Jump to content

Motor kontroll/gir gass på Suzuki, ømfintlig eller upresis?

Con Firm

Recommended Posts

Ser det har vært endel på andre tråder her. Lurer på om det er noen form for justerings muligheter på kontrolloksene. Etter 200 timers service fikk vi større problem enn før, da motoren kuttet ved ett par anledninger. Dette ved ei tillegging til brygge og senere ved å dra ned til tomgang, dorging, Rakkler litt på spaken så starter den jo igjen. Litt kjedelig ved tillegging brygge. Så finnes det noen form for å justere dette?

Vi har en 40 hk Mercury på Mob-båten om bord hos oss. På denne fekk vi problemer med at motoren begynte å fuske og kutte når gasshendelen stod i en bestemt posisjon. Demonterte kontrollboksen og fant ut at det hadde gnagd hull på isolasjonen til plussledningen til trimbryteren på handtaket som medførte at plussledningen låg og gnisset mot jord. Skjøtte sammen ledningene igjen og monterte sammen kontrollboksen, vi har ikkje hatt problemer med fusking etter dette. Kanskje det er det samme som har skjedt med deg?

Antar det kan være likt som på min 1998 modell DF70. Ta av motordekselet og se der girwiren er koblet på motoren. På spaken som girwiren er koblet til er der en bryter som indikerer at motoren er i fri. Slike system er alltid litt slarkete, prøv å dra girhendelen (ved styrepos) fra forover til fri og noter deg hvor spaken på motoren står i forhold til bryteren. Gjør deretter det samme fra revers og sjekk at spaken stopper like langt fra midtstilling som fra forover men på motsatt side. Er der stor forskjell må lengden på wiren justeres. Det kan jo også være bryteren som er litt løs og bare må festes... Hvis bryteren ikke er betjent vil det, for motorstyringen, se ut som om den står i gir og da får du ikke lov å starte.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...