Jump to content

Dømt for fyllekjøring med båt

-morten-

Recommended Posts

Selv kjører jeg aldrig båt i fylla.. kommer aldrig til å gjøre det heller, men et par pils til rekene kan det jo bli!

du kan gjøre ganske mye kriminelt uten å få 45 dager i fengsel + 10000 i bot.. reagerte lit på straffeutmåling..

mulig 1,26 er veldig mye..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

er du pottetett ?

Her er forklaringen på straffen og det står også i artikkelen.

"I formildende retning trekker retten fram at manne har tilstått. I skjerpende retning legges det vekt på at skadepotensialet ved promillekjøring med småbåt er stort. I tillegg til å sette seg selv i fare, hadde mannen flere passasjerer om bord i båten, som han også utsatte for fare."

Straffen er lav og 1.26 i promille er mange flere øl enn de 2 til rekene.

Redigert av Janoho (see edit history)

Herregud. Veier du 80kg drikker 5 halvlitere på 3 timer så har du 1,2 i promille ca!. Må dere gi dere. Med mindre man er på fjortisfylla og blir drita av en sixpack så klarer man fint og kjøre båt med 1,2 i promille. Er en grunn til at ordtaket sier full som en sjømann! Vi har drekt oss fulle på vannet i alle år. Og det kommer vi sikkert til og fortsette med og. Folk kjører like herlig galt i ederu tilstand!

Det står ikke hva slags båt det var, eller hvilken fart de holdt. IMO er det en vesentlig forskjell i å bevege seg i 6 knop og å bevege seg i flere titalls knop. Både sannsynligheten for ulykke og konsekvensene ved en ulykke øker med økende fart.

I en bil holder man ofte mer enn 40 knop, og det kan skje mye rart i veibanen - da er det veldig viktig at sjåføren til enhver tid kan reagere kjapt på uforutsette hendelser og har full konsentrasjon på kjøringen, i motsatt fall risikerer man fort en dødsulykke. Det kreves også en del oppmerksomhet fra båtfører dersom man beveger seg i mange titalls knop i et område med mange skjær og mye trafikk.

Kravene til reflekser og konsentrasjon for en skipper i en sjødyktig båt som holder seks knops fart er derimot ikke like høye - det holder at man faktisk er i stand til å se ferga komme (... og det skjer jo støtt og stadig at fullt edru folk ikke enser at det kommer en ferge bakfra).

Skipper må likefullt være i stand til å utvise god dømmekraft, det er som kjent også noe man fort mister når man har drukket litt for mye. Det kreves også en del konsentrasjon å f.eks. legge til brygge, men det blir som regel "bare" materielle skader dersom man er "uheldig" i slike situasjoner.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Nå blir du useriøs Berge. Jeg var i Skagen med bil i våres. Lunch med innlagt pils. "Hva er promillegrensen i Danmark", spurte jeg serveringsdamen. "Jamen, en halvliter gør da inget, det er sgu greit med en halvliter fatøl". Så det bør være grensen for bil. Man er litt mer avslappet i Danmark. Så nå sitter jeg med en halvliter Carlsberg Elephant. En lett liten promille siger på. Fant en halv kasse i Hulda som jeg hadde glemt. Reddet den før frosten satte inn. Hvilken tragedie om jeg hadde funnet seks sprekte Carlsberg Elephant i båten utpå vinteren. Og, legg merke til, halvparten av alle setninger starter danskene med ordet 'jamen'.

Måtte bare ut med frustrasjonen.

Folk reagerer forskjellig på alkohol. Har aldri hatt noe problem av noe slag med kjøringa av motoriserte kjøretøy i fylla. Det har lissom blitt så jæævlig tabu og kjøre og ta seg et par pils. Jeg kjører mer en gjerne båten min hjem full og fin. Men er jeg trøtt lar jeg den stå! skulle heller vert ulovlig og kjøre viss man var søvnig!

Eller så skulle det vært helt sykt mye strengere straffer viss noen ulykker av noe slag som er foresaket av noe som helts tilstand(sinne,trøtthet, svimmelhet, alkohol påvirket osv), er jo faktisk sånn på vannet og. Du kan få straff viss det skjer en ulykke og du har 0.7 i promille. selv om det er lov til og ha 0.8. Handler om at en ikke skal kjøre viss man ikke er i stand til det. Uansett hva reglene sier.

sånn som meg som er verdensmester bak spakene kan godt miste litt reaksjonstid og se litt skurrete og fremdeles unngå ulykker mange gjør ederu! :)

Faktisk unngå en vær tenkelig ulykke.

Det står ikke hva slags båt det var, eller hvilken fart de holdt. IMO er det en vesentlig forskjell i å bevege seg i 6 knop og å bevege seg i flere titalls knop. Både sannsynligheten for ulykke og konsekvensene ved en ulykke øker med økende fart.

Ifølge dommen var det en Mariah SX 19. Altså en hurtiggående båt. Men jeg er helt enig i at det er stor forskjell på å putre rundt i en snekke/seilbåt enn en speedbåt. Det blir som å sammenligne traktor og personbil (selv om man kan gjøre stor skade med begge deler...)

Tar meg gjerne en pils når jeg putrer rundt i snekka,men kun 1,går så over på Munkholm. Om man klasker i brygga der barna leker med 5 tonn og 5 knop så er vel det like ille som 1 tonn og 30 knop? promillekjøring er fy-fy uansett hva slags redskap man manøvrer! Det er vel en grunn til at det ikke er lov tenker jeg :wink:

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Så det bør være lovlig å føre båt i fylla, la oss si opp til 6 knop da? eller kanskje 8?

Kanskje det burde vært sånn med bil også? opp til 30 km/t f.eks

Jeg synes lav fart bør telle som en "formildende omstendighet", og høy fart bør telle som en "skjerpende omstendighet". Forflytning av bil på en parkeringsplass bør også telle som "formildende omstendighet" dersom man mot formodning skulle bli tatt for å gjøre noe slikt. Man kan ellers ikke avpasse farten i trafikken på samme måte som på sjøen, kjører man rundt i 30 km/h i trafikken er man til stor sjenanse for andre, og kan forårsake farlige situasjoner.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...