Jump to content

Frakt av 45 fot stålbåt Portugal-Oslo, alternativer og pris?


kriflo

Recommended Posts

Jeg har funnet en svært aktuell bobåt-kandidat, men den ligger i Portugal... Hvilke alternativer har jeg for å få fraktet/ kjørt denne til Oslofjorden? Jeg tror ikke min første sjøferd skal være fullt så ambisiøs..!

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=43930621

 

Båten er i følge nåværende eier (som har bodd i den i 20 år) meget sjødyktig. Den er norskbygd for norske forhold ved verft i Drammen, har stålskrog og har vært over hele Europa. Vinterisolert og jevnlig oppgradert/ godt vedlikeholdt...

 

Tips mottas med takk, særlig i forhold til når på året en slik operasjon lar seg gjennomføre. Er det for eksempel mulig i mars/april, eller må det gjøres midtsommers?

 

-Kristian-

Link to post

spørsmålet er jo om dette blir billigere enn å kjøpe tilsvarende båt her i Norge! frakt, avgifter, osv osv

 

F.eks denne om ikke det er et krav at båten skal være av stål.. du kan jo gå opp i pris å få nyeere eller større, med tanke på budsjettet du bruker ved å importere den du linka til

 

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=44597402&UX_EL_c=ad_selection_boat_used_browse1&counterId=LOG_PROFILED_ADS_FRONT_CLICK

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Eg har ikkje greie på dette med NIS/NOR registrerte utenlandske båter, ...men er ikkje denne båten Norsk allerede da ? Hjemmehavn i Arendal. Flott båt :thumbsup:

Men du fikk ingen svar av meg no då.... Første forslag som falt meg inn var å invitere på fraktdugnad dersom du er reservert. Kanskje nokon har lyst på tur. Så stor og tung båt koster sikkert litt i frakt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=43506038 Denne var jo fin! Tror ikke det er noe billig affære å frakte en så bred og høy båt etter landevegen! ikke blir det billig å gå den sjøvegen heller, må ihvertfall sette igjen bokhyllene og ta ned bildene før dere går over Biscaya! hehe Skal du absoludt ha denne båten så tror jeg det smarteste ville vært å fått transportert den med bil til Danmark og gått den derfra selv. Det er jo sikkert mange her som har importert store båter og kan gi pekepinn på pris.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Et BP medlem fraktet en 46 foter(tror det var fra syd-Spania) og betalte vel i overkant av 100.000,-(lastebil, båtfrakt er vist ikke aktuelt fra middelhavet har jeg forstått).

Det hadde ingentig for seg å stoppe frakten i Danmark siden man betaler mva. på frakten. Ved frakt til Norge er denne refunderbar og da ble det, om jeg ikke husker feil, rimeligere å få den fraktet helt hjem.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Båten er norskregistrert, så det er ikke noen importmessige problemstillinger som dukker opp. Det blir kjøpesum + frakt, og det store spørsmålet er vel om det er mulig å "leie en kaptein" eller andre som har lyst på betalt ferie, og når det evt. lar seg gjøre rent praktisk. Regner med det er lite fristende å seile en slik båt nordover nå? Båten er for øvrig for stor for bilfrakt, det hadde nåværende eier fått klarlagt. Regner med en seilas til Norge vil ta +/- to uker? Evt. kortere om man er to og seiler nonstop? Tror ikke pris på frakt nødvendigvis er det verste her...

Link to post

Om du ikke har erfaring, så krever de etappene du skal gå en god del av en skipper/navigatør. til dels krevende og værdharde strekninger også veldig traffikerte områder. Det er i hvertfal strekk der som jeg personlig har veldig respekt for. Sikkert ikke noe problem for en garva havseiler, men de fordene rekner jeg med vil ha sitt i diesel samt at du må være trygg på at vedlikehold er gjort og at tankene er renset på forhånd og alt av filtre skifta før dere starter. Om ikke blir det en lang og dyr tur! når man ser på innredningsdetaljene på båten er det ting som tyder på at båten ikke har vært i særlig rom sjø i det siste. Motorrommet så foresten strøkent ut da!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Da har jeg fått pris på frakt, det ligger tydeligvis i området 100-130 000 kroner. Da vil det jo si at jeg kan betale noen ganske godt for å kjøre den nordover. Ut i fra det jeg har fått av dokumentasjon fra nåværende eier, er jeg nokså trygg på at båten er godt vedlikeholdt. Den er som nevnt brukt som bobåt i tyve år, men har seilt over store deler av Europa. Jeg har et par alternativer jeg vurderer her i Norge også, men fikk så gode "vibber" av denne at jeg kan være villig til å strekke meg en god del...

Link to post

La oss si at du svir av bunkers for rundt 40.000 kroner og at du med flybilletter og proviant ryker på en 40-50.000 kroner for å få en til å seile den hjem - og om du i tillegg skulle være uheldig å få tekniske problemer underveis (som er ganske sannsynlig) så er det ikke langt unna at det kanskje er vel så fornuftig og få fraktet den trygt hjem for 100-130.000 kroner


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Jeg er totalt enig med fru Jacobsen her, men du verden for en fin og opplevelsesrik tur det hadde vært å gå den sammen med en som har erfaring med slik navigasjon og seilas. så fremt at værgudene er med og at utstyret er i orden. Ting har jo en tendens å bryte sammen i de vært tenkelige situasjonene.. portugalkysten, Biscaya, Brest, Guernsey I mine øyne lumske farvann, og 45 fot er ikke spessielt stort da hehe.. Har vært i sikkelig uvær på finnmarkskysten med 120 fot.. var ikke spessielt stort det heller, men følte meg ikke utrygg.. Mulig denne båten er havgående!? er det en Beachcraft?

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Jeg kan ingenting om motorbåter, men turen fra Portugal og hjem kan være fantastisk. vi hadde litt trekkfullt i den engelske kanal, ellers var det veldig bra. Over Biscaya var det vindstille eller svak medvind, så det må ikke være røfft. (Forrige tur over Biscaya hadde vi 2 døgn konstant over 20 m/s, så en må være forberedt på det meste). Hvis en setter av en måned bør det kunne gjennomføres med mange dager landligge ved dårlig vær. Til sammenligning seilte vi 3800 nm på 6 uker i sommer, Uten å sjekke kart tipper jeg det er 1500 nm fra Lisboa til Norge.

 

Min anbefaling er å bruke ferien på å få den hjem. Lei eventuelt inn skipper på strekningen Bayonna (Nord Spania) til Nederland. Før og etter er det kystseilas.

Link to post
  • 4 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...