kriflo Startet 18.November.2013 Link til dette innlegget Startet 18.November.2013 Jeg har funnet en svært aktuell bobåt-kandidat, men den ligger i Portugal... Hvilke alternativer har jeg for å få fraktet/ kjørt denne til Oslofjorden? Jeg tror ikke min første sjøferd skal være fullt så ambisiøs..! http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43930621 Båten er i følge nåværende eier (som har bodd i den i 20 år) meget sjødyktig. Den er norskbygd for norske forhold ved verft i Drammen, har stålskrog og har vært over hele Europa. Vinterisolert og jevnlig oppgradert/ godt vedlikeholdt... Tips mottas med takk, særlig i forhold til når på året en slik operasjon lar seg gjennomføre. Er det for eksempel mulig i mars/april, eller må det gjøres midtsommers? -Kristian- Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 (redigert) spørsmålet er jo om dette blir billigere enn å kjøpe tilsvarende båt her i Norge! frakt, avgifter, osv osv F.eks denne om ikke det er et krav at båten skal være av stål.. du kan jo gå opp i pris å få nyeere eller større, med tanke på budsjettet du bruker ved å importere den du linka til http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44597402&UX_EL_c=ad_selection_boat_used_browse1&counterId=LOG_PROFILED_ADS_FRONT_CLICK Redigert 19.November.2013 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Eg har ikkje greie på dette med NIS/NOR registrerte utenlandske båter, ...men er ikkje denne båten Norsk allerede da ? Hjemmehavn i Arendal. Flott båt Men du fikk ingen svar av meg no då.... Første forslag som falt meg inn var å invitere på fraktdugnad dersom du er reservert. Kanskje nokon har lyst på tur. Så stor og tung båt koster sikkert litt i frakt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
-morten- Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=43506038 Denne var jo fin! Tror ikke det er noe billig affære å frakte en så bred og høy båt etter landevegen! ikke blir det billig å gå den sjøvegen heller, må ihvertfall sette igjen bokhyllene og ta ned bildene før dere går over Biscaya! hehe Skal du absoludt ha denne båten så tror jeg det smarteste ville vært å fått transportert den med bil til Danmark og gått den derfra selv. Det er jo sikkert mange her som har importert store båter og kan gi pekepinn på pris. Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
VannTro Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 (redigert) Et BP medlem fraktet en 46 foter(tror det var fra syd-Spania) og betalte vel i overkant av 100.000,-(lastebil, båtfrakt er vist ikke aktuelt fra middelhavet har jeg forstått). Det hadde ingentig for seg å stoppe frakten i Danmark siden man betaler mva. på frakten. Ved frakt til Norge er denne refunderbar og da ble det, om jeg ikke husker feil, rimeligere å få den fraktet helt hjem. Redigert 19.November.2013 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
kriflo Svart 19.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Båten er norskregistrert, så det er ikke noen importmessige problemstillinger som dukker opp. Det blir kjøpesum + frakt, og det store spørsmålet er vel om det er mulig å "leie en kaptein" eller andre som har lyst på betalt ferie, og når det evt. lar seg gjøre rent praktisk. Regner med det er lite fristende å seile en slik båt nordover nå? Båten er for øvrig for stor for bilfrakt, det hadde nåværende eier fått klarlagt. Regner med en seilas til Norge vil ta +/- to uker? Evt. kortere om man er to og seiler nonstop? Tror ikke pris på frakt nødvendigvis er det verste her... Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 En venn har tilsvarende båt, så send im om du ønsker å etablere kontakt for uavhengig info om båtens egenskaper osv. ... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
index Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Det går betydelige mengder med drivstoff på en slik tur! Har du regnet på hvor mye det kan bli snakk om? Ellers så ser båten veldig grei ut, men den er jo langt borte da... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
-morten- Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Om du ikke har erfaring, så krever de etappene du skal gå en god del av en skipper/navigatør. til dels krevende og værdharde strekninger også veldig traffikerte områder. Det er i hvertfal strekk der som jeg personlig har veldig respekt for. Sikkert ikke noe problem for en garva havseiler, men de fordene rekner jeg med vil ha sitt i diesel samt at du må være trygg på at vedlikehold er gjort og at tankene er renset på forhånd og alt av filtre skifta før dere starter. Om ikke blir det en lang og dyr tur! når man ser på innredningsdetaljene på båten er det ting som tyder på at båten ikke har vært i særlig rom sjø i det siste. Motorrommet så foresten strøkent ut da! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
junior 1 Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Pen båt :-) Du kan jo høre med Sea Cargo i Bergen om de kan ordne noe, mener at det er en her på forumet som har brukt de fra Middelhavet for noen år siden. Har fåt pris på trailer frakt i fra Italia til Hanstholm med trailer for en 45 foter på ca 11000 Eur og ca 14000Eur til Bergen. prisene er "all inklusive" Sitér dette innlegget Link to post
kriflo Svart 19.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Da har jeg fått pris på frakt, det ligger tydeligvis i området 100-130 000 kroner. Da vil det jo si at jeg kan betale noen ganske godt for å kjøre den nordover. Ut i fra det jeg har fått av dokumentasjon fra nåværende eier, er jeg nokså trygg på at båten er godt vedlikeholdt. Den er som nevnt brukt som bobåt i tyve år, men har seilt over store deler av Europa. Jeg har et par alternativer jeg vurderer her i Norge også, men fikk så gode "vibber" av denne at jeg kan være villig til å strekke meg en god del... Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 La oss si at du svir av bunkers for rundt 40.000 kroner og at du med flybilletter og proviant ryker på en 40-50.000 kroner for å få en til å seile den hjem - og om du i tillegg skulle være uheldig å få tekniske problemer underveis (som er ganske sannsynlig) så er det ikke langt unna at det kanskje er vel så fornuftig og få fraktet den trygt hjem for 100-130.000 kroner Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
-morten- Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Jeg er totalt enig med fru Jacobsen her, men du verden for en fin og opplevelsesrik tur det hadde vært å gå den sammen med en som har erfaring med slik navigasjon og seilas. så fremt at værgudene er med og at utstyret er i orden. Ting har jo en tendens å bryte sammen i de vært tenkelige situasjonene.. portugalkysten, Biscaya, Brest, Guernsey I mine øyne lumske farvann, og 45 fot er ikke spessielt stort da hehe.. Har vært i sikkelig uvær på finnmarkskysten med 120 fot.. var ikke spessielt stort det heller, men følte meg ikke utrygg.. Mulig denne båten er havgående!? er det en Beachcraft? Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 En bekjent har en nykjøpt og brukt 62 fot Trawler. Han fikk den kjørt på egen kjøl fra Spania til Holland sist høst av to gubber som tar slike turer som betalt ferie. Turen tok 2 uker. Det gikk helt smertefritt. Båten har nå hjemmehavn i Kiel. Mener han måtte ut med 40 000 kroner pluss omkostninger. Sitér dette innlegget Link to post
Fru Jacobsen Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Ja da stemmer det vel da med 80-90.000 til Ålesund Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
kriflo Svart 19.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Det var slett ingen ublu pris, skal ha den til Oslo der vi tenker å prøve livet som båtboere en stund. :-) Jeg får fundere litt til, og se om jeg heller tar minste motstands vei og kjøper en båt som står i Norge. Har en trawler og et par andre båter på lista. :-) Takk for gode svar! Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Jeg kan ingenting om motorbåter, men turen fra Portugal og hjem kan være fantastisk. vi hadde litt trekkfullt i den engelske kanal, ellers var det veldig bra. Over Biscaya var det vindstille eller svak medvind, så det må ikke være røfft. (Forrige tur over Biscaya hadde vi 2 døgn konstant over 20 m/s, så en må være forberedt på det meste). Hvis en setter av en måned bør det kunne gjennomføres med mange dager landligge ved dårlig vær. Til sammenligning seilte vi 3800 nm på 6 uker i sommer, Uten å sjekke kart tipper jeg det er 1500 nm fra Lisboa til Norge. Min anbefaling er å bruke ferien på å få den hjem. Lei eventuelt inn skipper på strekningen Bayonna (Nord Spania) til Nederland. Før og etter er det kystseilas. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Var jo (også) nydelig den blå stålbåten som var linket inn Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Figaro Svart 19.November.2013 Link til dette innlegget Svart 19.November.2013 Hvordan havnet den i Portugal? Hvis det var på egen kjøl må det vel være mulig den andre veien også, hvis man har goood tid Og en såpass stor og vinterisolert båt er vel også perfekt som bobåt her hjemme. Sitér dette innlegget Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod. Link to post
kointa Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 det må da være mulig å hyre inn spansk/portugisisk mannskap til en rimelig grei pris med tanke på arbeidssituasjonen i sør Europa. For noen år siden tok en kompis av meg kontakt med et spansk seilmagasin og fikk hyret godt kvalifisert mannskap til å seile båten opp til Gøteborg Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Sigmund frakter den hjem for deg. Han har lang erfaring, og er en meget hyggelig og dyktig mann http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44023959 Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Nors123 Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Han her fraktet en båt for en venn av meg fra utlandet å bilig å greit å har forsikringer anbefales http://www.sokndal-berging.com/?alt_id=c1031fc4-8805-4575-a489-f562fe739f79&ts=1517070467993#.Wmyo2Tha5II.facebook Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 28.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2018 Hvorfor driver du og reklamerer for dette firma i mange gamle tråder og i tillegg startet egen tråd om det? Er ikke helt innafor reglene det. Sitér dette innlegget Link to post
BØstrøm Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Jeg tok denne turen i 2014. delte den opp i etapper, og tok det som en opplevelse. Gikk greit det. Hvis du ønsker, kan jeg sikkert gi noen tips om reiserute. Hvis båten ligger i Lisboa, vet jeg hvor man kan få hjelp til å gå igjennom det motortekniske, og har også verft med slipp å anbefale. Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 29.Januar.2018 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2018 Selv med robåt burde nok turen vært unnagjort nå. Drøyt 4 år vil nok holde til mang en transportetappe. Forøvrig enig med boble 65, Nors123 burde avholdt seg fra å trekke frem en mengde gamle tråder for å reklamere for noe som helt tydelig er eget foretak. Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.