Fisk-arn Startet 16.November.2013 Link til dette innlegget Startet 16.November.2013 Har da hentet hjem en Sabb 10G Har hatt flere Sabb'er tidligere, men har ikke trengt og gjort noe med de pga den velkjente Sabb kvaliteten. Motoren jeg har anskaffet nå har vært under vann. Den har vært tatt førstehjelp på, og startet og kjørt. Etter dette har den dessvere stått i en garasje uten og bli brukt, Så det er litt og gjøre. Jeg skal bruke denne som et prøve prosjekt, før jeg går løs på neste Sabb som skal bli 100% strøken Det jeg vet feiler den er at eksos ventilen henger. Så toppen er nå tatt av og jeg vurderer og bytte fjærer. Skal og bytte dyse, siden den har vært under vann. Starter mangler og dynamo står. Tar veldig gjerne imot inspill og tips underveis, da dette er min første Sabb overhaling. Får dessvere ikke lagt inn bilde i dag, da ipad'n min ikke vil samarbeide med forumet. Skal få lånt meg en data i morgen og få ut noen bilder Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 16.November.2013 Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 Hei. Blir gode greier dette. Eksosventilen kan du vel pusse stammen på, og olje den godt. Så burde den løpe lett igjen. Ellers så skifter du vel olje, dieselfilter samt renser bunnpanna. Kva årsmodell er det? Mvh Diesel248 Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Fisk-arn Svart 16.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.November.2013 (redigert) Ja, olje, diesel filter og gear olje blir byttet. Det er en 77 mod. Resten blir demontert og innspisert såpass at jeg vet at alt er bra før den selges. Ventilene blir pusset, Men vil bytte fjærene. Motoren blir pusset og oppmalt. Gear sitter på, Komplett propellanlegg i eksepsjonell tilstand fulgte med. Sylinder skal hones. Skal inspisere stempel og ringer. Gear skal sjekkes grundig, da jeg har vært plaget med et tidligere. Redigert 16.November.2013 av Fisk-arn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fisk-arn Svart 17.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.November.2013 Sitér dette innlegget Link to post
Fisk-arn Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 (redigert) Ifølge forrige eier hadde ikke motoren gått mye før den havnet under vann. Har tatt ut stempel og sjekket det og sylinder og ser ut til at det kan stemme. Men kommer uansett til og ta ei lett honing av sylinder. Greide og skade ventilstyringa under demontering av ventilen, Søkte litt på nettet men det var ikke så lett og finne, er det et annet navn på det? Redigert 18.November.2013 av Fisk-arn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Diesel248 Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Hei, du får presse ut den gamle styringa, og ringe til Sabb. Dei veit kva du meina og kan sende ny. :-) Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Dinamo Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Eg hjalp far min med ein Sabb G for mange år siden, då hans båt blei ubåt. Det blei ein noko lang dag då båten kom opp av sjøen, der den då hadde lege eit par veker, men etter at båten var tømt for vatn, blei veivluka opna og motoren tømt, og ny olje påfyllt. Motoren blei so starta med ny dieselolje, og gikk nokre ninutter før motorolja blei skifta igjen, før motoren so gikk ein times tid. Dermed so var motoren redda, men dynamoen var ikkje heilt med. Der blei vurderinga at ein dynamo frå bilskroten var sopass billig at den originale ikkje eingong blei opna. Starteren var heller ikkje som den skulle, starterinnslaget blei opna og forsøkt reparert, der var antydning til rust på ankeret som dras inn i magnetspolen, og det gikk ei lita stund, men løsningen blei ny starter. Eg ser på bildet at motoren din har den originale dynamoen frå Motorola. Det spesielle med den dynamoen er at den er børstelaus, men det gjer ogso at den blir vanskelig å opna opp, og det skal veldig lite rust inni der før den blir umulig å opna. Men. lykke til med prosjektet Magne Sitér dette innlegget Link to post
Fisk-arn Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Er nå reist på jobb for ei uke. Når jeg kommer hjem skal jeg finne meg en gjengestang og et rør og få laget meg et trekkeverktøy og få ut ventilstyringa. Dynamoen er vel bare og kaste om den har vært med under, Men skal gjøre et forsøk på og åpne den bare på skøy, kan hende jeg lærer noe. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.