Jump to content

Overhalings prosjekt Sabb 10G


Fisk-arn

Recommended Posts

Har da hentet hjem en Sabb 10G

Har hatt flere Sabb'er tidligere, men har ikke trengt og gjort noe med de pga den velkjente Sabb kvaliteten.

 

Motoren jeg har anskaffet nå har vært under vann.

Den har vært tatt førstehjelp på, og startet og kjørt.

Etter dette har den dessvere stått i en garasje uten og bli brukt,

Så det er litt og gjøre.

Jeg skal bruke denne som et prøve prosjekt, før jeg går løs på neste Sabb som skal bli 100% strøken

 

Det jeg vet feiler den er at eksos ventilen henger.

Så toppen er nå tatt av og jeg vurderer og bytte fjærer.

Skal og bytte dyse, siden den har vært under vann.

Starter mangler og dynamo står.

Tar veldig gjerne imot inspill og tips underveis, da dette er min første Sabb overhaling.

Får dessvere ikke lagt inn bilde i dag, da ipad'n min ikke vil samarbeide med forumet.

Skal få lånt meg en data i morgen og få ut noen bilder

Link to post

Ja, olje, diesel filter og gear olje blir byttet.

Det er en 77 mod.

Resten blir demontert og innspisert såpass at jeg vet at alt er bra før den selges.

 

Ventilene blir pusset,

Men vil bytte fjærene.

Motoren blir pusset og oppmalt.

Gear sitter på,

Komplett propellanlegg i eksepsjonell tilstand fulgte med.

Sylinder skal hones.

Skal inspisere stempel og ringer.

Gear skal sjekkes grundig, da jeg har vært plaget med et tidligere.

Redigert av Fisk-arn (see edit history)
Link to post

Ifølge forrige eier hadde ikke motoren gått mye før den havnet under vann.

Har tatt ut stempel og sjekket det og sylinder og ser ut til at det kan stemme.

Men kommer uansett til og ta ei lett honing av sylinder.

bilde

bilde

 

 

Greide og skade ventilstyringa under demontering av ventilen,

Søkte litt på nettet men det var ikke så lett og finne, er det et annet navn på det?

bilde

bilde

Redigert av Fisk-arn (see edit history)
Link to post

Eg hjalp far min med ein Sabb G for mange år siden, då hans båt blei ubåt.

Det blei ein noko lang dag då båten kom opp av sjøen, der den då hadde lege eit par veker, men etter at båten var tømt for vatn, blei veivluka opna og motoren tømt, og ny olje påfyllt. Motoren blei so starta med ny dieselolje, og gikk nokre ninutter før motorolja blei skifta igjen, før motoren so gikk ein times tid. Dermed so var motoren redda, men dynamoen var ikkje heilt med. Der blei vurderinga at ein dynamo frå bilskroten var sopass billig at den originale ikkje eingong blei opna. Starteren var heller ikkje som den skulle, starterinnslaget blei opna og forsøkt reparert, der var antydning til rust på ankeret som dras inn i magnetspolen, og det gikk ei lita stund, men løsningen blei ny starter.

Eg ser på bildet at motoren din har den originale dynamoen frå Motorola. Det spesielle med den dynamoen er at den er børstelaus, men det gjer ogso at den blir vanskelig å opna opp, og det skal veldig lite rust inni der før den blir umulig å opna.

Men. lykke til med prosjektet :thumbsup:

 

Magne

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...