Jump to content

Vedlikeholdskost og utgifter for cabincruiser rundt 29-30 fot.


thomas102

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg har begynt på jobben med å overtale min kone om at en større båt (med overnattingsmuligheter for en liten familie) er tingen for oss. Frem til i dag har vi kun hatt mindre båter i størrelse 15 - 22 fot.

 

Jeg sitter nesten daglig på finn.no og drømmer meg vekk. Det er så mange båter jeg gjerne kunne tenke meg, hvis da ikke økonomi hadde vært et tema.

Vi har sett på forskjellige båter i prisklassen 500'-800', rundt 29-30 fot. Eksempler er Nor Star 290, Joda 290, Bavaria 30 osv.

 

Før vi eventuelt går videre med planene våre må vi sette opp et budsjett og vurdere hvilke økonomiske innvirkninger det vil ha å eie en slik båt. Hva bør en regne med i årlige vedlikeholdskostnader, opplag, service osv? Hvis det er noen som har erfaringer å dele, hadde det blitt satt stor pris på. :smiley:

Jeg har lest at 10% av kjøpesummen er et greit tall å regne med. Er dette deres erfaringer også?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Kostnadene avhenger av flere ting, som egeninnsats og om båten er tilknyttet båtforening eller kommersiell marina.

Har du opplag i egen hage, koster det lastebiltransport på et par lapper. Båtforeninger varierer fra kanskje en båtlapp til flere titalls i opplag.

Båtplass er jo en kostnadshistorie for seg.

 

Jeg har klart å finne løsninger som absolutt er til å leve med, inkludert rimelig plass og opplag i båtforening og full egeninnsats. Det gir en kostnad på 5-6 prosent av kjøpesum pr. år i å holde båten i stand, inkludert forsikring.

Da kommer diesel og finansiering av båtkjøpet i tillegg.

 

Lykke til med jakten!

:wink:

Link to post
Share on other sites

Velkommen til BP ! :smiley:

Sånn full fart grovt.... eit par dager slipping 2000kr, matriell ifbm slipping 3000kr, Motorservice matriell 3000kr, forsikring 5000kr, kaiplass 5000kr, strøm kai 3000kr, årlige oppgraderinger/reparasjoner 3000-10000kr.-

Sikkert meir..... men det er ikkje alt kona skal vite om :thumbsup:

 

red: Ingen fasit for utgifter sidan vi alle har forskjellige handyman nivå. ;Men % av kjøpesummen virker rart å rekne på. En gammel billlig båt treng stort sett meir oppgraderinger en nyere båt, og vil derfor koste meir i %.

Løsningen på % av kjøpesum kan feks være å gi vekk båten til eldste sønn gratis mot at han holder vedlikehold. Utgiftene for både deg og han synker til null kr :lol:

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Takk for gode svar. Hvis ikke jeg husker helt feil, så leste jeg 10% her på forumet et sted. Godt at dere mener det er i overkant. :smiley:

Jeg er heldig og har tilgang på gratis båtplass. En båt i denne størrelsen vil helt klart kreve oppgradering av fortøyningsutstyr, men det skulle vel bare mangle.

 

Ser på meg selv som en gjennomsnittelig "handyman", dvs jeg ser for meg å ta mye av båtpussen selv. Når det kommer til motoren, så har jeg litt flere tommeltotter og vil nok være avhenging av service og reperasjoner på verksted. Det er akkurat på dette punktet jeg ser for meg de største utgiftene og ønsker derfor å være forberedt.

Link to post
Share on other sites

Jeg solgte båten jeg hadde hatt i 16 år nå i høst. Det var en 27 fot med god, gammel Volvo TMD 40 og fast aksel. På alle de årene hadde jeg kun er servise på dysene på et verksted, resten var rent vedlikehold og skifte av oljer og kjølevæske. Mitt valg på ny båt falt på Marex Sun Cruiser, 99 modell. Den kom på 600k, så 10 prosent ville utgjort 60k i årlige utgifter. Skal du oppnå slike summer, så må du lagre i oppvarmet hall og betale andre for full service, polering og det meste andre du kan tenke deg. Ser du bort fra leie- og transportkostnader, så vil jeg tro at du har et greit budsjett om du beregner 3-4k. Da må du ta av drevet selv, og kun serve med oljeskift. Må det åpnes for sliping av kon og bytting av simringer, blir det fort noen lapper. Motor klarer seg stort sett med årlig skift av olje og filtre, og ellers ventiljustering avhengig av antall timer den går. Kjølevæsken bør heller ikke bli alt for mange år gammel. Biltema har mye av det du trenger, og velger du oljer med rett spesifikasjon, så er kvaliteten fullgod.

 

Jokeren i budsjettet er at uforutsette utgifter plutselig blir veldig store. Havari på motor eller drev er dyrt, så det gjelder å være varsom. Ditt budsjett sett opp mot størrelse på båt tilsier at den fort blir over 10 år gammel, så da er det ingen å klage til om noe går galt. Selv gikk jeg bevisst etter en båt med Volvo KAD 43. KAD 42 har litt dårlig rykte, og på de nyere er det masse elektronikk som det ikke nytter å reparere på om det går galt. Og de delene er dyre. Mitt råd er uansett at du ikke svir av alt du har på å kjøpe båten. Det er dumt å måtte selge huset om motorolja en dag spruter opp av peilepinnehullet :cryin:

Link to post
Share on other sites

For min del ser regnestykket slik ut:

Båtplass: 5000.- Vinteropplag: 1500.-, Kran opp og ut: 3000.- Vinterkonservering: 1000.- Totalt 10500.-

Kalesje 1/10: 1500.- Kartplotter 1/10: 1000.- Batterier 1/8: 1250.- Bunnstoff, lakk, beis etc: 1000.- Poleringsprodukter: 500.- Totalt 5250.

Motorservice: Olje: 1000.- oljefiltre 300.- dieselfiltre 300.- Totalt 1600.-

Etpar fendre går føyken hver sesong. 500.- Div tauverk 500.- totalt 1000.-

Elektrisk utstyr som batterilader pumper og kjøleskap har nok ei heller evig liv, forsiktig anslått forringelse til 500 pr år.

Gassopplegg: ca 200/år.

Totalt 19050 kr.

Legger man til 400 liter diesel til 11 kr/l og et oljeforbruk på etpar-tre liter og litt småting så kan man legge på 5000 til.

Da har vi bikka 24000.-

I tillegg kommer alt av oppgraderinger, her brukte jeg sist sesong litt over 100.000, forhåpentligvis holder dette i 20 år og årlig kostnad blir da 5000.

Da ender vi opp på ca 29000 som er ganske midt i smørøyet 1/10 av hva en sånn Eldre Skarpnes kan være verdt!

 

 

En ting som er verdt å merke seg er at de fleste ender opp på ca10% av båtens verdi når man inkluderer bruken av båten! (det er i allefall det jeg har hørt)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

..., men mange tar nok ikke med i regnestykket feil og oppgraderinger. Det skjer ikke hvert år, men i et riktig regnestykke bør det taes med som en gjennomsnittlig årlig utgift. Det samme gjelder verdifall på båt som har vist seg betydelig i de siste årene, og som nok forsetter å gjøre seg gjeldene fremover. Ser man bort fra slike ting ser jeg ikke helt vitsen med regnestykket. Det blir på samme måte som man beregner utgifter for bilhold.

Christensen sitt regnestykke er nok greit. Jo dyrere båt, jo mer vil i tillegg verdifallet bli i kr.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror årlige kostnader i størrelsesorden 5-10% av kjøpesum for en nyere båt i prisklassen 500 tkr opp til noen millioner er i godt samsvar med virkeligheten. Kjøper du en velholdt båt til 5-800 tkr og ellers liker båtlivet kommer du ikke til å bli avskrekket av kostnadene jamført med den gleden dette gir tilbake.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror årlige kostnader i størrelsesorden 5-10% av kjøpesum for en nyere båt i prisklassen 500 tkr opp til noen millioner er i godt samsvar med virkeligheten. Kjøper du en velholdt båt til 5-800 tkr og ellers liker båtlivet kommer du ikke til å bli avskrekket av kostnadene jamført med den gleden dette gir tilbake.

Ikke alt som kan måles i penger!! Hadde glemt å regne med forsikringa i mitt regnestykke, men det utgjør ikke så mye uansett, verdifall vil man alltid ha, men her bestemmer markedet, har heller ikke tenkt å selge så den biten er for min del uvesentlig!

På minussiden så kan man på en måte trekke fra hotell/hytteleie for det antall netter man overnatter i båten. For vår del så ville vi nok brukt mye penger på tak over hodet i feriene om vi ikke hadde hotell med propell!!

Redigert av Christensen (see edit history)

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Skal du overbevise kona, så er et optimistisk regnestykke bra. Med det så er det vel lurt å ikke høre på den "10% regelen.."

Den største utgiftsposten på dyrere båter er nok kapitalkost, og avskriving. De fleste er nok optimister, og tror at båten stiger i verdi....

De fleste som prøver å selge dyre båter i dag skjønner nok det ikke er tilfelle.

Lykke til i ditt båtvalg.

Link to post
Share on other sites

Ser at dere andre regnet totalkostnader, mens jeg var opptatt av rene servicekostnader på motor og drev, samt bunnstoff og polish. Med alle årlige utgifter blir nok også budsjettet mitt litt høyere, ja. Dessuten blir det jo veldig individuelt hva man gjør selv. Kan ikke underslå at jeg har et gammelt mekanikerfagbrev liggende et sted. Drev av/på og lagring, vinterkonservering og servise på motor blir nok fort 15 lapper om man setter det bort. Ellers har jeg mere tro på prosentvis andel av forventet levetid på forskjellige ting, enn å regne 10 prosent av kjøpesum. I motsatt fall ville det jo koste 200k å eie en ny båt til et par millioner, første året man har den. Mulig regnestykket går opp om man tar inn avskrivning. 10 år på kalesje og fem år på batteripakka kan være et par greie eksempler på levetidsberegning, slik en har nevnt tidligere i tråden. Kartbrikke bør byttes annethvert år, og de koster fort 1500 for oppdatering.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...