Jump to content

Duoprop - reparere propeller eller kjøpe nye?

Frese på

Recommended Posts

Ble oppringt av min mekaniker i dag. Han mener ytre propell på begge drev bør byttes ut, alternativt repareres. Hva mener ekspertene her på forumet:

- Reparere (sende til Windrace) eller kjøpe nye komplette propellsett til begge drev?

- Hvis kjøpe nytt, aluminium eller stål?

Motor: 2xKad44, Båt: Windy 37 GM, topper på 37-38 knop, 3800 rpm (klarte faktisk 3800 rpm og 37 knop på vei til vinteropplaget)

jeg reparerte 2 sett DP propeller i våres som hadde slitasje som er vandelig på alupropellene til Volvo. winrace tok 5000kr for 2 sett.. ente opp med å kjøpe nye 3 mnd. seinere. mistet plutselig en bit av 1 blad. nye kom på 8000 om jeg husker riktig (2 sett ALU, 4stk). jeg hadde kjøpt nye orginalpropeller, prisen er veldig lik uoriginale nå.

hvor kjøpte propeller Cathrine (8.000 for to sett høres jo veldig "rimelig"ut)?

Noen som tror det er noe å vinne ved å gå over til stål? Har lest litt rundt - virker som det er lite å hente på å bytte til stål ved dobbeltmontasje.

Jeg har de siste 4-5 årene kjørt med både orginale volvo alu A5,B4 og stål C4.

Alu propellene til volvo blir fort slitt og spises opp av kavitasjon synes jeg.I tillegg sliter de litt med grepet

I sving. Stålproppellene er mye bedre men desverre altfor dyre.Jeg slet litt med at C4 var akkuratt litt for tunge

Og C3 for lette.Da ble det kjøpt inn et sett med uorginale som heter B4 til kr 3800,-

Og disse har vært helt perfekt for meg ang både grep og størrelse.

Disse virker også mye mer solid enn volvo sine også.bla tykkere gods på vingene og de flexer mindre.

De ser like fin ut etter en sesong både i lakk og slitasje.Det kunne man ikke si om volvo sine som flasser

Av all lakk i overgangen mellom nav og vinger etter et par turer pga mye flexing.

Jeg har i grunn vært godt fornøyd med de alupropellene jeg har. Jeg hører fra andre at Volvo anbefalte stål til kadd44/300 da bladene på aluminiumspropellene visstnok kunne vri seg så mye under maks belastning at båten fort kunne falle ut av plan. Det har imidlertid jeg aldri opplevd, men det kan hende at dette først og fremst er en utfordring for båter med en motor. Med to motorer har man jo et helt annet grep i vannet.

Ser at eurofritid selger stålprop for drøyt 8 båtpenger. Noen som har erfaring med disse:

http://www.eurofritid.no/?PageID=31016&ItemID=27349

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...