Jump to content

VP TMD22, dratt av gjenger til returslange, den lekker. Helicoil?

gregor

Recommended Posts

Har vært på tur fra Tønsberg til Killingen i Oslo i dag..

Har slitt med gjenger på lufte skruen på diesel filteret før vi dro.. Hadde fått det i orden, men etter en times gange var det luft i diesel systemet igjen, stoppa motoren og lufta systemet igjen.. Måtte gjøre det flere ganger innover.. Når vi var 500 meter fra brygga der jeg skulle ligge måtte jeg lufte igjen og så da at det litt diesel fukt rundt dysa så jeg tenkte jeg skulle dra til den.. Da røyk gjengene så det spruta diesel og det var umulig å få start igjen.. Vi fikk kasta anker og blei liggane på det 50 meter fra grunna før vi fikk hjelp av politibåten.. Blei en stor dose adrenalin på fredags kvelden :P

Så.. Hvordan fikser jeg dysa? Kan jeg skru ut den som skruen står i og borre opp og sette i en helicoil? Fikk ikke til å legge båten der jeg skal ligge så jeg tenkte at noe sånt kan funke midlertidig så jeg får flytta den bort på plassen.. Også får jeg heller bytte hele dysa seinere kanskje?

Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål

https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/

Det stemmer ja.. Det er en volvo penta tmd 22 fra 2001.. glemte vist å skrive det.. gikk litt fort på toget :)

Røret går inn i en flens også går det ett rør ut fra den flensen på andre siden igjen. Også går det en skrue igjennom den flensen ja..

Her var det litt tvetydig tekst. Er det lufteskruen på toppen av dieselfilteret (Holderen) som har defekte gjenger? Hvis svaret er ja så er det bare å demontere filterholderen og reparere. Enten kan du sette inn"Løsgjenger" og bruke originalbolten, eller du kan gjenge opp til en større dimensjon og sette inn en vanlig bolt. Har samme motor selv, men husker ikke om lufteskruen er en vanlig skrue, eller en skrue med innvendig hull som slipper ut diesel ved lufting. Oppgjenging og bruk av større gjenger, eller løsgjenger, medfører spon og løse partikler som er farlig for dieselsystemet, derfor MÅ den aktuelle delen demonteres før feilen blir utbedret.

bilde

Redigert av Fergu (see edit history)

Nei er ikke på disel filteret, men på dysa. Har dog satt inn helicoil på lufteskruen tidligere. Gjengene der har også vært gåene..

Jeg fikk tak i en ny skrue og greide å få starta opp og flytta båten til plassen den skal ligge på i dag, men den får fortsatt falsk luft. Da er det i hvertfall ikke like hast lenger :) Jeg skrudde ned den nye skruen og når jeg skrudde den opp etterpå så var gjengene gåene. Har bestilt ny dyse i dag. Kunne sikkert skrudd ut dysa og satt inn helicoil der også, men greit å bytte det så det er i orden.

Dysa har vel utvendige gjenger,ikke godt å reparere de da.

Nå har du jo bestilt ny dyse så da blir vel problemet løst.

Pass bare på at mutteren og flensen på dyserøret ikke er skadet også,kan være vanskelig å få tett hvis det er skader her.

Er alt iorden skal det ikke så mye til for å få dette tett,står tiltrekningsmoment i sevicemanualen.

Altfor mange drar til de "ser mannen med ljåen" på disse rørene,og det ender slik det gjorde med deg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Ja det har jeg i hvertfall lært på den harde måten at man skal ikke dra til for hardt på dem.. :) Jeg har ikke skjønt hvor det har vært lekasje og litt desperat etter å få det i orden midt på sjøen så har jeg dratt till litt overalt for å være "sikker".. :p

Dysa har innvendig gjenger.. Det er gjengene som går ned i 15 på tegningen her: http://www.volvopentashop.com/JHL/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744150_010?path=MarineDieselEngines%2F7744150%2F7744150_23%2F7744150_010

Fikk opplyst at motoren var fra 2001, men fikk ikke de tegningene til å stemme så det er nok en tidligere model..

Det ser ut til å være returrøret fra dysa. Jeg har en 98 modell, der er det en annen dyse Står ikke spesifikt moment under tekniske spesifikasjoner. Dette er hva som står i boka, bolt dimensjon/moment i N:

Fuel injection system
Nuts, high pressure fuel lines ................................ M 12 18
Screws, injector holder .......................................... M 10 43
Fuel feed pump screws ......................................... M 8 22
Screws, mounting bracket for fuel injection pump M 10 43
Nut, pulley for injector pump ................................. M 14 60
Nuts for flange for fuel injection pump .................. M 8 22

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...