Jump to content

Vdo sumlogg med propell virker ikke


Bisse

Recommended Posts

Vaier kan fint byttes, denne ligger inne i en plasthylse, nede ved gjennomføringen til propell er vaieren klemt fast til propell aksel,

 

Instruksjon er her:

bilde

Vaier finner du her:

http://www.motornorge.no/baat/category-1911/category-1921/category-1928.html

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Vaier som har røket sansyneligvis :) ingen strøm til disse.

så lenge du har propell under båten er det vaier, er det skovle så er den elektronisk.

det finnes også en VDO electronic med propell og kabel fra giver opp til instrument........

 

givaren har en kort wire, ca 2dm opp til en dings.......derfra vanlig kabel opptil instrumentet

 

jeg har haft denne o fick feil i givern.......men det var veldig billig o reparere

 

les her

 

http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=3634

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Jeg hadde samme problemet, men her var det rett og slett feil på festet til wieren i instrumentet. Wieren gikk rundt, men viseren "fulgte ikke med". Det kan du sjekke ved å la en snurre rundt giveren under båten, og se på wieren bak instrumentet. Går wieren rundt er det ikke brudd i wieren.

Link to post
Share on other sites

Reparerte en gang en slik ved å bytte "reed-relay" i giveren.

Den jeg reparerte fungerte iallefalll slik at propellen/wire drev en magnet som gjør at reed releet lukker hver gang magneten passerer. Disse pulsene går til instrumentet.

 

Kan sikkert måle disse signalene med multimeter og snurre sakte rundt.

 

TA

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Den hvite du referer til (som ikke går rundt) er den som skal gå rundt når propellen (giveren) går rundt under båten. Hvis den ikke går rundt sitter propellen fast, eller så er det noe galt med wieren. Ikke ta bort det hvite under mutteren, da kommer vannet. Dette er toppen av propellen om man kan kalle det det, ofte festet med sikafleks eller lignende.

Redigert av Båt-W (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg sleit med å finne ny wier til mitt instrument. Har du prøvd å snakke med maritim? Sitter med en mobiltelefon her i kveld, skal prøve å svare deg bedre på hvordan du bytter wieren i morgen når jeg får tilgang til en data hvis ingen andre her gjør det før meg.

Redigert av Båt-W (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mulig jeg er treg i nøtta. Den lange gjengete delen sitter "støpt" fast i det hvite, som igjen sitter i en hylse, som igjen er støpt fast i skroget. Wiren går inne i "gjengen" og er vel festet i noe under det "hvite". Tappen som skal inn i instrumentet spinner ikke rundt. Skjønner ikke hvordan jeg skal få byttet wiren, da det ikke er noen mere deler å skru løs for å komme til der hvor wiren er festet til giveren.

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Link to post
Share on other sites

Hei Bisse

 

fann en bilde på en logg som din tror det er en sånn du har

 

....det er en VDO mekanisk sumlogg veldi vanlig førr i tiden

 

funker som en gammel sykkel hastighetsmåler

 

wiren inne i den svarte slangen skall kunne spinne runt....mulig din har rustet sammen

den hvite toppen på wiren var firkantet, hvis jeg husker rett....skall inn i instrumentet

 

hvordan wiren var festet ned i proppellen husker jeg ikke

 

bilde

Redigert av Gunga Din (see edit history)

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

Den er vel fra 70-tallet for på 80-tallet kom den elektroniske utgaven med et lite skovlhjul og elektronisk giver til instrumentet.

 

Her er de jeg plukket ut fra båten min, de funket jo aldri. Evt. jeg glemte å slå dem på dersom de var koblet på egen bryter :saint:

Men dybdemåler med ankervakt kan jo kanskje være kjekt. Får se om jeg får dem i drift igjen.

Men området 30-50 knop er jo lite aktuelt uansett...

 

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...