ReidarS Startet 19.November.2013 Del på Facebook Startet 19.November.2013 Lurer på å kjøpe båt med en 90 HK Mariner rekkesekser. Motoren har skjært seg (syl nr 2). Lurer på om det er verdt å prøve å reparere? Har ikke sett motoren, så vet ikke eksakt tilstand. Noen som har gjort noe tilsvarende og kanskje kan si noe om hva som er normalt omfang og kost på en slik jobb? Har hele vinteren på meg, så kan demontere og evt bestille deler fra utlandet. Sitér dette innlegget Link to post
Ktveiten Svart 19.November.2013 Del på Facebook Svart 19.November.2013 Hvis det er omfattende skader på sylinderveggene, så må sylinderene borres opp. Da må følgelig alle stemplene skiftes. Kan vær at topp og ventiler, tilhørende skadet sylinder, har fått en smell. Topp må da planes, eller kanskje skiftes. Men du får jo relativt rimelige deler fra USA. Har du litt peiling, så er dette grei skuring. Forutsatt at du får båt og motor til en rimelig penge... Sitér dette innlegget MVH Ktveiten Link to post
ReidarS Svart 19.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.November.2013 Er snakk om en Mørebas 17 HT i god stand til under 20 000, så tror ikke det er noe å si på prisen. Har skrudd mye motorer av ymse slag, men aldri overhalt en skjært motor. Antar jeg må bytte alle stempler, ikke bare det skadde? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 19.November.2013 Del på Facebook Svart 19.November.2013 "Droll" her på forumet er vel den rette å svare på dette. Vi for satse på han ser denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 19.November.2013 Del på Facebook Svart 19.November.2013 her er litt lesestoff i mellomtida...: https://baatplassen.no/i/topic/48071-restaurering-mercury-t2-racing-motor/ Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Teerex Svart 19.November.2013 Del på Facebook Svart 19.November.2013 (redigert) Kanskje d er greit å oppjustere den til 115 hk i samme slengen. Såvidt jeg husker er 90 og 115 samme motor, stort sett. Men er man usikker så er det kanskje best å la det være. Kan være mange små forskjeller på disse, særlig forgasserkalibrering osv. men kanskje også portingen. http://www.screamandfly.com/showthread.php?134143-Mercury-Inline-6-s-90-115-140-Hp Men ser ut som det ikke er noen vits å prøve å oppjustere, må nok bytte hele blokka for å få 115 (eller mere) http://forums.iboats.com/mercury-mariner-outboards/1984-115-inline-6-1984-90-inline-6-differnce-285374.html "The 90 got very small ports, NO power ports ( 115 got power ports), same reedblocks as the early 115/150/140, BUT with different reeds ( reed shape )" Fin lyd av disse men bruker vel en del suppe... Redigert 19.November.2013 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
cmb Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 (redigert) Hei REIDARS. Du har kikket på en klassiker av motor. Jeg selv har akkurat overhalt en Mercury 90 rekke 6 fra 1986. Denne motoren er en fantastisk kul greie fra Mercury som har aner langt tilbake i tid. Motoren har en lyd som ingen andre 2 takt motorer har på tomgang :) Motoren er på ca 1.6 liter i slagvolum og har meget god respons og bunndrag. Motoren er relativt lett skrudd, og det finnes deler og få tak i enda. Jeg råder deg til og kjøpe motoren med forbehold om at veivaksel er ok. Denne er gått ut av produksjon fra Mercury, men finnes på ebay. Stempler og lager får du tak i fra mange U.S aftermarket leverandører. Om du har kun 1 syl som er havarert, så trenger du kun og bore denne syl...Mercury sier at dette er ok. Motoren er ikke billig og overhale...den er gammel i konstruksjon og er veldig tørst på suppe. Den går veldig bra og har en fantastisk lyd på tomgang. 90 hk motoren er en nedtrimmet versjon av 115 hk med lavere eksosporter i blokka. Erfaringen var at 90 hk motoren var raskere på de fleste båter fordi den hadde bedre bunndrag og respons i forhold til 115 hk. 115 hk og 140/150 hk versjonen var bedre på de lette og raske båtene som kunne gå over 40 knop. MVH CMB Redigert 22.November.2013 av cmb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ReidarS Svart 22.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.November.2013 Takker for svar :-) Det ble kjøp, fikk vel egentlig motoren gratis med på båtkjøpet :-) Så jeg regner med at det blir et forsøk på overhaling. Tips og linker til anbefalte steder å kjøpe deler mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
cmb Svart 22.November.2013 Del på Facebook Svart 22.November.2013 Hei igjen :) Jeg handlet deler fra disse gutta....fungerte veldig bra for min del. http://www.ebasicpower.com/c/ob-merpistons/piston Hvis du kikker litt på deres web, så finner du det meste av set du trenger til din motor. Anbefaler også og registrere deg hos http://www.jetcarrier.com/ Her får du en egen konto/postboks som du kan få firma i U.S til og sende deler til. Videre er det lurt og ha enten MASTERCARD eller PAY-PAL som betalings middel. De fungerer meget bra ved handel fra U.S.A Ok, lykke til med overhalig av TOWER OF POWER. P.S legg inn her på båtplassen bilder og fremgangsmåte når du begynner på overhaling....jeg er helt sikker på at MR. DROLL på forumet her kommer med tips og råd hvis du trenger det. Jeg kan også være behjelplig hvis du har behov ;) Mvh CMB Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 23.November.2013 Del på Facebook Svart 23.November.2013 Hei og gratulerer med båt ReidarS Har også nylig investert i en Mercury 115 fra 1982.Har fått anbefalt av forhandler via Brunswick å montere vanntrykksmåler på nippel mellom 3.og 4. sylinder for å holde et øye med kjølinga. Det er vel nettopp kjølinga som har vært litt kritisk for disse motorene? Lykke til med overhalinga. Mvh.Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
Droll Svart 23.November.2013 Del på Facebook Svart 23.November.2013 Lurer på å kjøpe båt med en 90 HK Mariner rekkesekser. Motoren har skjært seg (syl nr 2). Lurer på om det er verdt å prøve å reparere? Enkle og greie motorer å skru på, men demonter først og kom tilbake med tilstanden.... Topp må da planes, eller kanskje skiftes. Disse motorene har IKKE løs topp Kanskje d er greit å oppjustere den til 115 hk i samme slengen. Nja ikke så lett.... 1973 > 1981 115 hk på veiv = 1982 > 1988 90hk på propell ( 5299506 og opp ) 1973 > 1981 140/150 hk på veiv nesten= 1982 > 1988 115 hk på propell ( 5829464 og opp ) 115/90 hk motoren kan trimmes opp til ca 140 hk målt på veiv, gjetter på ca 125 hk på propell MEN det kreves maskinering av porter og bytte av reed ventiler og forgassere, muligens bytte av stempler.. Med ENDA mere maskinering kan en hente ut ca 130 > 135 hk men da MÅ stemplene byttes til høykomp PP stempler . den "nye"115 hk motoren kan relativt enkelt trimmes til ca 135 hk PÅ PROPELL, må da bytte reed ventiler/blokker, stempler, forgassere. 90 hk motoren er en nedtrimmet versjon av 115 hk med lavere eksosporter i blokka. Erfaringen var at 90 hk motoren var raskere på de fleste båter fordi den hadde bedre bunndrag og respons i forhold til 115 hk. 115 hk og 140/150 hk versjonen var bedre på de lette og raske båtene som kunne gå over 40 knop. Grovt sett riktig ... 90hk modellen var beregnet på Pontoon båter eller litt tyngre båter der som krevde mere moment for å komme frem. Også mere rettet i mot yrkes bruk da disse motorene var mindre sårbare for feil bruk. MAX turtall er 5000 rpm, ikke mere å hente pga veldig små porter ... Med kun 1,6L slagvolum handler det om å gi og ta.... mere hester koster på moment siden .. Mercury kom også med en 155hk variant av motoren men den var KUN beregnet på lette raske båter.... er i dag den peneste R6 modellen der ute Mercury 1500XS (OBS bare til info, 155 hp målt på veiv ...) T2 og T2x modellene som det henvises til et annet sted i tråden her kom visstnok opp til ca 210+ hk men disse var kun beregnet på løp... Har også nylig investert i en Mercury 115 fra 1982.Har fått anbefalt å montere vanntrykksmåler på nippel mellom 3.og 4. sylinder ... Det er vel nettopp kjølinga som har vært litt kritisk for disse motorene? Ja kjølinga ER kritisk fordi det ikke er noe reservoar i blokka, ingen termostat, vannet spyles bare igjennom i full fart. EKS. ved hopping på bølger vil motoren få sjokk da den det ene sekundet mister vanntrykke for så i neste øyeblikk få igjen IS kaldt vann, slik bruk har tatt livet av mange R6 motorer .... Første problem på motoren ved for lite kjøling er havari på topp sylinder ... Bytt gjerne impeller en gang formye en for lite, helst hvert andre år!! Disse motorene lever helt på grensen termisk sett, men riktig bruk vedlikehold og de lever veldig lenge ... Et annet kritisk punkt er propellen... 140/150/140/115 motorene SKAL kunne oppnå WOT turtall på 5800 rpm, hvis ikke er sylinder nr 3 skadelidende . 115/90 motorene skal kunne oppnå ca 5000 > 5500 rpm på WOT. Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
Lalima Svart 23.November.2013 Del på Facebook Svart 23.November.2013 Takk for nyttig info Droll. Håper at vi med Tower Of Power kan komme med spørsmål etter hvert ? Lalima Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
ReidarS Svart 23.November.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.November.2013 Imponert over svarene her altså :) Har så vidt sett på motoren, viser seg at den ikke sitter bom fast, men stemplet (visstnok på sylinder 2) ikke går i topp. Ut fra serienummeret er den fra 1986, har rimelig ny stålpropell og ser ellers veldig bra ut. Så jeg regner med at jeg begynner demontering for å sjekke tilstanden i løpet av den kommende uka. Fant ut at jeg alledede hadde verkstedhåndbok til den, fra forrige motor jeg hadde, en Mariner 60. Regner med at det dukker opp flere spm etterhvert :) Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 24.November.2013 Del på Facebook Svart 24.November.2013 Sjølvsagt er den ikkje verdt å reparere når en snakker kroner og øre. Dette er jo anerkjent dritt stablet høyt. Men det er spesielle greier for spesielt interesserte. Så det må være det som vil gjøre det evt 'verdt å reparere' Sitér dette innlegget Link to post
ReidarS Svart 1.Desember.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Desember.2013 Etterhvert som vinteren kom for fullt har det blitt mindre og mindre fristende å starte på dette prosjektet. Har ingen mulighet til å holde på i et oppvarma lokale. Har fått en pris på 10-12 tusen dersom det er kun den ene sylinderen som trenger bores. Er usikker på om det frister å bruke det på den. Spørs om det blir innkjøp av nyere motor og overhaling av den gamle på litt lenger sikt. Om noen eventuelt har lyst til å kjøpe prosjektet billig er det bare å si fra :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.