gregor Startet 15.November.2013 Link til dette innlegget Startet 15.November.2013 Har vært på tur fra Tønsberg til Killingen i Oslo i dag..Har slitt med gjenger på lufte skruen på diesel filteret før vi dro.. Hadde fått det i orden, men etter en times gange var det luft i diesel systemet igjen, stoppa motoren og lufta systemet igjen.. Måtte gjøre det flere ganger innover.. Når vi var 500 meter fra brygga der jeg skulle ligge måtte jeg lufte igjen og så da at det litt diesel fukt rundt dysa så jeg tenkte jeg skulle dra til den.. Da røyk gjengene så det spruta diesel og det var umulig å få start igjen.. Vi fikk kasta anker og blei liggane på det 50 meter fra grunna før vi fikk hjelp av politibåten.. Blei en stor dose adrenalin på fredags kvelden :PSå.. Hvordan fikser jeg dysa? Kan jeg skru ut den som skruen står i og borre opp og sette i en helicoil? Fikk ikke til å legge båten der jeg skal ligge så jeg tenkte at noe sånt kan funke midlertidig så jeg får flytta den bort på plassen.. Også får jeg heller bytte hele dysa seinere kanskje? Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
idars Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Du må iallefall bytte emne tittel på denne tråden , hvis ikke blir den stengt. Les forum reglene før du endrer emne tittelen Sitér dette innlegget ELWARO 30 bor på SØNDELED Link to post
gregor Svart 15.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Får ikke redigert.. noen admins som kan endre den? Kommentar fra moderator: Tittelen kan endres ved å redigere startinnlegget, men det må skje innen 30min. Samme med tekst i innlegg. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 15.November.2013 Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Hva slags motor er det, hvordan er dyserøret festet? Normalt er det en mutter innpå røret før røret krages, og denne mutter skrus nedpå topp av dysa. Slik du beskriver så høres det ut som dyserør er festet med ein skrue feks gjennom en flens som er fast på røret ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
gregor Svart 15.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.November.2013 Det stemmer ja.. Det er en volvo penta tmd 22 fra 2001.. glemte vist å skrive det.. gikk litt fort på toget :) Røret går inn i en flens også går det ett rør ut fra den flensen på andre siden igjen. Også går det en skrue igjennom den flensen ja.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.November.2013 Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 Snake du om å bore å sette helicoil i dysa ? Det må nok bedre forklaringer og kanskje bilde til for at eg skal skjønne dette. Men kanskje andre som kjenner denne motoren forstår Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Jakob T Svart 16.November.2013 Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 Høyres ut som det er på returen.Det beste er nok å skifte dysa.Mulig Volvo har byttesysten Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 16.November.2013 Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 (redigert) Her var det litt tvetydig tekst. Er det lufteskruen på toppen av dieselfilteret (Holderen) som har defekte gjenger? Hvis svaret er ja så er det bare å demontere filterholderen og reparere. Enten kan du sette inn"Løsgjenger" og bruke originalbolten, eller du kan gjenge opp til en større dimensjon og sette inn en vanlig bolt. Har samme motor selv, men husker ikke om lufteskruen er en vanlig skrue, eller en skrue med innvendig hull som slipper ut diesel ved lufting. Oppgjenging og bruk av større gjenger, eller løsgjenger, medfører spon og løse partikler som er farlig for dieselsystemet, derfor MÅ den aktuelle delen demonteres før feilen blir utbedret. Redigert 16.November.2013 av Fergu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 16.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 Nei er ikke på disel filteret, men på dysa. Har dog satt inn helicoil på lufteskruen tidligere. Gjengene der har også vært gåene.. Jeg fikk tak i en ny skrue og greide å få starta opp og flytta båten til plassen den skal ligge på i dag, men den får fortsatt falsk luft. Da er det i hvertfall ikke like hast lenger :) Jeg skrudde ned den nye skruen og når jeg skrudde den opp etterpå så var gjengene gåene. Har bestilt ny dyse i dag. Kunne sikkert skrudd ut dysa og satt inn helicoil der også, men greit å bytte det så det er i orden. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
nomen Svart 16.November.2013 Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 Dysa har vel utvendige gjenger,ikke godt å reparere de da. Nå har du jo bestilt ny dyse så da blir vel problemet løst. Pass bare på at mutteren og flensen på dyserøret ikke er skadet også,kan være vanskelig å få tett hvis det er skader her. Er alt iorden skal det ikke så mye til for å få dette tett,står tiltrekningsmoment i sevicemanualen. Altfor mange drar til de "ser mannen med ljåen" på disse rørene,og det ender slik det gjorde med deg. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
gregor Svart 17.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Ja det har jeg i hvertfall lært på den harde måten at man skal ikke dra til for hardt på dem.. :) Jeg har ikke skjønt hvor det har vært lekasje og litt desperat etter å få det i orden midt på sjøen så har jeg dratt till litt overalt for å være "sikker".. :p Dysa har innvendig gjenger.. Det er gjengene som går ned i 15 på tegningen her: http://www.volvopentashop.com/JHL/en-GB/Details/PentaPartsCatalog/7744150_010?path=MarineDieselEngines%2F7744150%2F7744150_23%2F7744150_010 Fikk opplyst at motoren var fra 2001, men fikk ikke de tegningene til å stemme så det er nok en tidligere model.. Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Fergu Svart 17.November.2013 Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Det ser ut til å være returrøret fra dysa. Jeg har en 98 modell, der er det en annen dyse Står ikke spesifikt moment under tekniske spesifikasjoner. Dette er hva som står i boka, bolt dimensjon/moment i N: Fuel injection systemNuts, high pressure fuel lines ................................ M 12 18Screws, injector holder .......................................... M 10 43Fuel feed pump screws ......................................... M 8 22Screws, mounting bracket for fuel injection pump M 10 43Nut, pulley for injector pump ................................. M 14 60Nuts for flange for fuel injection pump .................. M 8 22 Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 17.November.2013 Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Dysa er den ytterst delen på brenstoffventilen . Skjerpings. Sitér dette innlegget Link to post
Fergu Svart 17.November.2013 Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Det er det som er så flott med dette forumet. Skriver man noe som ikke har helt perfekte tekniske ord og uttrykk, eller er gramatisk feil, så sitter det selvoppnevnt "Politi" og korrigerer. Sitér dette innlegget Link to post
nestor Svart 17.November.2013 Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Tja, hehe, Fergu, jaggu riktig, var her litt sist vinter, hadde en som hadde en" god tråd", bra tema ! Beste tråden her jeg har sett. Men nå er det vel mest for underholdning. Sitér dette innlegget Link to post
gregor Svart 17.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Hvordan kan man kontrollere hva slags moment man drar til med egentlig? Jeg har ikke peiling på motor så jeg bruker det jeg tror er rett, men korrigering er bra det.. da lærer man det jo :) Sitér dette innlegget Min prosjekt tråd for långedrag 44 i stål https://baatplassen.no/i/topic/102735-prosjekt-långedrag-44-1980/ Link to post
Fergu Svart 17.November.2013 Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Momentnøkkel er et hendig verktøy. Uten momentnøkkel vil de fleste trekke til en bolt alt for mye. Bruk søkeord MOMENTNØKKEL på Youtube, eller se denne: Sitér dette innlegget Link to post
puddingen Svart 17.November.2013 Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Greit nok og unngå begrepsforvirring syns nå jeg Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.