Bisse Startet 10.November.2013 Del på Facebook Startet 10.November.2013 Har en Vdo sumlogg i båten min, Tresfjord 29, den virker ikke. Har ikke en skovle som giver, men en liten propell under båten. Den spunner lett rundt, men ingen ting skjer på instrumentet. Hva kan det være? Kan dette ha noe med strøm å gjøre? Eller dette etvhelt passivt system? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Ternen32 Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 Vaier som har røket sansyneligvis :) ingen strøm til disse. så lenge du har propell under båten er det vaier, er det skovle så er den elektronisk. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Bisse Svart 10.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2013 Er det noe som lar seg bytte? Hvor får jeg ev tak i vaier? Maritim? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Ternen32 Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 Vaier kan fint byttes, denne ligger inne i en plasthylse, nede ved gjennomføringen til propell er vaieren klemt fast til propell aksel, Instruksjon er her: Vaier finner du her: http://www.motornorge.no/baat/category-1911/category-1921/category-1928.html Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Bisse Svart 10.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2013 (redigert) Thanks! Det betyr at det gjøres fra innsiden av båten, og man må ikke ta løs skroggjenomføringen? Kan den vaieren som sitter der kanskje la seg reparere? Redigert 10.November.2013 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Ternen32 Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 alt gjøres på innsiden ja , er mulig den har løsnet i klem punktet, det kan sjekkes før du anskaffer ny Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Gunga Din Svart 10.November.2013 Del på Facebook Svart 10.November.2013 Vaier som har røket sansyneligvis :) ingen strøm til disse. så lenge du har propell under båten er det vaier, er det skovle så er den elektronisk. det finnes også en VDO electronic med propell og kabel fra giver opp til instrument........ givaren har en kort wire, ca 2dm opp til en dings.......derfra vanlig kabel opptil instrumentet jeg har haft denne o fick feil i givern.......men det var veldig billig o reparere les her http://www.sailguide.biz/forum2/viewtopic.php?f=3&t=3634 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bisse Svart 10.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.November.2013 Takk for gode tips! Båten ligger pakket inn, men dette skal fikses til våren. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 8.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.April.2014 Her er bilde av Sumlog gjenomføringen i skroget, er det bare å skru opp denne? det flommer ikke vann inn om jeg gjør det? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Allegro27 Svart 8.April.2014 Del på Facebook Svart 8.April.2014 Jeg hadde samme problemet, men her var det rett og slett feil på festet til wieren i instrumentet. Wieren gikk rundt, men viseren "fulgte ikke med". Det kan du sjekke ved å la en snurre rundt giveren under båten, og se på wieren bak instrumentet. Går wieren rundt er det ikke brudd i wieren. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 8.April.2014 Del på Facebook Svart 8.April.2014 Reparerte en gang en slik ved å bytte "reed-relay" i giveren. Den jeg reparerte fungerte iallefalll slik at propellen/wire drev en magnet som gjør at reed releet lukker hver gang magneten passerer. Disse pulsene går til instrumentet. Kan sikkert måle disse signalene med multimeter og snurre sakte rundt. TA Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 (redigert) Redigert 29.April.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 29.April.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2014 Slik ser det ut inne i kablen som går til giveren. Skal det være mulig å rotere den hvite tappen? Den sitter fast. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bernt Svart 29.April.2014 Del på Facebook Svart 29.April.2014 Jeg har vaiere og noen propeller Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 13.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2014 Tar opp igjen drnne tråden. Skjønner ikke helt dette. Når jeg skrur opp mutteren ser det slik ut: Ser ut som det hvite under mutteren er støpt fast?? Skal det hvite bort for å komme til? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Bisse Svart 13.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2014 (redigert) Legger ved et bilde til: Redigert 13.November.2014 av Bisse (see edit history) Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Allegro27 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 (redigert) Den hvite du referer til (som ikke går rundt) er den som skal gå rundt når propellen (giveren) går rundt under båten. Hvis den ikke går rundt sitter propellen fast, eller så er det noe galt med wieren. Ikke ta bort det hvite under mutteren, da kommer vannet. Dette er toppen av propellen om man kan kalle det det, ofte festet med sikafleks eller lignende. Redigert 13.November.2014 av Båt-W (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 13.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2014 Propellen spinner veldig lett rundt. Om det "hvite" er festet med sika, hvordan kan det da gå rundt? Ser ut som det er en slags masse som har stivnet? Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Allegro27 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Ok. Nei det hvite i bunn av båten tenkte jeg på. Det som sitter under den mutteren du har skrudd litt opp. Hvis propellen går rundt, men den hvite tappen sitter fast må du sikkert bytte wieren. Sitér dette innlegget Link to post
Allegro27 Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 (redigert) Jeg sleit med å finne ny wier til mitt instrument. Har du prøvd å snakke med maritim? Sitter med en mobiltelefon her i kveld, skal prøve å svare deg bedre på hvordan du bytter wieren i morgen når jeg får tilgang til en data hvis ingen andre her gjør det før meg. Redigert 13.November.2014 av Båt-W (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bisse Svart 13.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2014 Mulig jeg er treg i nøtta. Den lange gjengete delen sitter "støpt" fast i det hvite, som igjen sitter i en hylse, som igjen er støpt fast i skroget. Wiren går inne i "gjengen" og er vel festet i noe under det "hvite". Tappen som skal inn i instrumentet spinner ikke rundt. Skjønner ikke hvordan jeg skal få byttet wiren, da det ikke er noen mere deler å skru løs for å komme til der hvor wiren er festet til giveren. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Gunga Din Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 (redigert) Hei Bisse fann en bilde på en logg som din tror det er en sånn du har ....det er en VDO mekanisk sumlogg veldi vanlig førr i tiden funker som en gammel sykkel hastighetsmåler wiren inne i den svarte slangen skall kunne spinne runt....mulig din har rustet sammen den hvite toppen på wiren var firkantet, hvis jeg husker rett....skall inn i instrumentet hvordan wiren var festet ned i proppellen husker jeg ikke Redigert 13.November.2014 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Bisse Svart 13.November.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2014 Ser ut som min, men på det bildet ditt ser det ut som det er en "plate" som skal skrues fast i skroget fra innsiden av båten. På min set det ut som hele platen kan være støpt inn i skroget, eller at det ikke er noen plate i det hele tatt. Sitér dette innlegget Ole-Martin Nilsson, Halden. Link to post
Teerex Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 (redigert) Den er vel fra 70-tallet for på 80-tallet kom den elektroniske utgaven med et lite skovlhjul og elektronisk giver til instrumentet. Her er de jeg plukket ut fra båten min, de funket jo aldri. Evt. jeg glemte å slå dem på dersom de var koblet på egen bryter Men dybdemåler med ankervakt kan jo kanskje være kjekt. Får se om jeg får dem i drift igjen. Men området 30-50 knop er jo lite aktuelt uansett... Redigert 13.November.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Gunga Din Svart 13.November.2014 Del på Facebook Svart 13.November.2014 Ser ut som min, men på det bildet ditt ser det ut som det er en "plate" som skal skrues fast i skroget fra innsiden av båten. tror ikke det er en plate....tror det er en gummipakkning som skall ligge på utsiden mellom propeller og skrog. så ditt montasj er sikkert riktig Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.