Jump to content

Testkjøring av NYE Finnmaster 8 Pilot


Con Firm

Recommended Posts

  • 2 uker senere...

så var der endnu en besked fra Finnmaster - yderligere 1 uger forsinkelse på min levering af båten samt 1 uge hos forhandler..jeg skulle have fået båten denne uge..der smuttede familie planerne om pinse tur i båten - vi nærmere os faktisk 7 ugers forsinkelse fra den oprindelige samtale om levering jeg havde med forhandler.. meget ringe..:(

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hej Per - jeg kjøbte den og har brugt den siden juni måned. Vi er veldig glade for båten - vi var 3 uger på sommerferie 2 voksne & 2 børn og det går helt fint samt fisker jeg en del alene i båten også. Den sejler utrolig godt - meget stabil også i 7-8 m/sek ligger den fint (jeg kan justere med trimflaps som dog er meget følsomme) og med min 2 x 150 HK yamaha går den 40 knob på toppen...da sluger den også meget benzin så det er kun ved vandsport o.lign. vi sejler så hurtigt. Var lidt træt af vente tiden på båten (høj sæson) men da den kom var alt tip top. Jeg har kun haft 2 mindre reklamatioenr som Finnmaster har taget sig af og det er i småtings afdelingen. Båten skal være i vandet hele året og den er meget hurtigt varmet op når fyret er tændt. Bundmaling synes jeg godt de kunne have malet 10cm højere - når båten er fuldt lastet er vand højden over bundmaling. Den har ved fornuftig sejllads 20-25 kn et forbrug på 45-55 ltr/t alt efter vejr og vind. (5-9kn bruger jeg ca 5 ltr/t på 1 motor) mellem 10-18kn skal man inte sejle da er den ikke er oppe og plane og bruker alt for mye benzin. Jeg har båten med ekstra pakker dog inte styrepult agter. jeg kan varmt anbefale trådløs fjernbetjening til anker winch og bow thruster - det er super godt når man sejler alene. Autopiloten fungere bra ved stille sejllads dog er min endnu ikke kalibreret 100pct når jeg sejler hurtigt - da slinger den en smule. Alt i alt super glad for båten.

Redigert av kaptajn (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for at du deler erfaringene dine :thumbsup: . Flott at dere er godt fornøyde med båten!

 

40 knop med 2x150 er mer enn oppgitt toppfart med 1x300hk? Jeg forstår det som at du anbefaler 2 motorer på denne båten og ikke 1*300? Sikkerheten blir jo bedre.

 

Forbruket synes noe høyt, men det er visst slik det er også med en motor.

 

Jeg har stusset litt på el. ankervinsj da jeg aldri har hatt dette. Har den fri-slipp av anker? Flott at du har gode erfaringer med dette.

 

Baugpropell vil jeg ha uansett. Det er lett nok å manøvrere når vind og strøm ikke er for ille, men når vind og strøm tar og det er trangt er det nok være svært nyttig.

 

Vi er selv 2 voksne og 3 barn i alderen 7-10, så båten er nok ikke større enn det som trengs. Barna kommer også til å vokse en hel del...

 

Jeg bruker båt også når bølgene topper seg og det begynner å gå hvitt. Jeg synes inntrykk fra slike forhold oftest mangler i tester. Takk for inntrykkene dine sålangt og lykke til videre med båten!

Link to post
Share on other sites

Forresten: det ble kommentert på mye støy fra motoren, særlig hvis man er inne med luker åpen. Er dette noe du også har opplevd, eller er det kun noe som hadde med ett eksemplar å gjøre?

 

Selv er jeg kanskje bortskjemt med en støysvak motor, og jeg synes det er viktig at det ikke er for mye bråk, og at man kan ha en fornuftig samtale i sotrt sett vanlig lydnivå. Lyd er uansett ganske subjektivt...

Link to post
Share on other sites

@Perulv Jeg valgte 2 motorer - som du siger for sikkerhed men også fordi jeg er trolling fisker i min fritid - da kan sejle ca. 3 knob med blot den ene motor (slukker den anden). Støj er inte problem - jo når du giver fuld gas høres de højt men da kan man lukke agter døren og det dæmper rigtig meget. Jeg sejler selv altid med døren åben og kan sagtens sidde og snakke fint med 20-25 knob fart.

 

Jeg har Engbo ankervinsj med selvrelease - oplever dog den lige skal skubbs ud med foden - men du skal jo alligevel have sikkerheds kæden af derude. Så giver du den bare et puf og den dropper i. Kan styre den fra styre pult og fra fjernbetjening.

Min konlklusion: Ankervinsj er nice to have not need to have men baugpropell er need to have..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...