Jump to content

Støpe ny dørk i selco 16 Ht. Hvilken glassfiber skal jeg bruke?

Einsereier

Recommended Posts

Egentlig vil jeg ikke annbefale finer hvis det blir åpen finer ned mot kjølen. Kondens og vann vil kunne råtne opp fineren underfra. Men hvis du laminerer fineren først slik at denne blir vanntett skulle det holde i mange år.

Du må ha nok lag til at det blir stivt, slik at det ikke svikter når du trør rundt. Derfor blir det litt individuelt fra båt til båt. Det aller beste er egentlig å støpe ned et materiale som er stivt og ikke suger vann. Dette er for at ikke båten skal bli tyngre og tyngre med årene.

Hadde du tenkt å ha noen luker ned til kjølen slik at du kan lufte ut fukt hver vinter?

Har du tenkt å ha en fin dørk, eller bare en glassfiberdørk til røff bruk?

Kan du legge ut et bilde slik at ideene kan strømme friere?

Hvis du skal ha fin dørk ville jeg vurdert å støpe spant og stringere slik at du kan montere dørkplater rett på. Slik som i en snekke. Eller er det meningen at du skal ha dobbel bunn slik at båten ikke" kan" synke?

Dette er en båt jeg kjøpte som prosjekt i sommer, da var dobbeltbunnen og skum fjernet, videre så var det støpt inn ny plate i spilet pluss noen lag støp i hele v-bunnen av båten.

Jeg har lagd spanter som er limt fast i bunn med "stringere" på toppen av disse igjen.

Videre monterte jeg 11 mm vannfast finer på dette å skrudde det fast i spant/"stringerne"

Er ikke helt fornøyd med dette da det ikke sitter fast mot sidene av båten å ikke ble det noe pent heller

Er det noe problem å støype på vannfast finer? Tenker da på om fiber og epoxy vill sitte på fineren.

Ja det hadde vel ikke vært feil om den hadde noen form for flyteevne ved eventult hull i skrog;)

Har hatt båten på sjøen siste del av sommeren å litt i høst å den virker fint sånn som den er men jeg synes ikke den er noe pen å se til oppi.

Fineren er av den typen som brukes i tilhengere. Har antiskli/ ruglete overflate. Trenger vel ikke noe pussing på den?

Hvor nødvendig er stringers? Det er støpt noen lag med glassfiber i hele bunnen etter at dør og skum ble fjernet

Er også støpt på nytt i speilet og ca 50 cm fremover sidene.

Skal få til noen bilder når jeg har fått ut interiør og benker.

Det kan gå bra uten pussing, men prøv på en liten flate først.

Stringer er nødvendig for å få tilfredsstillende styrke og stivhet i bunnkonstruksjonen, men kan også oppnås med økt skrogtykkelse som du beskriver.

Eventuelt begge deler, som her; https://baatplassen.no/i/topic/2926-dagbok-prosjekt-fjerne-skum-bygge-ny-dobbeltbunn/

• 3 måneder senere...
  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...