Jump to content

Yanmar 4jh3 ryker masse


royb

Recommended Posts

Hei.

Har en viknes 770 med en 120hk yanmar 4jh3 dte Det er en 2007 mod som er gått 400 timer.

 

Problemet er at den er begynt å ryke masse!! Den ryker blått på tomgang og sakte kjøring ved høyere turtall går eksos fargen over i hvitt.. Den ryker masse svart viss jeg gir gass litt fort. Dette er både når motor er varm og kald men mest når den er kald. Dyser er kontrollert og det var to dårlige, alle blei skiftet og trykket på nytt av Vestfold diesel elektro. Turboen har jeg hatt av og et verksted såg litt på den, men di mente den var ok.. Har kjøpt nye ventiltettninger men ikke byttet, di som står på ser veldig fine og myke ut.. Det som jeg syns er litt merkelig er at jeg syns den ryker enn del mer nå enn det den gjorde før jeg skifta dysespisser.. Men alt er dobbelsjekket og ser ut til å stemme.. Er det noen av dere som har vert borti noe lignende??

Link to post

Jeg kan ikke denne motoren spesielt men det er greit å få avklart om det er uforbrent diesel eller olje som gir røyk. Dieselrøyk kan foruten dysene skyldes feil timing av pumpen feil på selve pumpen, restriksjon i eksosen, lavt turbotrykk m.m.

Oljerøyk kan skyldes slitt turbo, gjennomslag i sylinder, utette ventiltetninger, feil oljeviskositet, feil på veivhusventilasjon m.m.

Link to post

Hei Har du byttet veivhusfilter sjekk at dette ikke er helt tett da kan du få noe av de symptomene du har. Hadde noe lignende symptomer på mine motorer. Skiftet filter og alt ble ganske mye bedre. Nå skal jo mine gamle TAMD 71B ryke når de er kalde :giggle:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post

Det er ikke veivhusfilter på denne, kun en demisterplate i ventildekselet.

Mekelig greier, ofte er det dyser eller turbo som er synderen, men her er begge deler sjekket ut av verksted. Det kan jo også være ventiltrøbbel/tetninger men ut i fra modell og timetall skulle burde være greit. Går ut fra at ventilklaringer er OK.

Hadde motoren ikke fått nok turtall kunne det ha vært ladeluftkjøleren som var igjengrodd ( mange glemmer og rengjøre denne regelmessig. ), men her er turtallet ikke noe problem.

Det kan være dieselpumpa. virker som motoren får for mye diesel.

Litt vrien sak vanskelig og gi konkrete råd her.

Redigert av hanto1 (see edit history)
Link to post

Veivhusventilasjonen som går fra toppdekslet ville jeg midlertidig nappet av på på turbo/innsugsiden for å eliminere at olje/oljedamp til innsug forårsaker røykmengden.

 

Jeg vet om andre som også har dette problemet og som har påklaget dette for lokalt merkeverksted, uten synderlig bidrag til hjelp.

Gjennomgangsmelodien derfra er ofte at "disse motorene er bare slik...eller skal være sånn"

Med dagens miljøkrav til moderne motorer er det opplagt at denne påstanden er direkte feil og at Yanmar skyter seg selv i foten ved å hevde dette.

 

Jeg ville fått målt avgassing på motoren å "angrepet" saken denne veien.

 

Jeg vet som sagt om andre som sliter med samme problemet som fortsatt har garanti på motoren, sånn sett kan det være greit å utveksle erfaring siden din motor fra 2007 neppe dekkes av garanti lengre.

 

Jeg har selv en 4jh2-dte 88 HK fra 98 med over 1000 timer på telleren som er tilnærmet røkfri, slik de skal være....

Link to post

Har hatt en 4JH3TE. Denne røk når det var kaldt i vannet. Byttet termostat og greier. Ble ikke skikkelig varm før den fikk gå endel på høyere turtall.

Ryker motoren når den er varm ?

Hvis det er samme prinsipp som min, sotet den på lavt turtall. Ved gasspådrag kom masse røyk, når turboen blåser rent, så skal den gi seg.

Hvit røyk kan være kondens.

Har du prøvd med litt dieseltilsetnin/dyserens.

Hva slags olje har du på denne ?

Link to post

Ref svart røyk ved pådrag: Er normalt på dieselmotorer uten røykbegrenser. Skjer oftest når du gir gass kjapt og det blir pumpet mye diesel inn i sylinderen før turboen har fått opp nok turtall slik at forholdet mellom luft og drivstoff blir normalt.

Turboen drives som kjent av eksosen.

På godt norsk; Blandingen blir rett og slett for feit.

 

Her er et eksempel:

 

http://www.youtube.com/watch?v=RnP2dS2dWbs

 

 

Ellers lurer jeg på hva forrige eier sier om den blå røyken?

Link to post

Har du prøvd mer luft til motoren, dvs sette opp luka litt.

Hva sier vestfold elektrodiesel til dyseproblemer etter 400 timer ?

Prøv og bytt til annen olje. Jeg kjøpte penzoil marineolje på surka, det og biltema gav lite røyk på min. 15W-40 mineralsk.

Prøvd en turbo vask ?

Siste råd, fra en yanmar guru. De fleste yanmar motorer blir skrudd i stykker. Det er normalt med noe røyk fra dieselmotorer.

Viknes har vel eksprimentert med eksostøvel på disse båtene ?

Redigert av Seasu (see edit history)
Link to post

4jh3-dte tilfredsstiller i utgangspunktet følgende miljøkrav: BSO II, SAV, EMC og 2003/44/EC.

Dette er en moderne motor som til tross for manglende common rail teknologi, likevel overholder de miljøkrav som stilles, vel å merke ved riktig bruk.

4JH serien generelt er jo kjente som driftsikre, renslige og tette motorer i effektområdet 44-120HK og har stort sett gode referanser fra brukerne gjennom mange år.

 

Kan det tenkes at 4jh3-dte på 120HK, i større grad enn de mindre motorene i denne serien, har behov for å kjøres MYE med tilnærmet fullt pådrag.

At denne typen motor monteres i en båt ala Viknes 770 (sportsfiskebåt) som ofte benyttes timevis til fiske og dermed tomgang, ikke nødvendigvis er et gunstig valg?

 

Kan det tenkes at denne typen motor i større grad er en "blodtrimmet sprinter" som er offer for feil anvendelse i en sportsfiskebåt?

Bare en tanke...

Link to post

Denne motoren skal ikke ryke noe særlig,kun litt på fullfart ( en del vanndamp) Viknes har ikke hatt eksostøvel på disse motorene, det er LY seien 340 hk som røyk og sotet.

120 hk motoren bør kjøres friskt og bli blåst godt utav etter lengre tomgangskjøring. liker seg best op mot MCR. Stort sett har problemet vært fallende effekt og turtallsdropp hvis man har daukjørt motoren over lengre tid.

Link to post

Merkelige greier!

Hvis "alt annet" tilsynelatende er OK, så kan det jo være at "rogeri" og "hanto1" har et godt poeng. :wink:

 

Motoren vår har nå rundet 1400 bekymringsløse timer. Den har kun vært kjørt kortere perioder i dorgefart, forøvrig ligger marsjfartområdet vårt på 3000-3400 o/m. Kan ikke si at jeg har sett tendenser til mer røyk etter som timene har rullet på.

Link to post

Dette er noe jeg har klippet ut fra en generell bok om feilsøking på dieselmotor.

Det er nokså generelt og absolutt ikke noe fasit-svar. Det kan jo bidra til å utelukke feil

 

Hvit eller gråhvit røyk:

  • Ved høyt turtall og lett belastning, mulig unormal lukt på eksos: For lav temperatur på motor.
  • Ved høyt turtall og lett belastning, mest synlig ved kald motor. Farge skifter til sort ettersom temperatur stiger: Insprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved lett belastning og normal driftstemperatur, mulig bankelyd fra motor: Lekkasje i en eller flere dyser.
Sort eller mørk grå røyk:
  • Ved belastning, mest ved høyt turtall: Lufttilførsel/innsug blokkert.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor kan mangle kraft: Feil på innsprøytningsdyse.
  • Ved belastning, mest ved høyt og middels turtall. Motor går mer stille (mykere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for sent.
  • Ved belastning, mest ved lavt og middels turtall. Motor støyer mer (går hardere) enn normalt: Innsprøytningstidspunkt for tidlig.
  • Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall. Startvansker: Dårlig kompresjon.
  • Periodevis røyk. Fusking eller banking kan forekomme: Feil på dyse.
  • Mest ved lavt og middels turtall. Motor kan fuske: Feil ventilklaring.
  • Ved alle turtall, merkbar mangel på kraft: For lavt trykk fra turbo.
  • Ved alle turtall, feiltenning eller banking: Feil type drivstoff.
  • For Perkins type kaldstartanordning: Ved alle turtall, mest synlig ved lavt og middels turtall: Feil på kaldstarter, lekker diesel inn i luftinntak.
Blå eller gråblå røyk:
  • Ved akselrasjon etter tomgangskjøring: Lekkasje ved ventiltetninger, slitte ventilstyringer eller ventilstammer.
  • Ved alle turtall, varierende belastning og varierende driftstemperaturer: Slitte stempelringer eller sylindere.
  • Ved høy driftstemperatur og alle turtall og belastninger: Smøreolje for tyntflytende.
  • Ved høyt turtall og middels til lavt turtall, uavhengig av belastning og turtall: Oljelekkasje i turbo.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
  • 1 måned senere...
  • 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...