Jump to content

Hvor kjøpe ny girkasse til VP TAMD 60 C?


nordan family 27

Recommended Posts

Min ene twin disc mg 502 lakk litt olje, og jeg håpet lenge at det kun var simmeringen. Årsaken var en slark i aksel, som hadde vedvart så lenge at verkstedet (importør) har gitt meg beskjed om at det vil koste for mye å reparere til at det er forsvarlig.

 

Alternativet da er å finne en brukt kasse, eller kjøpe en ny kasse. Anbefalingen hittil er en TM 170 a produsert av twin disc - dette vil medføre lite behov for ombyggninger - kun en ny akselflens om jeg har forstått dette riktig.

 

Dette er veldig ergelig - importøren sier at min kasse normalt skulle holde 20-25000 timer.

 

Jeg skal få et tilbud på ny kasse, men har ikke fått det ennå.

 

Noen tips til hvordan jeg eventuelt kan gå frem for å kjøpe en slik kasse direkte fra utlandet? Vil det være noe å spare på det?

 

Noen som er kjent med nettsted for brukte kasser? Finner jeg en mg 502 i god stand bør jo det være dugelig, men det er jo lenge siden slike var i salg

Link to post

Mitt ena ZF/IRM 220A backslag hade ett missljud vid 1000 rpm ("sjöng" = avgav en ton). Efter demontering hos den svenska generalagenten fick jag beskedet att det var 'pittings' i kuggflankerna och att det var olönsamt att reparera.

 

Jag Googlade helt enkelt på IRM220A och fick ett flertal uppslag.

 

Det slutade med att jag kunde köpa ett fabriksnytt IRM220A hos Azimuth återförsäljaren i Barcelona, fritt levererat till mig för SEK 25 000 eller något liknande i Euro.

 

Kom hem till garageuppfarten efter några dagar, helt enligt beskrivning och ök.

 

2011-01-31___vaxelladan_hemma__cu_img_22

 

Provade just nu att Googa på 'twin disc mg 502' och det gav ett antal träffar.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Takker for svar her og tips på IM. Ser basert på tips ut som det skal være mulig å få et brukt likt gear. Om jeg skulle gå for et ZF - er dette likt mhp aksel høyder, er det ikke standard lik høyde på inngående og utgående aksel? Akslingen står der den står , og jeg har ikke plass noen vei for å flytte eller endre på motor / vinkel / høyde

Link to post

Min ene twin disc mg 502 lakk litt olje, og jeg håpet lenge at det kun var simmeringen. Årsaken var en slark i aksel, som hadde vedvart så lenge at verkstedet (importør) har gitt meg beskjed om at det vil koste for mye å reparere til at det er forsvarlig.

 

Fikk du noen forklaring på hva denne slarken kom av?

 

Slik jeg forstår svaret var årsaken til oljelekkasjen slark i aksel som har ført til havari på tetningsringen, og det er jo naturlig. Radialslark i akselen vil ta knekken på simmerringen ganske fort.

 

Er det slitte lager kan du jo kanskje fikse det selv som et vinterprosjekt? Om reparasjonen ikke blir vellykket høres det jo ut som om du uansett har tenkt å kaste gearet. Dette kunne blitt en fin overhalingstråd å følge med på :yesnod:

Link to post

Helt enig med Komodo !

 

Om du allikevel velger å avskrive kassa så synes jeg at du skal ta bryet med å skru den opp for å finne årsaken til slarken!

Her finner du en part katalog av Twin Disc 502

 

http://en.extpdf.com/twin-disc-mg502-pdf.html#a3#a7#a7

 

På side 126 og utover så er snitt-tegninger av MG502 akslinger.

 

Så vidt jeg kan se så er samtlige akslinger opplagret med koniske rullelager. Om der finnes slark i aksel så er det nærliggende å tro at lager eller shimsing kan være årsak til slark.

 

Om du finner årsak så vil jeg tro at det er mulig å kontakte Marine Transmission (www.marinegears.com) for å få et overslag!

 

Lykke til, uansett utfall ! :yesnod:

 

:smiley:

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Link to post

Slarken kunne komme som en følgekonsekvens av for varmt gir. Den motoren har for noen eiere siden vært overhalt grunnet varmgang, så det kan jo stemme. Slarken Var så stor at delene hadde gravd i husene (mener det var det de sa) på begge sider, og hadde slik sett gått forlenge med slarken. Har også forespurt et sted til som vurderer det likt dersom det er gravd i husene. Det kan fixes, men det koster uforholdsmessig mye tid, og husene er ikke så lett å få tak på. Nå har jeg i og for seg funnet slike hus, men skal dette svare seg må mang gjøre det selv, og åpning av girkasser er nok ikke helt min kjernekompetanse. Men det er slett ikke umulig, har sett på verkstedmanualen og den er jo veldig godt forklart. Men å stå ute i iskald garasje (har ikke kjeller eller hobbyrom el) i vinter er jeg mer usikker på - det blir veldig kaldt her på Lørenskog.

 

Forøvrig mente de at slike gir burde gå 20-25000 timer uten trøbbel, så jeg har vel hatt godt med uflaks.

Link to post

Takk for tips

 

Hentet den gamle kassa i dag. De mener også at den et mest egnet for 40 motoren, og litt snau på 60 . Fikk tilbud på ny. Da må motor løftes 1 cm, og den en cm tror jeg ikke jeg har.

 

Var relativt lett å se årsaken når de viste meg de innvendige delene.

 

Følger opp ulike tips om brukte kasser her i tråden og som jeg har fått på IM.

Link to post
  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...