fabia Startet 11.November.2013 Del på Facebook Startet 11.November.2013 Javel, så var det min tur til å søker råd blandt ekspertisen her. Har i sommer (og muligens også i fjor) irritert meg grønn over at det tar lang tid å bygge oljetrykk ved start av kald motor, ca. 10 sek. Hva skjer? Symtomene sier meg at motoren renner tom for olje etter å stått et par timer. Så jeg startet feilsøkingen med det letteste først, bytta til orginalt oljefilter, null forbedring, javel, da var det overtykksventilene i oljefilter braketten sin tur, ut i fra teorien om det var en lekkasje her, null resultat. Kan vel legge til at de siste turene før opptak så kjørte jeg med manometer koblet rett i blokka, oljetrykket er ved alle turtall og temperatur på motor helt perfekt, når jeg sier at det tar ca. 10sek. før jeg har oljetrykk, så er dette kontrollert med manometer. Da var det ut med motor og inn i garasjen for videre feilsøking. min neste teori var lekkasje i o-ringene på suge eller trykkrør, fant en dårlig o-ring på trykkrøret (inn på blokka). Denne gangen var jeg rimelig sikker på at synderen var funnet, pakka sammen motor, startet opp, samme elendigheta.Hva fanden skjer, motor er gått ca. 1300 t. står igjen med 2 muligheter som jeg ser det nå, det er lekkasje i overtykksventil, eller intern lekkasje i oljepumpa, rammelager og rådelager har jeg mindre tro på, hva mener dere? Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 11.November.2013 Del på Facebook Svart 11.November.2013 Jag har samma fenomen med min -31B. Tar ca 5 sekunder att få upp trycket, inget ovanligt bland dieslarna, min Iveco var likadan. Jag tog upp detta med en pentamekaniker som enbart skruvar på 31-44 motorerna och han sa att detta är fullständigt ofarligt. Meken jag pratade med hade 2 ad41 or i sin egen båt som tog upp till 15 sek på sig att nå fullt tryck. Han hade varit med om maskiner av denna sort som gått 6 nm utan oljetryck. Med detta menas inte att det är ok att köra utan oljetryck, utan bara att de få sekunder det tar att få upp trycket inte sliter på motorn. Det sliter mer på kolvringar och annat än vev och ramlager vid kallstart enligt meken. Lagerskålarna är så breda så att de tar inte skada av att vara utan tryck en kort stund, om motorn inte belastas. /L Sitér dette innlegget Link to post
windy26 Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Det er ikke farlig for motor, bare ikke gjør som noen å ruse opp motor ved start , men la den gå på tomgang til olje trykk er oppe ,lager skåler tåler fint dette da det ligger olje film på skålene , varigheten på hvor fort olje trykket kommer er forskjellig på motorer også en å samme type motor , men som sagt ikke noe slitasje problem! jeg har en nyoverhalt 41 p-a ,det tar ca 6-8 sec før trykk meter begynner å bevege seg. Sitér dette innlegget Link to post
Jori Svart 12.November.2013 Del på Facebook Svart 12.November.2013 Erfarer det samme med mine 41B. Går noen sekunder uten at jeg har målt hvor mange Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 12.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.November.2013 Jada, er klar over at det isolert sett ikke er særlig dramatisk, men det har skjedd en endring i den senere tid og det liker jeg ikke så lenge jeg ikke vet årsaken. Derfor så lurer jeg på om det er noen som har kommet fenomenet til livs, for det er en grunn til at dette skjer. Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 13.November.2013 Del på Facebook Svart 13.November.2013 Hittar du lösningen på detta är jag (och säkert fler) intresserad av denna. Även om det är ofarligt för motorn, så är det irriterande med lysande lampa vid uppstart. /L Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 13.November.2013 Del på Facebook Svart 13.November.2013 Hva med oljepumpa? Holder den mål? Har den i utgangspunktet litt lite kapasitet skal det ikke mye slitasje til før den blir for slapp. Volvo lager nok bare ei pumpe som så vidt er god nok når den forlater fabrikken. Sitér dette innlegget Link to post
fabia Svart 13.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.November.2013 Oljepumpa rykker stadig frem i køen når det gjelder mulige årsaker, har mer tro på et avvik i toleransene der, enn slitte lager. Ved lager slitasje så vil det generelle oljetrykket være lavere enn det jeg har særlig ved varm motor Sitér dette innlegget Link to post
larban Svart 13.November.2013 Del på Facebook Svart 13.November.2013 (redigert) I mitt fall vet jag att oljepumpen är inom toleranserna. Den har jag mätt upp. Min motor är totalrenoverad. /L Redigert 13.November.2013 av larban (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nimbus Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 (redigert) Hei. Har to meget gode 41B. Oljelampe og alarm fungerer perfekt, men det ene instrumentet har hengt seg opp på 4,5 bar. Har byttet giver og instrument, men det står fortsatt på 4,5 bar. Skjønner lite av dette. Noen ideer? Redigert 14.Juli.2022 av Nimbus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Står nåla på 4,5 uansett, eller spretter den opp når du setter på tenninga? Eller er det kun nå motor går? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
husky dane 85 Svart 14.Juli.2022 Del på Facebook Svart 14.Juli.2022 Bruk eit manometer til å sjekke ka trykk motoren verkeleg har, Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.