thomas102 Startet 11.November.2013 Del på Facebook Startet 11.November.2013 Hei, Jeg har begynt på jobben med å overtale min kone om at en større båt (med overnattingsmuligheter for en liten familie) er tingen for oss. Frem til i dag har vi kun hatt mindre båter i størrelse 15 - 22 fot. Jeg sitter nesten daglig på finn.no og drømmer meg vekk. Det er så mange båter jeg gjerne kunne tenke meg, hvis da ikke økonomi hadde vært et tema. Vi har sett på forskjellige båter i prisklassen 500'-800', rundt 29-30 fot. Eksempler er Nor Star 290, Joda 290, Bavaria 30 osv. Før vi eventuelt går videre med planene våre må vi sette opp et budsjett og vurdere hvilke økonomiske innvirkninger det vil ha å eie en slik båt. Hva bør en regne med i årlige vedlikeholdskostnader, opplag, service osv? Hvis det er noen som har erfaringer å dele, hadde det blitt satt stor pris på. Jeg har lest at 10% av kjøpesummen er et greit tall å regne med. Er dette deres erfaringer også? Sitér dette innlegget Link to post
Fjellbonden Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Jeg har lest at 10% av kjøpesummen er et greit tall å regne med. Er dette deres erfaringer også? Ligger vel på 2-3%, med 10% hadde vi nok trengt et heeelt annet jordbruksoppgjør........ Da gjør jeg alt jeg kan selv. Syr ikke, og løfter ikke. Sitér dette innlegget Link to post
ezach Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Kostnadene avhenger av flere ting, som egeninnsats og om båten er tilknyttet båtforening eller kommersiell marina. Har du opplag i egen hage, koster det lastebiltransport på et par lapper. Båtforeninger varierer fra kanskje en båtlapp til flere titalls i opplag. Båtplass er jo en kostnadshistorie for seg. Jeg har klart å finne løsninger som absolutt er til å leve med, inkludert rimelig plass og opplag i båtforening og full egeninnsats. Det gir en kostnad på 5-6 prosent av kjøpesum pr. år i å holde båten i stand, inkludert forsikring. Da kommer diesel og finansiering av båtkjøpet i tillegg. Lykke til med jakten! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 (redigert) Velkommen til BP ! Sånn full fart grovt.... eit par dager slipping 2000kr, matriell ifbm slipping 3000kr, Motorservice matriell 3000kr, forsikring 5000kr, kaiplass 5000kr, strøm kai 3000kr, årlige oppgraderinger/reparasjoner 3000-10000kr.- Sikkert meir..... men det er ikkje alt kona skal vite om red: Ingen fasit for utgifter sidan vi alle har forskjellige handyman nivå. ;Men % av kjøpesummen virker rart å rekne på. En gammel billlig båt treng stort sett meir oppgraderinger en nyere båt, og vil derfor koste meir i %. Løsningen på % av kjøpesum kan feks være å gi vekk båten til eldste sønn gratis mot at han holder vedlikehold. Utgiftene for både deg og han synker til null kr Redigert 11.November.2013 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
thomas102 Svart 11.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.November.2013 Takk for gode svar. Hvis ikke jeg husker helt feil, så leste jeg 10% her på forumet et sted. Godt at dere mener det er i overkant. Jeg er heldig og har tilgang på gratis båtplass. En båt i denne størrelsen vil helt klart kreve oppgradering av fortøyningsutstyr, men det skulle vel bare mangle. Ser på meg selv som en gjennomsnittelig "handyman", dvs jeg ser for meg å ta mye av båtpussen selv. Når det kommer til motoren, så har jeg litt flere tommeltotter og vil nok være avhenging av service og reperasjoner på verksted. Det er akkurat på dette punktet jeg ser for meg de største utgiftene og ønsker derfor å være forberedt. Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Jeg solgte båten jeg hadde hatt i 16 år nå i høst. Det var en 27 fot med god, gammel Volvo TMD 40 og fast aksel. På alle de årene hadde jeg kun er servise på dysene på et verksted, resten var rent vedlikehold og skifte av oljer og kjølevæske. Mitt valg på ny båt falt på Marex Sun Cruiser, 99 modell. Den kom på 600k, så 10 prosent ville utgjort 60k i årlige utgifter. Skal du oppnå slike summer, så må du lagre i oppvarmet hall og betale andre for full service, polering og det meste andre du kan tenke deg. Ser du bort fra leie- og transportkostnader, så vil jeg tro at du har et greit budsjett om du beregner 3-4k. Da må du ta av drevet selv, og kun serve med oljeskift. Må det åpnes for sliping av kon og bytting av simringer, blir det fort noen lapper. Motor klarer seg stort sett med årlig skift av olje og filtre, og ellers ventiljustering avhengig av antall timer den går. Kjølevæsken bør heller ikke bli alt for mange år gammel. Biltema har mye av det du trenger, og velger du oljer med rett spesifikasjon, så er kvaliteten fullgod. Jokeren i budsjettet er at uforutsette utgifter plutselig blir veldig store. Havari på motor eller drev er dyrt, så det gjelder å være varsom. Ditt budsjett sett opp mot størrelse på båt tilsier at den fort blir over 10 år gammel, så da er det ingen å klage til om noe går galt. Selv gikk jeg bevisst etter en båt med Volvo KAD 43. KAD 42 har litt dårlig rykte, og på de nyere er det masse elektronikk som det ikke nytter å reparere på om det går galt. Og de delene er dyre. Mitt råd er uansett at du ikke svir av alt du har på å kjøpe båten. Det er dumt å måtte selge huset om motorolja en dag spruter opp av peilepinnehullet Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 For min del ser regnestykket slik ut: Båtplass: 5000.- Vinteropplag: 1500.-, Kran opp og ut: 3000.- Vinterkonservering: 1000.- Totalt 10500.- Kalesje 1/10: 1500.- Kartplotter 1/10: 1000.- Batterier 1/8: 1250.- Bunnstoff, lakk, beis etc: 1000.- Poleringsprodukter: 500.- Totalt 5250. Motorservice: Olje: 1000.- oljefiltre 300.- dieselfiltre 300.- Totalt 1600.- Etpar fendre går føyken hver sesong. 500.- Div tauverk 500.- totalt 1000.- Elektrisk utstyr som batterilader pumper og kjøleskap har nok ei heller evig liv, forsiktig anslått forringelse til 500 pr år. Gassopplegg: ca 200/år. Totalt 19050 kr. Legger man til 400 liter diesel til 11 kr/l og et oljeforbruk på etpar-tre liter og litt småting så kan man legge på 5000 til. Da har vi bikka 24000.- I tillegg kommer alt av oppgraderinger, her brukte jeg sist sesong litt over 100.000, forhåpentligvis holder dette i 20 år og årlig kostnad blir da 5000. Da ender vi opp på ca 29000 som er ganske midt i smørøyet 1/10 av hva en sånn Eldre Skarpnes kan være verdt! En ting som er verdt å merke seg er at de fleste ender opp på ca10% av båtens verdi når man inkluderer bruken av båten! (det er i allefall det jeg har hørt) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
hanto1 Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 På min Viknes 880 er kosten ca 12 000 i årlige faste utgifter til forsikring, båtplass og vanlig vedlikehold, i tilegg kommer diesel utgifter. Selv om jeg bruker ca 2-3000 L diesel i året blir det langt i fra 10 %. Et regnestykke kan imidlertid settes opp på flere måter. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 ..., men mange tar nok ikke med i regnestykket feil og oppgraderinger. Det skjer ikke hvert år, men i et riktig regnestykke bør det taes med som en gjennomsnittlig årlig utgift. Det samme gjelder verdifall på båt som har vist seg betydelig i de siste årene, og som nok forsetter å gjøre seg gjeldene fremover. Ser man bort fra slike ting ser jeg ikke helt vitsen med regnestykket. Det blir på samme måte som man beregner utgifter for bilhold. Christensen sitt regnestykke er nok greit. Jo dyrere båt, jo mer vil i tillegg verdifallet bli i kr. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Jeg tror årlige kostnader i størrelsesorden 5-10% av kjøpesum for en nyere båt i prisklassen 500 tkr opp til noen millioner er i godt samsvar med virkeligheten. Kjøper du en velholdt båt til 5-800 tkr og ellers liker båtlivet kommer du ikke til å bli avskrekket av kostnadene jamført med den gleden dette gir tilbake. Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 (redigert) Jeg tror årlige kostnader i størrelsesorden 5-10% av kjøpesum for en nyere båt i prisklassen 500 tkr opp til noen millioner er i godt samsvar med virkeligheten. Kjøper du en velholdt båt til 5-800 tkr og ellers liker båtlivet kommer du ikke til å bli avskrekket av kostnadene jamført med den gleden dette gir tilbake. Ikke alt som kan måles i penger!! Hadde glemt å regne med forsikringa i mitt regnestykke, men det utgjør ikke så mye uansett, verdifall vil man alltid ha, men her bestemmer markedet, har heller ikke tenkt å selge så den biten er for min del uvesentlig! På minussiden så kan man på en måte trekke fra hotell/hytteleie for det antall netter man overnatter i båten. For vår del så ville vi nok brukt mye penger på tak over hodet i feriene om vi ikke hadde hotell med propell!! Redigert 12.November.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
thomas102 Svart 12.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2013 Dette var mange gode svar. Takk skal dere ha alle sammen! Godt å vite at det er mye kunnskap her inne man kan støtte seg på. Jeg tror så absolutt at vi vil bruke vinteren på å se oss om etter ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Skal du overbevise kona, så er et optimistisk regnestykke bra. Med det så er det vel lurt å ikke høre på den "10% regelen.." Den største utgiftsposten på dyrere båter er nok kapitalkost, og avskriving. De fleste er nok optimister, og tror at båten stiger i verdi.... De fleste som prøver å selge dyre båter i dag skjønner nok det ikke er tilfelle. Lykke til i ditt båtvalg. Sitér dette innlegget Link to post
Guzzi Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Ser at dere andre regnet totalkostnader, mens jeg var opptatt av rene servicekostnader på motor og drev, samt bunnstoff og polish. Med alle årlige utgifter blir nok også budsjettet mitt litt høyere, ja. Dessuten blir det jo veldig individuelt hva man gjør selv. Kan ikke underslå at jeg har et gammelt mekanikerfagbrev liggende et sted. Drev av/på og lagring, vinterkonservering og servise på motor blir nok fort 15 lapper om man setter det bort. Ellers har jeg mere tro på prosentvis andel av forventet levetid på forskjellige ting, enn å regne 10 prosent av kjøpesum. I motsatt fall ville det jo koste 200k å eie en ny båt til et par millioner, første året man har den. Mulig regnestykket går opp om man tar inn avskrivning. 10 år på kalesje og fem år på batteripakka kan være et par greie eksempler på levetidsberegning, slik en har nevnt tidligere i tråden. Kartbrikke bør byttes annethvert år, og de koster fort 1500 for oppdatering. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Mitt eksempel: Sommer/vinterplass (Oslo) 23000,- Drivstoff 15000,- Vedlikehold/service 5000,- Forsikring 5000,- Div medlemskap 2000,- Oppgraderinger (snitt) 5000,- Øl og vin 5000,- Så kommer verditap og kapitalkost. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.