Olepo Svart 24.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2013 (redigert) Takker for den Bergen dørk! Da er det vel avklart at megler ikke ikke er ansvarlig for båtens tekniske tilstand. Jeg har i praksis de samme rettighetene som ved kjøp av privatperson, og dersom det dukker opp feil eller mangler blir dette en sak mellom meg og nåværende eier av båten. Den undersøkelsesplikten har vell skipper worse avkreftet flere ganger. Den tryggeste måten å handle på er i teorien usett. Da skal opplysningene til selger stemme med båtens tilstand, og alt annet blir en mangel. De kan ikke si at du burde sett ting på visning om du ikke har vært på visning.. I praksis er det kjedelig å bruke lang tid på en tvistesak pga et usett kjøp.. I dette tilfellet vil jo båten bli kjøpt "delvis usett" siden vinteropplaget legger betydelige begrensninger på mulighetene for inspeksjon/undersøkelse. Interessant teori at man stiller sterkest dersom man handler usett, jeg ser absolutt poenget. Men må innrømme at det strider litt imot min natur å betale en halv mill for et objekt jeg aldri har sett ... Er det forresten noen formeninger om hva som er realistisk prutingsmonn på en båt med annonsepris på rundt 500 000,- og som selges nå i lavsesong?? Dette vil selvfølgelig være veldig individuelt, og alt avhenger jo av selgers iver etter å kvitte seg med båten... Men som et utgangspunkt?? Redigert 24.November.2013 av Olepo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.November.2013 Link til dette innlegget Svart 24.November.2013 Dette er jo et interessant tilfelle, siden du vet at nåværende eier har kjøpt båten for max 460' og såvidt jeg har skjønt har gjort lite oppgraderinger og servicer, utenom det aller mest nødvendige. Jeg ville startet med et bud som ligger på minst 10 % under kjøpesum i dette tilfelle. Selger vil også kunne slippe utgifter til vinteropplag + service til våren (hvis salg går tregt), så at du iallefall skal godt under 500', mener jeg er udiskutabelt. Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Olepo Svart 24.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.November.2013 Når jeg trakk inn spørsmålet om prutingsmonn tenkte jeg i utgangspunktet litt generelt. Hvor mye er det det realistisk å prute på en båt i prisklassen rundt 500 000,- som selges nå i vinterhalvåret. Burde kanskje ha startet en egen tråd om dette... Når det gjelder denne spesifikke båten er det jo litt spesielt siden jeg vet hvor mye nåværende eier betalte da han kjøpte den før årets båtsesong. Det var riktignok litt mer enn 460k som blir nevnt her siden han valgte å betale ekstra for å få med utstyr som i utgangspunktet ikke var med i prisen. Det er gjort minimalt med servicer og utbedringer i hans eie. Nåværende eier har betalt for vinteropplag hos Frydenbø frem til våren. Dette vil være en fordel hvis vi blir enige om en avtale. Båten kan da bli stående i Bergen over vinteren, og jeg kan sammen med selger gå skikkelig igjennom og prøvekjøre båten før den fraktes hjem hit. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.November.2013 Link til dette innlegget Svart 24.November.2013 Frydenbø selger båten på oppdrag fra eier. De fungerer dermed bare som megler, og har intet ansvar for båtens tekniske tilstand. Eventuelle feil og mangler som viser seg ved funksjonstesting/prøvekjøring blir da en sak mellom meg og eier av båten. Så enkelt er det nok ikke. Heldigvis --- for deg. Et kjøp i denne situasjonen er et forbrukerkjøp, se denne linken. Det betyr at mangelsbedømmelsen er mye mer favorabel for kjøper, enn den er i normaltilfellene ved kjøp direkte mellom private parter. Om Frydenbø blir ansvarlig/har risiko overfor kjøper, beror på om de BÅDE erklærer seg for å være mellommann, OG uttrykker at de ikke er solidarisk ansvarlig for selgers oppfyllelse av kjøpsavtalen. Bommer de på ett av disse punktene, er de i realiteten ansvarlig for båtens tilstand ved levering. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Olepo Svart 26.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.November.2013 Hehe, noen ganger er det bra at ting ikke er så enkelt .. Og det er bra at Skipper Worse tar seg tid til å opplyse en uvitende båtkjøper om lovverket! Stor takk til Worse for nyttig informasjon ! Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Da nærmer deg seg endelig tid for prøvekjøring, funksjonskontroll og overtakelse av Bavariaen. Førstkommende tirsdag (29.04.2014) setter jeg meg på flyet til Bergen for å kjøre litt båt og sjekke at alt er OK. Det blir spennende å se om tilstanden er som forventet og om selger/megler har oppfylt sin del av avtalen . Tilliten er som kjent ikke helt på topp etter at det var noen "utfordringer" innledningsvis... Forhåpentligvis er alt ok slik at det bare er å få skuta hjem til Holmestrand. Abstinensene er nå godt merkbare i det flotte vårværet, har jo vært båtløs i over to uker ... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Blir det transport på egen kjøl eller via landeveien? Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Olepo Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Blir det transport på egen kjøl eller via landeveien? Hei Bergen dørk ! Hjemtransporten er dessverre fortsatt noe uviss.... Planen har vært å få den fraktet landeveien. Jeg hadde i utgangspunktet ordnet med transport via en bekjent, de skulle frakte noe utstyr til Bergen og ta med båten på returen til en forholdsvis hyggelig pris. Nå viser det seg at utstyret som skulle andre veien blir forsinket, slik at denne transporten utgår . Jeg har derfor vært i kontakt med en annen transportør, (Moe Transport), men han er fullbooket frem til 05.05. Dette er forsåvidt ingen krise, men forutsetter at båten kan bli liggende ved Frydenbø fra 29.04 - 05.05. Og at de kan bistå med opptak når transportøren kommer for å hente båten. Det er naturligvis fristende å gå sjøveien nå som disse problemene har oppstått, (har jo blitt passe inspirert av vårens hentetråder ). Men dette er overhodet ikke planlagt, og jeg må eventuelt også få med meg en co-pilot, så jeg får nok uansett ikke dette på plass før tirsdag. I morgen må jeg reise på en hastetur til Stockholm i forbindelse med jobb, så da forsvinner den dagen ... Utrolig at man har hatt uker og måneder på å planlegge, så blir alt snudd opp/ned i siste sekund... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 27.April.2014 Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Lykke til! Jeg ville latt meg sterkt friste av en tur rundt syden, hvis du har tid. En langhelg burde være nok. :-) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Olepo Svart 27.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.April.2014 Takker så mye! Det er fristende å bare knyte løs og ta turen rundt kysten ja... Med greie forhold bør det gå fint på et par dager, er jo en langhelg i sikte også ... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.