glalaks Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Synes straffen er riktig jeg, men det som er provoserende i Norge er at folk som gjør ting som er værre (i mine øyne) slipper lett unna, mens en som kjørte båt med 0,4 over lovlig promille får såpass mye straff.. Jeg har kjørt båt en gang med noe jeg tror var for høy promille(målte ikke) men drakk et par pils og et par drinker og en jeger eller noe før vi kjørte hjem. Det var ikke noe problem å kjøre da, men sikkert dumt. Til sammenligning ble en kompis slått ned med er ølglass på byen av noen svensker.. Blind vold ned 3 sting som følge..De ble tatt "på fersken" og innrømmet det senere.. Den saken ble henlagt.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Mouche Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Har aldri hatt noe problem av noe slag med kjøringa av motoriserte kjøretøy i fylla. Det har lissom blitt så jæævlig tabu og kjøre og ta seg et par pils. Jeg kjører mer en gjerne båten min hjem full og fin. Tragisk innlegg! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
avmønstret5 Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Når båten har vaselinolje på gelcoat og tusj på propellen, så går nok det bra, ja ! Haha ..du du glemte ugibugi i dieselen. Salige Sir Tangkvast, (berømt engelsk jordomseiler) sa følgende (min oversettelse): Å seile godt er ingen kunst, men å seile godt når man er full, er stor kunst. Alle her som er store kunstnere, fortell om det ! Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Det er vanskelig og vurdere hvor mye promille du har i kroppen etter noen øl ,jeg er en stor mann drikker aldri mere enn 4 halvlitere mens jeg kjører. grensen er satt på 0.8 ok synes jeg,alkehol og høy hastighet er en dårlig kombinasjon. Du er en tufs hvis du kjører med 1.5 i promille over 15 knop med familien din. Hvis noen sier i mot på dette blir jeg skremt. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Jeg synes straffen var ALTFOR mild. Jeg oppfatter det som mitt ansvar at alle jeg har med meg i båten kommer seg helskinnet hjem igjen. Hvis ulykken er ute, at man blir rent i senk eller at noen av passasjerene ramler overbord, vil jeg helst være så klar i toppen som mulig. Jeg skulle saktens fått båten trygt i havn, både med 2 og 3 i promille, men jeg synes ikke det er trygghet nok for meg. I båten vår er det sågar forbud mot promille for alle, så lenge båten er i bevegelse. De som ikke er edru når vi skal hjem igjen, må ta bussen. Trygt og godt!!! Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Jeg synes straffen var ALTFOR mild.Jeg oppfatter det som mitt ansvar at alle jeg har med meg i båten kommer seg helskinnet hjem igjen.Hvis ulykken er ute, at man blir rent i senk eller at noen av passasjerene ramler overbord, vil jeg helst være så klar i toppen som mulig. Jeg skulle saktens fått båten trygt i havn, både med 2 og 3 i promille, men jeg synes ikke det er trygghet nok for meg.I båten vår er det sågar forbud mot promille for alle, så lenge båten er i bevegelse. De som ikke er edru når vi skal hjem igjen, må ta bussen.Trygt og godt!!! Strengt, ok rettferdig for kapteinen og Sitér dette innlegget Link to post
Fredrik Berge Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Haha. Alle i båten må ikke sitte under ferden, ha på seg vest til de er på land og ha livreddings kurs og vell? Selvfølgelig skal ha respekt for alkohol og vannet. Men får da være grenser. De som sier at det og kjøre båt med 1,5 i promille er helt høl i hue og alt med seg har ikke hatt 1,5 i promille. Da er det i såfall syken som spiller de et puss. Så et program på tv engang. Det var en pub i England som solgte alkoholfritt øl(uten at gjestene viste det) og de blei jaggu fulle og fine de og! Og i england er der ikke sånn som i norge at folk drikker seg fulle for så og dra på pubben. Der drikker de seg fulle på pubben! Så selvfølgelig. Til dere som ikke klarer og la vær og tøffe dere etter et par øl. Hold dere unna ratte. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 (redigert) Den er jeg sterkt uenig i! Du kan like gjerne ta livet av et barn eller andre i lav fart, og da skal det ikke gis straffetabatt for lav hastighet (eller at kjøretøyet ikke har mulighet til høye hastigheter, snekker, mopedbil el) Eksempelet med å "flytte en bil på en parkeringsplass" var kanskje dårlig - rygging er farlig. Men sånn rent bortsett fra det - hvor ofte skjer det at en uskyldig tredjepart dør som følge av promillekjøring eller promilleseiling i 6 knop? Finnes det så mye som ett eneste tilfelle? Jovisst eksisterer det en risiko, men det er ikke noe argument. Hver gang man setter seg edru inn i bilen for å kjøre seg en tur, setter man seg selv og andre i fare - reductio ad absurdum skulle det dermed være forbudt å kjøre bil (problemstillingen i biltrafikken er forsåvidt delvis "løst" ved å innføre objektivt ansvar og obligatorisk ansvarsforsikring). Forskjellen med rusmidler er at risikoen øker veldig, samtidig som at det (i de aller fleste tilfellene) er så veldig unødvendig. Menja, kjører man bil med 0.5 i promille i under 30 km/h er sikkert risikoen for å drepe eller lemleste uskyldig tredjepart ikke større enn når man kjører bil edru i "normal" fart (altså litt over fartsgrensa). Jeg har seilbåt, og dersom det er relativt stille hender det at jeg tar meg en dram underveis, og jeg ser ikke noe særlig galt i dét. Jeg var uten fungerende motor en stund, og i helt stille vær pleide jeg å si at det var lite annet å gjøre enn å ta seg et glass rom og slappe av ;-) Jeg tror nok aldri jeg har seilt eller gått for motor med ulovlig mye promille. Promillegrensa på 0.8 er ganske høy, og jeg håper den forblir der - selv om det nok er ganske farlig å kjøre en hurtiggående båt med 0.8 i promille. Redigert 20.November.2013 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Banarne Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Så om dette aldri har skjedd (gidder ikke google) så vil du da ved en ulykke der din datter/sønn blir overkjørt og drept av naboen din som "bare" skal flytte bilen litt,der vil da du si ; slapp av nabo,du kjørte tross alt ikke fort og jeg skal hevde din uskyld i en rettsak. Barnet mitt kan skylde seg selv for at han/hun krøp igjennom hekken og under hjulet ditt. Og at du da tråkket på gassen når det buttet imot istedenfor å undersøke hva som var der er helt ok for meg?.. At du klarer å forsvare fyllekjøring med "at risiko ikke er noe argument" er helt på trynet spør du meg! I Norge er det 0.2 Promille som øvre grense av en grunn. Vil du drikke og kjøre i sakte i ring på en parkeringsplass eller fort på motorvei anbefaler jeg deg å flytte til et land som tillater slikt. Flytter du inn ved siden av meg og mine barn så kommer jeg til å ringe politiet med mistanke om fyllekjøring hver gang jeg ser bilen din bevege seg. Her kan du motargumentere med fakta fra wikier så mye du gidder,men fyllekjøring er fyllekjøring uansett hvilken vei du vrir det.Og jeg støtter det IKKE!! (Sånn litt sterk mening,men godt ment) Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
KjetilSt Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 (redigert) Har aldri hatt noe problem av noe slag med kjøringa av motoriserte kjøretøy i fylla. Det har lissom blitt så jæævlig tabu og kjøre og ta seg et par pils. Jeg kjører mer en gjerne båten min hjem full og fin. sånn som meg som er verdensmester bak spakene kan godt miste litt reaksjonstid og se litt skurrete og fremdeles unngå ulykker mange gjør ederu! :) Det er vel sånne som deg jeg håper å unngå å møte, enten deg gjelderi bil eller båt. Makan til håpløse holdninger!! Det er vel sånne som deg jeg håper å unngå og møte, enten det gjelder i bil eller båt. Makan til håpløse holdninger!! Redigert 20.November.2013 av Nestsjefen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Banarne Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Det er vel sånne som deg jeg håper å unngå å møte, enten deg gjelderi bil eller båt. Makan til håpløse holdninger!! Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
tobixen Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Så om dette aldri har skjedd (gidder ikke google) så vil du da ved en ulykke der din datter/sønn blir overkjørt og drept av naboen din som "bare" skal flytte bilen litt,der vil da du si ; slapp av nabo,du kjørte tross alt ikke fort og jeg skal hevde din uskyld i en rettsak. Poenget mitt er at slikt kan skje uansett om sjåføren er ruset eller ikke. Reductio ad absurdum, det bør være forbudt å flytte bilen, uansett om man er edru eller full. Det ville være forferdelig å miste et barn uansett om det skyldes jordskjelv, edru bilist, sykdom, full seiler eller terrorist - og man kan aldri eliminere risikoen for at noe slik skal skje. Jeg mener at man ikke skal være for fanatisk på å redusere alle mulige tenkelige risiki, og særlig ikke de helt usannsynlige risikoscenarioene. Livet er ikke særlig verd å leve dersom man låser seg inne og polstrer veggene. Hovedargumentet mot kjøring i ruset tilstand er ikke risikoen per se, men at rusen innebærer en så veldig unødvendig øking av risikonivået. Hadde jeg hatt rundt 0.8 i promille, plutselig oppdaget at jeg har greid å parkere bilen under et skilt med "parkering forbudt", og at bilen vil stå lovlig parkert dersom jeg flytter den to meter frem (og dersom det ikke var noen edru personer jeg kunne spurt om å gjøre jobben for meg) så hadde jeg ikke vært mye betenkt med å flytte bilen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Banarne Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Men hvis du hadde blitt tatt for å flytte bilen 2 meter i fylla så skulle du heller ikke fått "strafferabatt" synes jeg.. fyllekjøring er fyllekjøring... 2 meter denne gangen,bare til butikken neste gang.. Sitér dette innlegget Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
glalaks Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Kan ikke være spesielt smart han karen heller. Jeg var på samme båttreffet den helga, og kystvakta lå på vakt rett utenfor havna hele helga og politiet patruljerte rundt der omtrent hver time.. Han fikk vel som fortjent! Mannen var vel gammel nok til å slippe unna obligatorisk båtførerbevis også.. Det beviser at de eldre er like tett i pappen som oss litt yngre som må ha "lappen" Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Dixie 2100 Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Det er vel sånne som deg jeg håper å unngå og møte, enten det gjelder i bil eller båt. Makan til håpløse holdninger!! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Det er vel sånne som deg jeg håper å unngå og møte, enten det gjelder i bil eller båt. Makan til håpløse holdninger!! Man får vel nesten tro at dette er ren og skjær trolling for så dum går det vel nesten ikke an å bli. Eller kanskje det er så dum man blir etter å ha drukket for mye for lenge? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KjetilSt Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Ja, du kan så si. Jeg frykter at enkelte ikke er smartere.... Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 (redigert) Herregud. Veier du 80kg drikker 5 halvlitere på 3 timer så har du 1,2 i promille ca!. Må dere gi dere. Med mindre man er på fjortisfylla og blir drita av en sixpack så klarer man fint og kjøre båt med 1,2 i promille. Er en grunn til at ordtaket sier full som en sjømann! Vi har drekt oss fulle på vannet i alle år. Og det kommer vi sikkert til og fortsette med og. Folk kjører like herlig galt i ederu tilstand! Er helt sjokkert over holdningene dine her Fredrik , og du kaster rundt deg med påstander du ikke har peiling på. Virkningen av alkohol ved ulike promillenivå 0,1–0,29‰ Adferd De fleste vil framstå som normale Svekkelse av Hårfine svekkelser som kan registreres med spesielle tester 0,3–0,59‰ Adferd Mild eufori Følelse av velbehag Avslapping Pratsom Redusert hemning Svekkelse av Årvåkenhet Dømmekraft Koordinasjon Konsentrasjon 0,6–1,0‰ Adferd Nummenhet Mindre hemninger Svekkelse av Reflekser Tankegang Dybdesyn Avstandsbedømmelse Seksuell yteevne 1,1-2,0‰ Adferd Overmot Humørsvigninger Sinne eller sorg Høylytt Svekkelse av Reaksjonstid Motorikk Balanse Taleevne 2,1-2,9‰ Adferd Bedøvelsestilstand Tap av dømmekraft Svekket føleevne Blackouts Svekkelse av Motorikk Bevissthet 3,0-3,9‰ Adferd Alvorlig depresjon Tap av bevissthet Død er mulig Svekkelse av Blærekontroll Åndedrett Hjerterytme >4,0‰ Adferd Tap av bevissthet Død Svekkelse av Homeostase kilde: http://www.promille.no/fakta_om_promille/ Redigert 20.November.2013 av ashfirelate (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Godt innlegg ashfirelate. Ett lite tillegg: Dømmekraften er som regel bra redusert lenge før man innser det selv. Gjerne allerede før man selv føler seg særlig påvirket. Sent from my HTC Desire HD A9191 using Tapatalk 2 Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Sigurd Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Man får vel nesten tro at dette er ren og skjær trolling for så dum går det vel nesten ikke an å bli. ......................................................................................................? Jeg tror du er inne på noe, eller.........kanskje er det bevisst provosering fra en "regulator". Er det fyrens egentlige meninger han gir uttrykk for skyter han seg seg kraftig i foten ved å kanskje framprvosere et enda strengere regelverk enn det som gjelder i dag. Godt å endelig se at noe tas tak i og at det gir konsekvenser !!!!! Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 2 meter denne gangen,bare til butikken neste gang.. Jeg har selv barn, og bor i et nabolag med mange barn, og har et såpass genuint ønske om at det skal være minst mulig biltrafikk på lokalveiene her at jeg vegrer meg for å bruke bilen for en tur til butikken selv i edru tilstand ;-) ... og leieboeren kjører barna til skolen hver dag :-( Jeg tror helt oppriktig at dét (at leieboeren og mange andre velger å kjøre ungene til skolen hver dag) faktisk utgjør en reell trussel, sammenlignet med den hypotetiske trusselen det utgjør å flytte en bil noen meter i en tilstand hvor det er ulovlig å kjøre bil men lovlig å føre båt (0.8). Det er ikke uten grunn at fartsgrensen er satt til 30 km/h i mange boligstrøk - statistikkene viser at sammenstøt mellom bil og myk trafikant i 30 km/h svært sjeldent har dødelig utgang. Men, dette er en stråmannsdiskusjon med hypotetiske problemstillinger, og veldig off-topic ifht emnetittelen. Straffen står antageligvis i forhold til lovbruddet, særlig dersom det var høy fart involvert og særlig dersom episoden også skjedde etter solnedgang. Hadde det vært snakk om 6 knop i en saktegående relativt liten snekke eller seilbåt, eller dersom straffen hadde vært ubetinget, ville jeg syntes straffen var for streng. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Zitt Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Godt innlegg ashfirelate. Ett lite tillegg: Dømmekraften er som regel bra redusert lenge før man innser det selv. Gjerne allerede før man selv føler seg særlig påvirket. (HTC Desire HD A9191 ) Dømmekraften er nok allerede bra redusert når man starter opp båten eller bilen, i den hensikt å kjøre, når man har drukket alkohol!!! Jeg går inn for 0-toleranse! Sitér dette innlegget Link to post
Fredrik Berge Svart 20.November.2013 Link til dette innlegget Svart 20.November.2013 Så om dette aldri har skjedd (gidder ikke google) så vil du da ved en ulykke der din datter/sønn blir overkjørt og drept av naboen din som "bare" skal flytte bilen litt,der vil da du si ; slapp av nabo,du kjørte tross alt ikke fort og jeg skal hevde din uskyld i en rettsak. Barnet mitt kan skylde seg selv for at han/hun krøp igjennom hekken og under hjulet ditt. Og at du da tråkket på gassen når det buttet imot istedenfor å undersøke hva som var der er helt ok for meg? Blir dere alle helt idioter i fylla eller? om jeg er drekt eller ikke så fortsetter jeg ikke og kjøre om det butter, dessuten har jeg parkerings sensorer foran og bak pluss ryggekamera! (KÆCHING) . Samme i båt. Om jeg er full eller edru så marsjer jo ikke jeg inn i siden på en annen båt? om jeg har 1,5 i promille eller edru så ser jeg jo for faen en om det er noe i vannet foran meg? Viss noen kunne satt opp et scenario hvor en ulykke kunne vert unngått med og være edru? Er helt sjokkert over holdningene dine her Fredrik , og du kaster rundt deg med påstander du ikke har peiling på. Virkningen av alkohol ved ulike promillenivå Ja stemmer det! Alle reagerer jo likt på alkohol! Han her foreksempel skulle jo vert stein dau han i følge tabellen din? Men han var ute og kjørte lastebil han:) Blir rett og slett for dumt http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=117334 Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 Dømmekraften er nok allerede bra redusert når man starter opp båten eller bilen, i den hensikt å kjøre, når man har drukket alkohol!!! Jeg går inn for 0-toleranse! "Nulltoleranse", jeg liker ikke ordet. Det er et ord politikere liker å bruke - en meningsløs floskel uten fast konsistens, enten det dreier seg om mobbing, promillekjøring eller hva som helst. Hva innebærer egentlig "nulltoleranse"? Jeg har mitt bilde i hodet over hva "nulltoleranse" innebærer - jeg mener å ha hørt rykter om at det eksisterer et land hvor politiet henretter promillekjørere på stedet - da snakker vi om ekte "nulltoleranse"! Slik kan vi opplagt ikke ha det i Norge. Det du kanskje mener er at grensen skal være 0.0 promille. Også der er jeg uenig: * Måleusikkerhet - en grense på 0.0 betyr neppe 0.0 i praksis, pga måleusikkerhet. * Hvor lang tid skal det gå fra man drikker alkohol til man kjører bil? Er man _helt_ sikker på at promillen er 0.0 dersom man har tatt én øl på kvelden og skal ut og kjøre dagen etter? * Skal man kunne straffes for å f.eks. ha drukket kulturmelk eller yoghurt før kjøringen? * Skal man kunne straffes for å ha innåndet dampen fra etanolbasert vindusspylevæske? Alt i alt - jeg mener at dagens grense på 0.2 promille er lavt nok, det betyr for alle praktiske formål at alkohol og bilkjøring ikke kan kombineres. Dagens straffeutmåling er allerede svært høy. Det tar seg ikke ut dersom fyllekjøring straffes hardere enn alvorlige forbrytelser hvor det eksisterer en høyst reell "fornærmet part". I en tid hvor det skjer relativt mange ulykker ifbm bruk av hurtiggående båter i mørket, hvor ingen i båten bruker livvest og alle ombord er "godt bedugget" så ser jeg at det kan finnes et behov for å senke grensa fra 0.8. Jeg håper dog ikke at det skjer - for oss i saktegående båter begynner ofte avslappingen med en gang man kommer ombord - selve turen er viktigere enn å komme frem, og en øl i cockpit er av og til en naturlig del av båtgleden. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Tom Rør Svart 21.November.2013 Link til dette innlegget Svart 21.November.2013 (redigert) Blir dere alle helt idioter i fylla eller? om jeg er drekt eller ikke så fortsetter jeg ikke og kjøre om det butter, dessuten har jeg parkerings sensorer foran og bak pluss ryggekamera! (KÆCHING) . Samme i båt. Om jeg er full eller edru så marsjer jo ikke jeg inn i siden på en annen båt? om jeg har 1,5 i promille eller edru så ser jeg jo for faen en om det er noe i vannet foran meg? Viss noen kunne satt opp et scenario hvor en ulykke kunne vert unngått med og være edru? Ja stemmer det! Alle reagerer jo likt på alkohol! Han her foreksempel skulle jo vert stein dau han i følge tabellen din? Men han var ute og kjørte lastebil han:) Blir rett og slett for dumt http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=117334 Med all respekt Berge!! Mener du virkelig alt du skriver, eller fosker du bare etter motstand? Klarer ikke helt å ta deg på alvor Det kan hende de etterlatte etter de du meier ned i halvfylla, samt påtalemyndighetene tar deg mer på alvor. Redigert 21.November.2013 av Tom Rør (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.