Frese på Startet 18.November.2013 Link til dette innlegget Startet 18.November.2013 Ble oppringt av min mekaniker i dag. Han mener ytre propell på begge drev bør byttes ut, alternativt repareres. Hva mener ekspertene her på forumet: - Reparere (sende til Windrace) eller kjøpe nye komplette propellsett til begge drev? - Hvis kjøpe nytt, aluminium eller stål? Motor: 2xKad44, Båt: Windy 37 GM, topper på 37-38 knop, 3800 rpm (klarte faktisk 3800 rpm og 37 knop på vei til vinteropplaget) Sitér dette innlegget Link to post
littmild Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Hvorfor mente han de burde byttes? Evt. har du et bilde av dem? Om de lar seg reparere er jo det den beste løsningen.. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
Bearded Beast Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Du sier ikkje om du har stål i dag men antar det siden det snakkes om reparasjon ? Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Hvorfor mente han de burde byttes? Evt. har du et bilde av dem? Om de lar seg reparere er jo det den beste løsningen.. propellene er visst nok tæret i overgangen mellom det enkelte blad og navet Du sier ikkje om du har stål i dag men antar det siden det snakkes om reparasjon ?har alu i dag, men mulig dette ikke lar seg reparere? Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Tja si det, skal ikkje eg sei nåke om uten å ha sett men et sett nye i alu koster 3800.- så det kommer jo an på kost- og hva det kommer på å bare bytte de ytterste Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Aner ikke hva det koster, men reparasjon av aluminiums propeller er ikke noe problem, og etter en tur til Winrace blir de som regel som nye! Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 Winrace er bare helt fantastiske, go service og hurtig reprasjon. Du kan jo bare ta en tlf. Til dem og forklare, garantert billigere. Har tidligere nevnt om seildrev navet jeg leverte inn hos winrace. Sparte 7500kr på dette. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 jeg reparerte 2 sett DP propeller i våres som hadde slitasje som er vandelig på alupropellene til Volvo. winrace tok 5000kr for 2 sett.. ente opp med å kjøpe nye 3 mnd. seinere. mistet plutselig en bit av 1 blad. nye kom på 8000 om jeg husker riktig (2 sett ALU, 4stk). jeg hadde kjøpt nye orginalpropeller, prisen er veldig lik uoriginale nå. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 18.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 jeg reparerte 2 sett DP propeller i våres som hadde slitasje som er vandelig på alupropellene til Volvo. winrace tok 5000kr for 2 sett.. ente opp med å kjøpe nye 3 mnd. seinere. mistet plutselig en bit av 1 blad. nye kom på 8000 om jeg husker riktig (2 sett ALU, 4stk). jeg hadde kjøpt nye orginalpropeller, prisen er veldig lik uoriginale nå.hvor kjøpte propeller Cathrine (8.000 for to sett høres jo veldig "rimelig"ut)? Noen som tror det er noe å vinne ved å gå over til stål? Har lest litt rundt - virker som det er lite å hente på å bytte til stål ved dobbeltmontasje. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøga Svart 18.November.2013 Link til dette innlegget Svart 18.November.2013 fikk litt % på originale Volvo penta propp. sjekk hos litt forskjellige Volvo penta forhandlere. fordelen med stål er vel stort sett att du kan løfte bauen mere. da de ikke slipper. og de slites ikke på samme måte som ALU(kavitasjon). men prisen er jo ganske drøy. patenten på DP proppene til VP er gått ut mener jeg, så prisene har raset de siste åra. Sitér dette innlegget Link to post
GEHU Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Jeg har de siste 4-5 årene kjørt med både orginale volvo alu A5,B4 og stål C4. Alu propellene til volvo blir fort slitt og spises opp av kavitasjon synes jeg.I tillegg sliter de litt med grepet I sving. Stålproppellene er mye bedre men desverre altfor dyre.Jeg slet litt med at C4 var akkuratt litt for tunge Og C3 for lette.Da ble det kjøpt inn et sett med uorginale som heter B4 til kr 3800,- Og disse har vært helt perfekt for meg ang både grep og størrelse. Disse virker også mye mer solid enn volvo sine også.bla tykkere gods på vingene og de flexer mindre. De ser like fin ut etter en sesong både i lakk og slitasje.Det kunne man ikke si om volvo sine som flasser Av all lakk i overgangen mellom nav og vinger etter et par turer pga mye flexing. Sitér dette innlegget Link to post
Frese på Svart 19.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Jeg har i grunn vært godt fornøyd med de alupropellene jeg har. Jeg hører fra andre at Volvo anbefalte stål til kadd44/300 da bladene på aluminiumspropellene visstnok kunne vri seg så mye under maks belastning at båten fort kunne falle ut av plan. Det har imidlertid jeg aldri opplevd, men det kan hende at dette først og fremst er en utfordring for båter med en motor. Med to motorer har man jo et helt annet grep i vannet. Ser at eurofritid selger stålprop for drøyt 8 båtpenger. Noen som har erfaring med disse: http://www.eurofritid.no/?PageID=31016&ItemID=27349 Sitér dette innlegget Link to post
Øya Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Har bare gode erfaringer med Winrace. Både med aluminium og stål. Har blitt som nye. Sitér dette innlegget Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.