Jump to content

Fjerning av dekortape

Hank

Recommended Posts

Det virker fint som det er nevnt med varmluftpistol men enda bedre hvs du låner en slik steamer som er til å fjerne tapet med.

Den har en slange med en flat rektanguler "fot" som steamen kommer inn bak en fille/tøystykke og når du legger denne over filmen blir det like myk som den da den var ny.

Erik

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Jeg fikk en gummi skive til å sette på drillen av en som driver med reklame på biler. Denne er det mest effektive jeg har vært borti.

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3526/Gummi_sliper_lite_001.jpg

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3526/Gummi_sliper_lite_002.jpg

<{POST_SNAPBACK}>

tror de selger noe lignende på Biltema - noen som har kjennskap til denne ? Geir - hvordan brukte du den ? noe å passe seg for ??

1/2-geir

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Hadde båten på slipp i fjor og merket av vannlinja med vanlig maskeringstape. Så gikk det noen uker, og VIPS - limet på tapen var "umulig" å fjerne! Men NÅ skal jeg prøve å ta restene med varme. Heldigvis har jeg stålskrog, så skrape og svette er vel siste utvei.....

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv rødsprit først,2 valg white spirit eller aceton. Dette har skjedd fordi du brukte malertape. Tapen har blitt fuktig og da skjer dette som du beskriver. Sette på tapen, mal vannlinja og så må du ta av tapen,helst før kveldsfuktigheten kommer. Det er veldig lite fuktighet som skal til.

Litt OT!

Aceton er også glimrende til å friske opp slitte og matte fenderlister.

Bruk hansker å ta aceton på en fille og gni med raske bevegelser på ca en halv meter a gangen.

Aceton fordamper meget raskt og er meget brennbar.

Husk brannfaren :nono:

Det virker som om aceton løser opp gummi`n for deretter å stivne og den ser blank og fin ut etterpå.

Mvh

• 10 måneder senere...

Har i dag bestillt ny dekor til overbygget på båten. Det gamle er oppsprukket, og ikke fint å se på. Så nå er det den verste jobben igjen ; å fjerne den gamle :confused:

I tillegg til dekoren og noe annet "småpell", bestillte jeg en "Dekorborttagare-gelè". Dette ble bestillt fra Peter Svahn Båttillbehör AB.

Peter Svahn skriver dette i mail ang fjerning av dekor :

Om det är så att den gamla tapen är väldigt fransig så att man enbart får loss små bitar, då ska man köpa en remover gelé. Man ska alltid först prova med varmluftspistol och känna hur det går att ta loss den gamla tapen, går det inte fungerar gelén jättebra men den behöver också ha värme. Har man tänkt sig att börja nu med att loss den gamla tapen bör man först prova med v-pistolen, går det inte lägger man på gelén och ger den värme med v-pistolen då börjar den tapen att ge med sig.

Med vänlig hälsning

Peter Svahn

Er det noen som har erfaring med denne geleen som han leverer ?

Mvh

`MINA`

Hei. Ser at det kommer mange tips om fjerning av gammel tape. Jeg har lang erfaring med både montering og fjerning, dog mest på biler. Det er utrolig forskjell på tape/folie, noen av de billigste er veldig vanskelig å fjerne etter en stund fordi limet forstener og tapen krakkelerer. Jeg hater kjemikalier, derfor prøver jeg etter beste evne å fjerne alt med varme. Det beste middelet er sterk sol rett på objektet (vår/sommer/høst) det nest beste er en tapetfjerner/steamer med en klut foran, den gir en forholdsvis kontrollerbar varme som sjelden kan skade noe som helst. En varmluftspistol er grei nok men kan, om man er uvant med denne, både antenne omgivelsene(ca 600 grader) og ødelegge glassfiberen. Hårføner er da tryggere. Foliefjerner på gelebasis kan sikkert være effektivt men har som regel alle de tallene som er så stygge i YL gruppe, og de skyr jeg. Kjenner ikke til akkurat denne som er nevnt tidligere i tråden. Klarer man å fjerne folien med varme og det sitter lim/limrester igjen går dette som regel greit av med citrusrens som også blir brukt til klisterfjerning fra ski. Aceton hadde jeg holdt meg unna fordi det muligens ikke skader gelcoat men er like god billakkfjerner som negllakkfjerner, og dessuten har alle disse faretallene jeg ikke liker. Man skal forøvrig også behandle citrusrens med respekt men noen sprut på limet 3-4 ganger med 1 min. mellomrom og det meste kan skrapes av med en myk plastskrape e.l. Vask etter med såpevann for å få vekk lukt og rester. De tidligere nevnte gummiskiver/rondeller er også bra til å fjerne tape/lim i allefall på billakk men det går som regel bra med varme. Det beste tipset jeg kan gi til dere som skal ha striper eller navn på en fin båt, sørg for at det blir produsert i en god foliekvalitet. Helst en støpt folie fordi disse som regel er fargeekte over flere år, lite utsatt for falming og krymping. De beste er garantert ca 8 år samtidig som de er lettere å fjerne om man skulle trenge det. De billigste folievariantene er såkalt valset folie som enkelte ganger bare er ment å skulle sitte på som reklamekampanje i 3 mnd. og har da ingenting på en båt å gjøre men det kan dessverre ikke du se (det er kjempemange varianter). :seeya:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

noen av de billigste er veldig vanskelig å fjerne etter en stund fordi limet forstener og tapen krakkelerer.

Mye god kompetanse her på forumet :yesnod:

Pga feil med bildeopplasting her nå får jeg ikke lagt opp bilde, men dekoren min har "krympet", og det er åpne sprekker der dekoren i dag ikke finnes lenger. Skal legge opp bilde så snart dette er tilgjengelig igjen.

Mvh

`MINA`

Jeg tror (har ikke så mye erfaring), at jeg ville kjøpt skrape til komfyr, slipt ned hjørnene, prøvd å fjerne mest mulig med denne, for deretter bruke varmepistol (men som Shore sier, med ytterste forsiktighet) varme opp et lite areal om gangen, bruke tommelen til å gni. Hvis du vil ha hud igjen etter en tid, bruk tettsittende gummihanske. Deretter bruke vannslipepapir, bløtt, korning 600 eller lignende for å fjerne siste rest.

Det fungerte for meg når jeg hjalp en kar med dette på sin plastbåt i fjor.

Vi har bruk varmepistol først og så rubba over med marskin etterpå, limet er borte med en gang da

Det går som regel bra med varme til å fjerne tape samt friksjon til event. limrester. Til enkel limfjerning holder det med å gni fingeren over men er det litt gjenstridig kan man prøve med kjemisk. Poler eller rubbingmidler inneholder ofte petroleumsmidler og disse er med på å mykgjøre limet som da lettere lar seg fjerne. I de tilfellene hvor tapen krakelerer så mye som på bildet tidligere i tråden er det klart brukt en tape/folie som er av meget billig kvalitet og ikke egner seg på båt.. Skrape som man runder hjørnene på vil ofte ta av folie og lim greit men kan lett føre til riper. Jeg ville brukt varme og event. fjerne limrester med egnet middel. :wink:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

• 4 uker senere...

Dekoren og dekorfjerneren er nå kommet i fra Peter Swahn i Gøteborg. Gleder meg som en unge til å se det ferdige resultatet. Eneste minuset er at dekoren ikke er helt lik den gamle. Den nye har en liten kant runt hele, og det er det ikke på den jeg har nå. Må sjekke dette (tenke litt) før jeg bestemmer meg for å bytte, eller beholde. Lurer på om dette kan være til en eldre modell Fenix ?? (min er -83) I innlegg nr 19 er bilde av den dekoren jeg nå har.

Bilde

Dekor fjerneren er jeg også spennt på. Noen som har testet denne før ?

Bilde

Kommer tilbake med bilder og beskrivelser når jeg begynner med dette prosjektet :wink:

Redigert av GeV (see edit history)

Mvh

`MINA`

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...