Jump to content

Kjøp av båt som står i vinteropplag?

Olepo

Recommended Posts

Jeg har den siste tiden fulgt godt med på båtmarkedet siden jeg vurderer å bytte til en noe større båt, (3-4-5 fotssyken :nonod: ...).

Jeg har i den forbindelse vært i kontakt med en forhandler i Bergensdistriktet som skal selge en Bavaria 25 Sport.

En liten utfordring er at båten befinner seg i Bergen mens jeg holder til på østlandet. Jeg har vurdert å ta turen over fjellet for å se på båten, og får da bare krysse fingrene for at selgeren har vært ærlig i sin beskrivelse av båtens tilstand :pray: . Kjedelig med en såpass lang bomtur...

Det største problemet er imidlertid at båten nå står i vinteropplag og er pakket inn i krympeplast. Dette vil jo gjøre det umulig å få besiktiget båten på en skikkelig måte. Det er riktignok ordnet slik at det er mulig å komme inn i båten, og selger skulle sørge for at det ble tilgang til motorrommet hvis jeg kom, men fortsatt vil jo hele overbygget og øvre del av skroget være utilgjengelig for inspeksjon. Det er selvfølgelig heller ikke mulig å starte motor eller foreta prøvekjøring av båten.

Jeg er mildt sagt meget skeptisk til å kjøpe en båt med så begrensede muligheter for besiktning og uten å ha prøvekjørt båten. Er det muligheter for å skrive en kontrakt med visse forbehold om båtens tilstand, eller vil dette uansett være "russisk rulett" :sweat:?? Er det noen som har råd/tips/erfaring med å kjøpe båt som har stått i vinteropplag??

For å sikre nattesøvnen frem til våren heller jeg vel imot å utsette et eventuelt båtkjøp til objektene er tilgjengelige for inspeksjon og skikkelig prøvekjøring :yesnod: .

Hei!

Regner med det er denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44496299

Jeg vil svare litt delt her, Frydenbø er en stor og ryddig forhandler etter min mening/erfaring så jeg tror nok ikke at de farer med tullball vedr. deres kjennskap til båtens tilstand. MEN min erfaring er likevel at det er "russisk rulett" som du sier. Har selv brent meg på å kjøpe båt på land som var vesentlig yngre enn denne. Utrolig hvor mye dildall som egentlig kan slutte å fungere uten forvarsel på båter, uansett merke.

Alt kan ha fungert utmerket da de hadde siste turen med den på vannet, så kan man ha dunket båten borti noe ved ilandsetting/krymping av plast osv.

Jeg kjøpte båt for et par år siden i Ålesund med kun 18 timer på telleverket på henger grunnet is på sjøen. Alt så såre pent og nytt ut, men båten hadde fått seg en smell på vei opp på hengeren med påfølgende lekkasjer ved utløpet på selvsreneringen. Ingen big deal men det blir fordømt fort båtlapper ut av det og dårlig stemning mellom kjøper og selger.

Vil de virkelig selge båten lar de deg se på den på land først, for så å hive den på vannet og la deg prøve at alt fungerer. Lurt å få være med når den tas opp igjen også. Om de ikke vil ta av plasten, vent til våren (selv om det er vår så er båten også "et år eldre") :)

Jeg støtter forrige skribent her. Jeg tenker at hvis du skal handle bør du være med å formulere kontrakten selv, med forbehold om feil eller mangler på det du ikke får inspisert. Slik at dere sammen kan sette båten på vannet og se at alt er ok til våren. Jeg tenker at ved handel av forhandler bør det være en del tryggere enn privatkjøp. Men uansett så er det alltid litt sjansespill med kjøp "usett". Jeg har kjøpt både bil og mc usett og det har gått fint da det har vært av forhandler..... Men som Worry sier så er det vel greit å holde igjen noen kr.....som en kontrakt kan redegjøre for. Lykke til. PS båten så jo fin ut da

Redigert av Frissy (see edit history)

Takk for meget gode innspill!

Dette har vel egentlig bekreftet mine egne tanker. Det beste hadde selvfølgelig vært å fått pakket ut og prøvekjørt båten nå før det eventuelt blir inngått avtale om kjøp. Dersom dette ikke er mulig må det legges arbeid i å utarbeide en kontrakt som kan sikre mine interesser ved eventuelle feil som avdekkes når båten pakkes ut og prøvekjøres. I så tilfelle vil det trolig være fornuftig å få litt juridisk bistand for å sette opp kontrakten.

Det stemmer at det er båten det blir linket til over her det handler om. Godt å se at Frydenbø blir ansett som en seriøs forhandler. Ettersom jeg har forstått skal de selge båten for en kunde, og da blir vel kanskje ansvarsforholdet litt annerledes??

Jeg har foreløpig ikke diskutert med selger hvordan vi kan løse problemet med at båten nå står i vinteropplag og dermed har begrensede muligheter for besiktning/prøvekjøring. Det vil sikkert være fornuftig å drøfte dette før jeg tar turen over fjellet. Dersom vi ikke kan komme frem til en løsning som sikrer meg inntil båten er prøvekjørt og funnet i orden vil det uansett ikke være aktuelt å inngå avtale om kjøp nå. Jeg trenger ikke båt før til våren, og det er jo dessverre en stund til enda :sad: ...

Fortsett gjerne å komme med tips og innspill :thumbsup: ! Kanskje noen til og med kjenner til den aktuelle båten??

Jeg bor 2 km fra der båten ligger i opplag, så jeg kan gjerne stikke nedom og danne meg et førsteinntrykk, ta noen bilder osv. Det er bare gøy. Jeg vil også støtte opp under at dette er en seriøs forhandler.

Vil du ha et godt råd for hvordan du tegner kontrakt i et slikt tilfelle, vil jeg anbefale en IM til båtadvokat Skipper Worse her på forumet, eller lese deg opp på hans blogg, der han også skriver om kontrakter på www.tangedal.no.

Kan jo være at han henger seg på tråden her også.......

mvh Bergen Dørk

Det er hovedsaklig to måter å sikre seg på. Den ene er å kreve en garanti for at båten på alle utilgjengelige steder og mht alt utstyr/funksjoner som ikke kan testes nå, er feilfri. Den andre er å betinge seg en akseptansetest før oppgjør/sluttoppgjør til våren; med eller uten tilbakeholdelse av et beløp.

Så lenge det kjøpes av et oppegående solid foretak er det ellers lite å være redd for. Forbrukerkjøpsloven er slik innrettet at det i tilfelle blir selgers risiko å beskrive hva som er av skader eller hva som ikke virker i en situasjon som denne. Så du har allerede i utgangspunktet svært lite å frykte.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Bergen dørk: Hvis du hadde hatt mulighet til å stikke innom Frydenbø for å ta en titt på båten for meg hadde det vært supert! Kan sende deg en IM med litt mer info, og vil sette stor pris på det om du kan få til dette.

Takk også til Skipper Worse for hans innlegg med forklaring på hvordan jeg kan sikre meg i en eventuell kjøpekontrakt. Har tittet litt på bloggen Bergen dørk henviste til her, og det er nok ingen tvil om hvor jeg vil henvende meg dersom det blir aktuelt å utarbeide en kontrakt.

Mulig at min skepsis er unødvendig/overdrevet i denne saken. Ifølge Skipper Worse er jeg jo i utgangspunktet allerede godt beskyttet av forbrukerkjøpsloven. Hvis handelen da foregår via en solid og seriøs aktør og man i tillegg har en god kontrakt bør det være mulig å kunne beholde nattesøvnen frem til båten ligger på vannet og prøveturen er unnagjort.

Er du fornøyd med båten og får gjort en grei deal på kjøpet (det bør gå bra med Frydenbø), så er det vel bare å glede seg til våren.

Jeg kan besiktige båten eks på lørdag - greit med dagslys - men er ingen ekspert på motor med drev. Imidlertid kan jeg danne meg et inntrykk og ta bilder av de "avvik" jeg finner og så kan jo du vurdere selv; evnt be om utdyping fra Frydenbø.

mvh Bergen Dørk

Er alle reklamasjoner eg har sett på nett mot Frydenbø glemt nå ? Vi hadde en tråd her på BP om ein som fikk ødelagt mykje båtglede pga lekk kjøling på turbo feks. Og alle konkurser ?

Eg vil på det sterkeste fraråde å kjøpe båt i opplag uansett firma. Dagens båtmarked er fortsatt så dårlig, at vist Frydenbø går dukken ( igjenn ?) så forsvinner båten i boet inntil alt av eierforhold er avklart. Det kan ta måneder, og du bør ha ein båt med skikkelig hin kode/nor nummer eller liknande, ikkje noko folie som daglig leder kan dra av.

Det beste er å få båten levert med lastebil umiddelbar til anna opplagsplass iallefall, privat , eller plass som driv utelukkende med opplag. . ...men då må du sjekke eksos for sjøvann før/etter løft, at ikkje det ligg restevann som kjem inn på ventiler resten av vinteren...

Å kjøpe båt i opplag er ingen problem. Det har eg sjølv gjort. Kontrakt var utformet noe slik: "alt montert utstyr skal virke ved sjøsetting og prøvetur". Risikoen med å finne riper under krympeplasten må du være villig å ta.

red : det står i annonse at båten er reg i skipsregistrene, men nummeret som er oppgitt eksisterer ikkje der. Det er antagelig fra småbåtregisteret. Så enten er båten registrert fleire plasser (?) eller noget skummelt.

Redigert av Sæbø (see edit history)

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Godt poeng fra Sæbø. Jeg har ikke fulgt godt nok med til å kjenne til dette, men moralen er vel å kun betale et begrenset forskudd og deretter kjøpesum ved overlevering. Oppfatter vel bare Frydenbø som et solid firma sånn rent generelt, med tanke på alt de driver og eier i Bergen.

Jeg støtter også Sæbø sitt poeng om at hvis firma ikke godtar dette, kan det være smart å flytte båten til annet privat opplag. Rettighetene i forhold til kjøpet vil jo fortsatt være like sterke.

Båten er forøvrig kun 2,55 meter bred. Transport på lastebil er jo fullt mulig.

mvh Bergen Dørk

Ingen av Frydenbø sine selskaper har vel noensinne gått konkurs? De kjøpte riktignok mye av båtrelaterte selskaper etter Lunde konkursene, regner med kortene blandes her?

Frydenbø er et av de eldste forretningsimperium i Bergen, med et morselskap med omsetning på 1,4 milliarder og en egenkapital (i motsetning til Lunde) på 762 mill i morselskapet Frydenbø Group AS. Som igjen besitter en rekke eiendomsselskap med svært lav gjeldsgrad, samt alt av Volvo forhandlere i Sogn og Fjordane og Hordaland. I motsetning til Lunde Gruppen besitter Frydenbø mest egne verdier og ikke lånte "verdier" :)

Frydenbø Marine AS som er båtselger (eller formidler) har også bra fotfeste med sine 233 mill i omsetning og stødig overskudd på +/- 10%, regner ikke med morselskapene lar et av hjertebarna blø om det skulle være behov for frisk egenkapital i disse nedgangstider

Anser uansett Frydenbø som et av de mest solide familieselskap på denne siden av fjellet, så enig med siste taler.

Redigert av Brig'en (see edit history)

Du bør ikke kjøpe båt uten å prøve den. Båten kan være 100 % feilfri, men det kan fremdeles være 100 grunner til at du ikke ønsker å beholde den. F.eks støyfrekvenser, kalesjetype, sittestilling, sjøegenskaper osv.. Da hjelper det lite med kjøpsavtalen din.

Jeg har vært å besiktiget/prøvekjørt en tilsvarende båt, så jeg vet litt om hvordan den oppleves på sjøen. Jeg synes generelt at Bavaria har fått plass til veldig mye båt på 25 fot. Skal jeg trekke frem noe negativt synes jeg båten hadde en del motorstøy (D4 210hk), samt at vindskjermen er litt lav og at det er noe dårlig sikt med kalesjen oppe. Båten ble testet i rufsete vær med regn og vind. Båten som vurderes her er imidlertid ekstra støyisolert i motorrom, noe som bør begrense opplevet motorstøy.

Jeg har vel innsett at man gjerne må inngå noen kompromisser når man skal velge båt på denne størrelsen. Man får gjerne ikke "alt", og må legge vekt på de egenskapene/løsningene man anser som viktigst. Etterhvert som brukserfaringen kommer dukker det vel gjerne opp noen detaljer man kunne tenkt seg å forandre på de fleste båter.

Forøvrig et viktig poeng Sæbø trekker frem her. Hva hvis forhandler går på ryggen før båten blir hentet ut til våren? Kjedelig hvis den skulle bli beslaglagt av en bobestyrer...

Kunne selvfølgelig fått båten fraktet hjem i høst og vinterlagret den her, men det vil gjøre ting mer komplisert hvis det skulle dukke opp noen feil/mangler når båten settes på sjøen og prøvekjøres til våren. Mange ting å tenke på her :confused: .

Uansett så har Bergen dørk sagt seg villig til å ta en titt på båten for meg en av de nærmeste dagene :thumbsup:. Hvis han får et positivt inntrykk av båten får jeg ta turen over fjellet og prøve å få til en fornuftig avtale med Frydenbø.

Lykke til! Du får holde oss oppdatert.

Jepp, lover å opplyse om utviklingen her :yesnod:. Følger med på srs sin hentetur og blir litt ekstra inspirert!

Har forøvrig fått bekreftet at Frydenbø selger båten på oppdrag fra eier. De fungerer dermed bare som megler, og har intet ansvar for båtens tekniske tilstand. Eventuelle feil og mangler som viser seg ved funksjonstesting/prøvekjøring blir da en sak mellom meg og eier av båten.

Båtens eier har imidlertid gått med på å gi meg garanti for at alt utstyr skal fungere ved overtakelse. Dette må selvfølgelig spesifiseres tydelig i kontrakten dersom vi kommer så langt.

Spørsmålet er jo om megler kan ta slike forbehold; dvs å skyve alt over på den de megler for.

Hva mener Skipper Worse om dette? :-)

Jeg vet ikke hvordan dette stiller seg rent juridisk, og forholder meg foreløpig til det jeg har fått opplyst fra megler/selger hos Frydenbø.

Dette gjør det betydelig mer aktuelt å holde igjen deler av kjøpesummen inntil båten er testet og funnet i orden. Er usikker på hvor mye en slik garanti fra en privatperson er verdt dersom det skulle dukke opp feil som kan være kostbare å utbedre og selgers lommebok plutselig er tom.....

Ser at link ble litt feil her, men teksten jeg mente å henvise til er denne (Båtmagasinet 2006):

En eventuell uenighet oppstår gjerne når det oppdages feil og mangler etter at salget er avsluttet. Det er kanskje nærliggende for en uheldig kjøper å gå til båtmegleren dersom han oppdager feil og mangler som er fortiet eller forsøkt skjult. Argumentet er da at megleren bør innestå for det han selger. Men der brister logikken. Megleren selger ikke båten. Det er båteieren som gjør det, og denne er ansvarlig i henhold til Kjøpsloven.
Vi bør jo kunne forvente at megleren kan så mye om båter at han vet hva han formilder, og kan fortelle om det, men rettslig ansvarlig for kvaliteten er han imidlertid ikke. Vær altså like mye på vakt ved kjøp gjennom megler som ved direkte kjøp av selgeren.
Meglerens ansvar begrenser seg til å skaffe kontakt med kjøpere og assistere ved salget, kanskje også hjelp under prisforhandlinger. Han skal i alle fall hjelpe til med papirarbeidet, slik at alt går rett for seg og at det rent kjøpstekniske skjer i de rette former.
Saken stiller seg annerledes dersom du kjøper en innbyttebåt av et firma som selger båter. Da er det firmaet som eier og som selger båten, og som derfor har overtatt ansvaret. Vær derfor nøye med å klarlegge dette når du forhandler om båtkjøp. Sørg dessuten for at eventuelle garantier og andre ytelser – ut over Kjøpsloven – blir nedfelt i kontrakten. De forhold som dekkes av Kjøpsloven behøver egentlig ikke stå der.
Kjøper har også ansvar. Glem ikke at du som bruktbåtkjøper også har undersøkelsesplikt. Har du sviktet der, kan du ligge tynt an. Selger har opplysningsplikt, og kjøper har undersøkelsesplikt, i følge loven.
Søk eventuelt hjelp hos en autorisert båttakstmann, særlig dersom båten er gammel, komplisert eller du ikke føler at du kan nok selv. Det koster sjelden mer enn 1-2 prosent av kjøpesummen, og det kan være vel anvendte penger.
Det kan for øvrig være lurt av selger å sørge for en tilstandsrapport fra en autorisert båttakstmann. Som vedlegg til en kjøpekontrakt gir den begge parter oversikt over båtens stand. Ved eventuell uenighet senere, gir tilstandsrapporten selgeren gode kort overfor beskyldninger om skjulte feil og fortielser.

mvh Bergen Dørk

Den undersøkelsesplikten har vell skipper worse avkreftet flere ganger.

Den tryggeste måten å handle på er i teorien usett. Da skal opplysningene til selger stemme med båtens tilstand, og alt annet blir en mangel. De kan ikke si at du burde sett ting på visning om du ikke har vært på visning..

I praksis er det kjedelig å bruke lang tid på en tvistesak pga et usett kjøp..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...