nordan family 27 Startet 13.November.2013 Del på Facebook Startet 13.November.2013 Min ene twin disc mg 502 lakk litt olje, og jeg håpet lenge at det kun var simmeringen. Årsaken var en slark i aksel, som hadde vedvart så lenge at verkstedet (importør) har gitt meg beskjed om at det vil koste for mye å reparere til at det er forsvarlig. Alternativet da er å finne en brukt kasse, eller kjøpe en ny kasse. Anbefalingen hittil er en TM 170 a produsert av twin disc - dette vil medføre lite behov for ombyggninger - kun en ny akselflens om jeg har forstått dette riktig. Dette er veldig ergelig - importøren sier at min kasse normalt skulle holde 20-25000 timer. Jeg skal få et tilbud på ny kasse, men har ikke fått det ennå. Noen tips til hvordan jeg eventuelt kan gå frem for å kjøpe en slik kasse direkte fra utlandet? Vil det være noe å spare på det? Noen som er kjent med nettsted for brukte kasser? Finner jeg en mg 502 i god stand bør jo det være dugelig, men det er jo lenge siden slike var i salg Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 13.November.2013 Del på Facebook Svart 13.November.2013 (redigert) Mitt ena ZF/IRM 220A backslag hade ett missljud vid 1000 rpm ("sjöng" = avgav en ton). Efter demontering hos den svenska generalagenten fick jag beskedet att det var 'pittings' i kuggflankerna och att det var olönsamt att reparera. Jag Googlade helt enkelt på IRM220A och fick ett flertal uppslag. Det slutade med att jag kunde köpa ett fabriksnytt IRM220A hos Azimuth återförsäljaren i Barcelona, fritt levererat till mig för SEK 25 000 eller något liknande i Euro. Kom hem till garageuppfarten efter några dagar, helt enligt beskrivning och ök. Provade just nu att Googa på 'twin disc mg 502' och det gav ett antal träffar. Redigert 13.November.2013 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
molo 1167 Svart 14.November.2013 Del på Facebook Svart 14.November.2013 Jeg har et gir liggende Dette er et reservegir til VP 61 A IRM 220A 1 : 1,5 Selges rimelig Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.November.2013 Takker for svar her og tips på IM. Ser basert på tips ut som det skal være mulig å få et brukt likt gear. Om jeg skulle gå for et ZF - er dette likt mhp aksel høyder, er det ikke standard lik høyde på inngående og utgående aksel? Akslingen står der den står , og jeg har ikke plass noen vei for å flytte eller endre på motor / vinkel / høyde Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.November.2013 Del på Facebook Svart 14.November.2013 Min ene twin disc mg 502 lakk litt olje, og jeg håpet lenge at det kun var simmeringen. Årsaken var en slark i aksel, som hadde vedvart så lenge at verkstedet (importør) har gitt meg beskjed om at det vil koste for mye å reparere til at det er forsvarlig. Fikk du noen forklaring på hva denne slarken kom av? Slik jeg forstår svaret var årsaken til oljelekkasjen slark i aksel som har ført til havari på tetningsringen, og det er jo naturlig. Radialslark i akselen vil ta knekken på simmerringen ganske fort. Er det slitte lager kan du jo kanskje fikse det selv som et vinterprosjekt? Om reparasjonen ikke blir vellykket høres det jo ut som om du uansett har tenkt å kaste gearet. Dette kunne blitt en fin overhalingstråd å følge med på Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Victoria1 Svart 14.November.2013 Del på Facebook Svart 14.November.2013 Rune Bo Larsson, Skjetten. er en som har div brukte gir til salgs Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 14.November.2013 Del på Facebook Svart 14.November.2013 Så så, ikke snyt oss for en underholdende overhalingstråd nå Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
mateco Svart 14.November.2013 Del på Facebook Svart 14.November.2013 Helt enig med Komodo ! Om du allikevel velger å avskrive kassa så synes jeg at du skal ta bryet med å skru den opp for å finne årsaken til slarken! Her finner du en part katalog av Twin Disc 502 http://en.extpdf.com/twin-disc-mg502-pdf.html#a3#a7#a7 På side 126 og utover så er snitt-tegninger av MG502 akslinger. Så vidt jeg kan se så er samtlige akslinger opplagret med koniske rullelager. Om der finnes slark i aksel så er det nærliggende å tro at lager eller shimsing kan være årsak til slark. Om du finner årsak så vil jeg tro at det er mulig å kontakte Marine Transmission (www.marinegears.com) for å få et overslag! Lykke til, uansett utfall ! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
nordan family 27 Svart 15.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.November.2013 Slarken kunne komme som en følgekonsekvens av for varmt gir. Den motoren har for noen eiere siden vært overhalt grunnet varmgang, så det kan jo stemme. Slarken Var så stor at delene hadde gravd i husene (mener det var det de sa) på begge sider, og hadde slik sett gått forlenge med slarken. Har også forespurt et sted til som vurderer det likt dersom det er gravd i husene. Det kan fixes, men det koster uforholdsmessig mye tid, og husene er ikke så lett å få tak på. Nå har jeg i og for seg funnet slike hus, men skal dette svare seg må mang gjøre det selv, og åpning av girkasser er nok ikke helt min kjernekompetanse. Men det er slett ikke umulig, har sett på verkstedmanualen og den er jo veldig godt forklart. Men å stå ute i iskald garasje (har ikke kjeller eller hobbyrom el) i vinter er jeg mer usikker på - det blir veldig kaldt her på Lørenskog. Forøvrig mente de at slike gir burde gå 20-25000 timer uten trøbbel, så jeg har vel hatt godt med uflaks. Sitér dette innlegget Link to post
27 hasla Svart 19.November.2013 Del på Facebook Svart 19.November.2013 Hei! Prøv Euromarine på Mosterøy. Der kjøpte jeg mitt brukte Twindisc mg502 gir. De har høy kompetanse og overhaler gir. Mulig han har ett brukt? Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 19.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2013 Takk for tips Hentet den gamle kassa i dag. De mener også at den et mest egnet for 40 motoren, og litt snau på 60 . Fikk tilbud på ny. Da må motor løftes 1 cm, og den en cm tror jeg ikke jeg har. Var relativt lett å se årsaken når de viste meg de innvendige delene. Følger opp ulike tips om brukte kasser her i tråden og som jeg har fått på IM. Sitér dette innlegget Link to post
s-e-h Svart 19.November.2013 Del på Facebook Svart 19.November.2013 har du hørt med telemark trade.mulig han har en baysan gear som kan passe hvis du ikke får fatt i brukt orginal,event overhaling av "gamle"kassen. Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mars.2014 Molo - vet du hva som er forskjellen mot IRM giret? Samme vinkel og akseldropp, eller må det mye hev/senk på motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.