Jump to content

Batteriplassering i seilbåt : på langs eller tvers ?


Erik

Recommended Posts

Sitter og vurderer ombygging av forbruks batteribanken, og lurer på om det er noen forskjell på om man plasserer batteriene på langs eller tvers av fartsrettningen i en seilbåt som jo fort krenger 20 grader + over lang tid.

 

Dagens 2 batterier står på langs, men jeg tror jeg kan utvide til både 3 og 4 batterier av samme størrelse hvis jeg plasserer dem på tvers.

 

Vil dette ha noe å bety i praksis ?

 

Ps : hvor stor bank bør man ha for å være strømuavhengig en hel helg uten lading om vinteren med varmeapparat, kjøling, tv/dvd og leselys etc. Store deler av døgnet ?

Redigert av Erik (see edit history)

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Ideelt sett bør de vel plasseres rett over kjølen, men i praksis så betyr det vel ikke all verdens i en turbåt. Det største problemet er normalt å få til en egnet plassering hvor batteriene er beskyttet, godt festet, og ikke medfører for lange kabler til dynamo/lader. Om det står den ene eller andre retningen kan jeg ikke tro betyr noe, jeg har sett alle retninger. Selv har jeg 3x110 ah (AGM) ombord og det holder akkurat til mitt bruksmønster (mye seiling, lite gjestehavn), men etter et par netter ute røyner det på.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post

Kan umulig ha noe å si. Batteriet er delt opp i celler, så syra skvalper ikke rundt i hele kassa.

 

Om størrelsen på banken så må man nesten vite hvor store forbrukere du har, men hvis du har f.eks. batteribank på 4x110AH så kan du maksimalt trekke halvparten ut av de, d.v.s. 220 AH. D.v.s. 10 timer med 22 ampere forbruk. 22 timer med 10 A, 44 timer med 5 A. o.s.v. Men det er ved ideell temperatur, d.v.s. 20 grader pluss. Er det mye kaldere faller reservene dine betraktelig, men det er det sikkert noen strømeksperter her inne som kan svare på.

Link to post

På langs eller tvers kan da umulig spille noen rolle. Hulda har vanlige bly/syre-batterier som ikke skal krenge mer enn 45 grader. To batterier står på langs, og to på tvers. Maks krenging på båten har vært 40 grader. Alle batteriene lever i beste velgående. Forbruksbanken på Hulda er 440 Ah. Hulda har også aggeregat som knaller inn vanlige ladere ved behov når vi ikke ligger med landstrøm. Uansett, Hvor lenge og med hvilken kapasitet må nesten bli ditt eget regnestykke. Men sånn rundt 400 Ah bør du nok ha.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

På tvers gir vel ørlite bedre beskyttelse av platene i cellene ved krenging. Med tanke på at cellene er 3-4cm brede og 15cm lange, og disse står på tvers av batteriet. Hvor stor betydning det har er jeg usikker på, men tverrstilte batterier gir i alle fall mindre tørre plater i cellene.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Nei, det er langt fra sikkert at det har mye å si. Men batteriprodusentene oppgir alltid maks anbefalt helling på langs og på tvers, så en sjekk i batteriets datablad gir vel svar på spørsmålet. Selv har jeg motorbåt med ett batteri på langs og to på tvers, bare fordi det passet sånn...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Hvorfor på tvers?

 

Hvis jeg forstår innleggene ovenfor korrekt angående utforming av battericellene så vil det bli mindre høydeforskjell på batterisyren på le og lo side av batteriet når batteriene står på tvers. Dette fordi cellene går på tvers av batteriet og er smalere i batteriets lengderetning enn bredderetning.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Hvor stor kapasitet du trenger av heløt avhengig av bruksmønsteret ditt.

En hel helg betyr 48 timer. Hvis vi antar at du har 240 Ampere timer batterikapasitet totalt, to batterier omtrent. Du skal helst ikke tappe batteriene under ca 50% (hvilket er 12.0 V hvilespenning), da er det igjen 120 Ah.

 

120 Ah delt på 48 gir 5 Ampere konstant. Dieselvarmer trekker gjerne flere fra 30 til 10W avhengig av hvor mye effekt du ber om, 2.5 - 1 Amp der. Kjølekompressor omtrent litt under 1 A, TV trekker gjerne etpar Amp (anta 4.8 t hver dag), men er ikke på hele tiden. Leselys også bare noen timer, 2A halve tiden. Instrumenter står gjerne på og vi antar 1 Amp eller så. Summen av dette blir 2.5+1+(2*0.2)+(2*0.5)+1 = 5.9 eller omtrent 6 Ampere. Altså må du redusere litt. Bruker du ikke full effekt på varmen hele tiden burde du klare det akkurat.

 

Er du bekymret er en batterimonitor en fin ting, særlig nå som de er kommet ned i pris.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Jeg var redd det var dumt å ha dem på tvers (som vil passe best hos meg når jeg utvider), men leser nå at det i verste fall ikke spiller noen rolle, og i beste fall er en fordel, så da er det tut og kjør.

 

Satser da på 4 batterier rundt 400ah+ batteri bank og ser hvordan det blir. Mer er det ikke plass til på en lokasjon ombord, og mindre høres ut å være litt for lite.

 

Takker for alle innspill :thumbsup:


Hvor stor kapasitet du trenger av heløt avhengig av bruksmønsteret ditt.

En hel helg betyr 48 timer. Hvis vi antar at du har 240 Ampere timer batterikapasitet totalt, to batterier omtrent. Du skal helst ikke tappe batteriene under ca 50% (hvilket er 12.0 V hvilespenning), da er det igjen 120 Ah.

 

120 Ah delt på 48 gir 5 Ampere konstant. Dieselvarmer trekker gjerne flere fra 30 til 10W avhengig av hvor mye effekt du ber om, 2.5 - 1 Amp der. Kjølekompressor omtrent litt under 1 A, TV trekker gjerne etpar Amp (anta 4.8 t hver dag), men er ikke på hele tiden. Leselys også bare noen timer, 2A halve tiden. Instrumenter står gjerne på og vi antar 1 Amp eller så. Summen av dette blir 2.5+1+(2*0.2)+(2*0.5)+1 = 5.9 eller omtrent 6 Ampere. Altså må du redusere litt. Bruker du ikke full effekt på varmen hele tiden burde du klare det akkurat.

 

Er du bekymret er en batterimonitor en fin ting, særlig nå som de er kommet ned i pris.

Denne kom mens jeg forfattet forrige innlegg, så den var ikke lest da jeg skrev det.

 

Dette var jo en meget fin antydning av hva jeg kan regne med å forbruke, og tilsier da at hvis 240Ah er akkurat litt for knapt,bør 400Ah+ være mer enn nok nok.

 

Men på den annen side, hvordan får du at 120Ah / 48h = 5A ? 120/48 = 2,5 på min kalkulator. Men det er kanskje ikke slik vi regner ?

Andre veien blir jo 6 ampere i 48 timer = 288 AH og dersom det skal være 50% må Jeg jo langt opp mot 600Ah totalt....

Eller regner jeg meg helt vekk nå ?

 

Har bestilt både batterimåler og ny regulator til dynamoen av Joerg Becker her på forumet etter mye skryt fra andre båtplassen venner, så jeg får jo oversikten etterhvert, men greit å ha en pekepinn i forkant.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Joda, det er en linjer beregning (U=R*I) når det gjelder likestrøm. Tror du har fått med deg det grøvste. Og du skal ikke laste batteriene mer enn 50 %. Og det gjør ikke Hulda, derfor holder billige Biltemabatterier i årevis. Derfor er det også greit med et aggregat når vi ligger i uthavn. Og det er ikke rare aggregatet man trenger for å blåse litt strøm inn på batteriene. Om Hulda har noen batterier fra eller til, spiller ingen rolle på 16 tonn seilbåt. Forholdet kan naturligvis være annerledes for båter der kiloene virkelig teller.

Link to post

Jeg brukte 240 Ah som utgangspunkt, burde nok startet med 120 Ah siden det er hva du faktisk kan bruke.

 

Jeg har bare et 120Ah batteri, det er ikke plass til mer (uten mye mekking), men med kun LED ombord og kjølekompressor som bare trekker 0.65 A i snitt holder det omtrent 24t. Jeg kjører hovedmotoren 1t hver dag når jeg ligger i uthavn, vi ligger helst på svai. Bonusen er varmtvann til oppvask hver kveld. I havn må jeg ha landstrøm, men da kan vi vaske opp i land mange steder. AA bateriene til LED ankerlanterne lader jeg mens motoren går. Det er mye man kan spare strøm på.

 

Jeg forsøker å være snill med batteriet, men siden jeg også kjøper billige batterier som Hulda, så er jeg ikke så redd for om jeg må bytte dem etter bare noen få år. Jeg har planer om et lite solpanel, men hver gang så regner jeg ut hvor mange min jeg må kjøre motoren som lader med 70A så blir det med tanken. Sirius har fortsatt ikke solpanel.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Nå er prisen på solcellepaneler blitt nokså rimelig . Løp og kjøp. Men en liten merknad. Å kjøre motoren en time daglig for varmt vann til oppvask..tenk to ganger! Rundt 50.- i diesel + støyen også til omgivelsene, kontra å varme vann med gass samt lade med sol.

 

Støyen og miljø stemmer nok, men en Yanmark GM2 bruker ikke mye diesel så økonomisk er det ikke noe å hente. Med en fart på 5 knop går det med 0.35 ltr / NM, og uten særlig belastning som under ladring mye mindre. Jo vi har også hatt noen år bak oss med å varme vann på gassen eller parafinen før det igjen. Det er luksus å ta vann fra springen. Resten av familien ble veldig fornøyde etter at jeg hadde installert varmt og kaldt trykkvann og moderne ettgrepskraner.

 

Jeg har vurdert diverse metoder for å generere strøm ombord, har panel på hytta og kjenner godt til hvor mye eller lite man får avhengig av sol og skyer. Aller helst ville jeg hatt brenselcelle, men foreløpig er de litt dyre. Et lite aggregat er overkill ombord i en så liten båt.

 

Vi har heller lagt oss på linja med å spare strøm, kun led og ingen TV eller laptop, men en eee 900 netbook som pc ombord.

Ole
S/Y Algol

Link to post

Vi kommer også til å kjøre motor som hovedladekilde. Vår motor bruker ca 2 liter diesel i timen på full throttle, så ren lading er sikkert under halvparten.

Vi kjører også uansett motor minst siste halvtime før vi legger til land om kvelden for å få varmtvann (vi dusjer og vasker opp via varmtvannstanken på 40 liter).

 

Oppgraderer nå dynamo med ny regulator også, så å bruke den som strøm aggregat for å lage strøm ved lang-ligge på samme plass feks nå om vinteren går jo også ann i nøden, men det er nå greit å minimere denslags mest mulig uansett.

 

Jeg tror ikke jeg greier dytte inn mer enn 4 batterier i størrelse 100-120AH (Må fin regne på målene før jeg handler).

Mer er mao uaktuelt pga plass og mindre har jeg forstått er for lite, så da får vi freise lykka med det..

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

MÅ batteriene være 100% ladet når båten ikke er i bruk, eller er det greit så lenge de er over 50% ?

Jeg har nemlig litt ustabil tilgang til landstrøm i hjemmehavn, og det er kjedelig å måtte ligge å lade for motor i timevis før vi kan forlate skuta på Søndagskvelden hvis jeg ikke får landstrøm....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Hva bør minimum batteri kapasitet i prosent være når man forlater skuta for dagevis/ukesvis da Lars ?.

 

Det vil jo i praksis alltid være noe mer enn 50% for hvis batterimåleren sier fra og gir alarm før vi er der nede vil jeg jo starte lading innen da, og det lades jo litt på hjemvei uansett hvor lavt vi var før vi dro og selv om vi ikke har vært så langt av sted.

 

Men må det være 100%, eller er 80% nok,eller kan man ha enda mindre uten å gjøre skade ?

 

Vil forresten en batterimåler normalt kunne vise kapasiteten i %, eller vil den vise noe annet ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Jeg har et Nasa BM1 battmeter og stoler ikke på %-vis målingen, men på hva det viser av antall Ah som er igjen på batteriet. Dersom batteriet aldri kommer over 80%, vil det etter hvert sulfatere og levetiden reduseres drastisk. Jeg bruker sjelden landstrøm i hjemmehavnen, men så har jeg motorbåt og ankommer alltid hjemmehavnen med minst 80% igjen på batteriet. Og i løpet av uken før neste helg, toppes batteriet opp til 100% vha. solcellepaneler på 130W.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg vurderer solcelle, men det er liksom ingen god plass å plassere det på min båt. Foran sprayhood bor nemlig gummibåten...

Det beste må være stativ bak på pushpitt, men da er det begrenset hvor stort det kan være.

 

Men hvis man stort sett lader hjemme til 100% på landstrøm, men en gang i blandt ikke er på mer enn 70-80%, så bør det gå bra , eller ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...