Jump to content

Batteriplassering i seilbåt : på langs eller tvers ?

Erik

Recommended Posts

Er det noen med stativ bak som kan si noe om hvor stor panel man kan ha før det blir ett problem med vindfang etc ?

100w er jo fort opp mot 1x1 meter, og det vil helst ikke jeg ha vibrerende over hodet mitt når jeg er ute og seiler i kuling.

Eller kan man ta det ned når båten er underveis (og evt bruke som bord :lol: )

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Sjekk på seasea.no, der har du diverse paneler og stativ. Stativ og holdere er relativt dyre greier, blir lett at en lager noe mikkmakk selv. Panelet jeg kjøpte fra Seasea har solid aluramme som det er veldig enkelt å borre hull i til beslag/feste. Et alternativ til ett digert panel er jo feks to paneler på rekka bak. Noen av størrelsen får du i kvadratiske og rektangulær form, noe som kanskje gjør det lettere å finne rett plassering?

Solceller er konge. Jeg har to stk. 40W hengende løst på rekkewiren. Med tilkoplingspunkter på begge suder av båten kan jeg flytte solcellene fra side til side alt etter solen. Jeg her seil ca. 2000 nm i sommer i vind fra 2 m/s til 20 m/s uten at de har tatt skade. Skulle det bli helt galt kan man jo bare ta dem ned.

På min tidligere båt var solcellepanelet montert på et stativ på hekken. Brukbar løsning, men stativet fikk mye juling i grov sjø.

Bjørkski skrev On 16.11.2013 at 17.58:

Solceller er konge. Jeg har to stk. 40W hengende løst på rekkewiren. Med tilkoplingspunkter på begge suder av båten kan jeg flytte solcellene fra side til side alt etter solen. Jeg her seil ca. 2000 nm i sommer i vind fra 2 m/s til 20 m/s uten at de har tatt skade. Skulle det bli helt galt kan man jo bare ta dem ned.

.

Meget interesant. Har du noen link til tilsvarene ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei Erik

Jeg kjøpte panelene på nett fra Kina, husker ikke i farten firmanavnet. Panelene er ca 2-3 mm tykke. Jeg har montert en gummistrikk med en plast krok fra øvre kant til under kant av panelene ((der er stanset hul i hvert hjørne). Gummistrikken en den 5mm hvite som fåes kjøpt i metermål i de fleste bårbutikker. Jeg hekter bare panelene på den øverste rekkeline, utover det henger de fritt. Jeg er montert to stk. Vanntette kontakter på hver side av cokpiten for å kople panellene.

Bjørkski

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...