Pequod Startet 18.November.2013 Link til dette innlegget Startet 18.November.2013 Tiden er kommet for at jeg kunne tenke meg å prøve å fiske fra båten, ikke bare kjøre rundt i skjærgården... Men det er flere år siden jeg har fisket fra båt, så hva er det jeg burde skaffe meg, spesielt med tanke på at jeg skal fiske endel alene i snekka mi? Ser for meg at det kan være litt upraktisk å dorge med harpe når jeg sitter på førerplassen i en Nidelv 24? Ville det heller vært en idé å stoppe båten og sette seg akter med et pilkesnøre? Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Banarne Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Nå vet ikke jeg med Nidelv, men har du ikke en rorkult i tillegg til rattet? Da er jo problemet løst :-) jeg bruker rorkulten eller binder opp lina i en pullert når jeg er alene. Pilker og dorger om hverandre, er ikke så nøye med fangsten, bare kvalitetstid og rekreasjon:-) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
index Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Når jeg er alene i båten bruker jeg gjerne en pilkestang kroksett til harp og pilk i enden. Denne kan jeg både pilke og dorge med, gjerne sittende i førerstolen. Har også et par Hørgård fastmonterte fiskehjul, men på tur alene synes jeg ofte pilkestangen er like grei. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
NilsPils Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Når du ligger stille: - Bunnsnøre med agn? - Torskepilk? - Makrellharpe? - Kastesluk (gjerne innover mot land etter ørret)? Ellers bør du nok ordne deg med akterstyring (rorkult?) og en eller flere stangholdere dersom du vil dorge. Velkommen i klubben! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Arvid_A Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 I dorgefart kreves det vel bare små kursjusteringer av og til? Dermed går det jo fint å stå/sitte bak mens du fisker. Når så roret skal justeres, er det bare å enten dra med deg snøret fremover eller surre det fast til et eller annet på rekka bak. Det viktigste er å passe på at du ikke svinger slik/så brått at dorga havner under båten og i propellen! Noe som er kjekt å ha ombord i slike tilfeller er en plastdunk/-kasse med lokk, hvor du kan putte fisken etter hvert som du får den ombord og har slaktet/bløgget den. Du unngår dermed blodsprut omkring i båten. Jeg har en slik kasse som jeg fester i rekkestøttene på utsiden av rekka. Da blir det enda mindre blodsøl inne i båten! ;-) Lykke til med matauken! Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Jeg dorger med snøre i handa når jeg sitter og styrer, men båten endrer jo fort kurs når du må til rekka for og dra inn. Det kan være spennende når man dorger nær land har montert autpilot nå (brukt en) så det blir artig og prøve denne ut ved dorging Noen som har tips til dorgestang, har lyst på det til sommeren igjen. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Jeg dorget mye med stang (med mange oppheng) fra min nidelv. Satte den da så jeg så tuppen og så da når det nappa. Jeg hadde og en stor balje som jeg knytta på utsiden av båten, slik at jeg slapp å få spellende fisk rett inn i stua/kjøkkenet. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
littmild Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 I dorgefart kreves det vel bare små kursjusteringer av og til? Dermed går det jo fint å stå/sitte bak mens du fisker. Når så roret skal justeres, er det bare å enten dra med deg snøret fremover eller surre det fast til et eller annet på rekka bak. Du er heldig hvis du har en båt som er såpass retningsstabil.. Noen båter er det, men majoriteten av båter jeg har ført har vært utrolig vanskelig å få til å gå rett frem uten autopilot. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
NilsPils Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 På Saowanee har jeg hjemmelaget sløyebrett på rekka når jeg fisker. Sammen med saltvanns spylepumpe er det perfekt og renslig. Og for kommende sesong har jeg laget skuffer for fiskesaker og et batteri av stangholdere. De siste er mest for oppbevaring av klargjorte stenger. Under fiske har jeg fire stangholdere på siden av rekka. Viktig med orden ombord! Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Pequod Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Takk for mange gode innspill og forslag. Har liggende et par harper som ikke er blitt brukt ennå, så får vi se om jeg rekker å bruke dem før sesongen er over. Kommer vel snart vinter her også... Men jeg ser at noen av dere nok er litt mer avansert enn jeg har tenkt å bli! Autopilot/rorkult står nok ikke på lista mi når det gjelder oppgradering av båten, og kommer neppe til å komme på noen liste heller! Men et sånt sløyebrett/balje til å ha utenpå er absolutt en god ide! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Banarne Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Sikker på at rorkult ikke fins på båten? Har sett veldig mange båter med rorkult utstyrt som nødløsning, løs pinne til å tre på rorstammen. Enten på akterdekk eller innunder i rommet. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Pequod Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Sikker på at rorkult ikke fins på båten? Har sett veldig mange båter med rorkult utstyrt som nødløsning, løs pinne til å tre på rorstammen. Enten på akterdekk eller innunder i rommet. Vel, jeg kan jo ikke si det 100% sikkert ettersom jeg aldri har tenkt over det eller sett etter,men jeg tviler sterkt. Kan jo ta en kikk under akter neste gang jeg er om bord! Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post
Erik Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Lette etter bilde av Baljen montert, men det nærmeste jeg kom er dette der baljen står oppå dekk. Denne skar jeg ett bar hull i hvert hjørne på for å feste tau gjennom, og så festet jeg den oppå ripa rett utfor der kalesjen splittes. Festet fiske stang ut samme sted med tuppen fremover så jeg så den gjennom sidevindu, så kunne man sitte tørt og varmt under kalesja i vestlandsvær og vente på at det skulle bite på Sløying foregikk samme sted, med å legge en bred fjøl tvers over baljen. PS : Som du ser har Nidelv 24 gode lastekapasiteter. Som regel hadde jeg med denne børen pluss gummibåt på slep Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
dobba Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Det viktigste for alenefiske,spesielt om vintern, er en god flytedress, gjerne med karabinkrok og tau festa i båten. Har redda meg en gang:) Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Kjøp deg 2 stenger og stangholdere på Biltema eller noe. Så fester du stangholdere i pulpitrørene på sidene av hardtopen. Da kan du sitte ved styreposisjon og se stengene ut på sidene isteden for å måtte snu deg et par hundre ganger i løpet av fisketuren ;) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.