Jump to content

Dømt for fyllekjøring med båt

-morten-

Recommended Posts

Bare korrigere lite grann: Formelen er E= mgh- 1/2mv(squ). Det vil si at farten teller i andre potens. Masse teller relativt lite. Men nå var det promillen som var greia.

Interresant mgh0 0 0 I dette tilfellet. Da er svaret at man kan halvere massen og gange den med kvadratet av hastigheten

Båt 1 5knop 5 ton, 5000/2 x 5x5 = 62.500,00

Båt 2 30 knop 1 ton, 1000/2 x30x30= 450.000,00

Med andre ord Båt 2 har 6-7 ganger mer energi I kollisjonsøyeblikket.

Men så er det en annen ting jeg lurer på. Om jeg nå ligger til land og har tatt meg noen pils, la oss si jeg har 1 i promille. Så kommer uværet. Jeg vurderer det slik at det er best å sikre båt og mannskap ved å flytte båten slik at den kommer i le. Er dette greit? Fikk et interressant svar hos politiet på sjølystmessen på Skøyen for 10 år siden, men det kan jeg komme tilbake til.

Men så er det en annen ting jeg lurer på. Om jeg nå ligger til land og har tatt meg noen pils, la oss si jeg har 1 i promille. Så kommer uværet. Jeg vurderer det slik at det er best å sikre båt og mannskap ved å flytte båten slik at den kommer i le. Er dette greit? Fikk et interressant svar hos politiet på sjølystmessen på Skøyen for 10 år siden, men det kan jeg komme tilbake til.

Nødvergeparagrafen kan muligens anvendes her også?

Jeg mener å ha lest et sted at ifht nødvergerett og bilkjøring i ruset tilstand er det en forutsetning at det ikke er mulig å be om hjelp fra edru naboer eller annen edru tredjepart for at nødvergeretten skal komme til anvendelse.

Redigert av tobixen (see edit history)

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Guest Avmønstret#

Det aldri kunne falle meg inn å være noe i nærheten av beruset når jeg seiler, dvs med seilbåt. Plutselig må man det ene eller det andre, og kanskje også en tur på dekk, kanskje i en drittfart osv. Nytter ikke å seile i halvfylla.

Men når vi gikk med snekka skjønner jeg at avholdenhet kan være vanskelig, for makan til noe så kjedelig.... da kunne jeg godt tenkt meg å være litt bedugget, sette på noe god musikk og få opp stemninga. Men i mitt hode så gjør man ikke sånt, og siden jeg på en måte er "kaptein" med kjærring og unger ombord så er det i hvertfall helt uaktuelt. Om noe skulle skje og jeg hadde tatt meg en eneste pils og jeg gjorde en feilvurdering så ville jeg angre på det resten av livet.

------------

Og siden det er så populært å dra frem unge stuter osv i slike sammenhenger så har jeg svin på skogen fra ungdommen av. Og det som egentlig er ille er at alt da foregikk i det man må si er det mest utrygge forholdene av alle. Åpen småbåt, skyhøy promille og gjerne hjem midt på natta uten noen som helst form for lys eller navigasjonsmiddler (vi var jo lokalkjente, helt til vi ikke skjønte hvor vi var). Men til mitt forsvar var alltid motorene så små, eller båtene så fullastet at det hele gikk i snekkefart, og jaggu gikk det bra også, gikk bare på grunn en eneste gang da vi bommet noen sjømil på noen holmer, som vi ikke så før vi kunne gå i land....

Når ungene mine blir store nok til å begynne med sånt tull så får jeg holde meg edru og tilby skyss over fjorden, både til og hjem igjen. Men like gøy blir det neppe. Noen få ganger skjedde det jo fine ting der man satt trangt i mørket over fjorden :-)

-----------

Ang. hvor mye som er for mye osv så virker det som enkelte er harde på flaska. Om jeg har herja på en sommerdag så får jeg solid summetone etter et par små pils, til tross for at jeg er nær 100kg. Men om jeg super og drikker jamt og trutt gjennom hele sommeren så kan jeg vel forestille meg at jeg ikke merker noe særlig til to små pils på slutten av sommeren.

Så det er nok umulig å måle andre på seg selv. Noen tåler mye, andre tåler lite. 0.8 er høy promille for noen og ingenting for andre. Det er jo et enzym som bygger seg opp om man drikker mye, som igjen gjør at man tåler mye. Det er ikke konfirmanter som setter rekorder i målt promille, for å si det sånn...

--------

Godt poeng som Gudrun tok opp. Om man skjenker på om kvelden så er man ikke skikket til å føre båten om noe skulle skje. Det kan være fatalt, eller i det minste veldig upraktisk. Unntaket er vel om man har fortøyd til en blå bøye i Oslofjorden en plass ;-)

Nødvergeparagrafen kan muligens anvendes her også?

Jeg mener å ha lest et sted at ifht nødvergerett og bilkjøring i ruset tilstand er det en forutsetning at det ikke er mulig å be om hjelp fra edru naboer eller annen edru tredjepart for at nødvergeretten skal komme til anvendelse.

Nødvergerett høres jo greit ut om det gjelder fare for helse og liv, men verdigjenstander? Sliter med å tro at man vil få medhold om man fører båt i fylla fordi man antar at båten vil gå tapt om man ikke gjør det.

Problemet er vel kanskje at det kan vurderes at man setter egen helse og liv i fare om man går med båten i fylla, i tillegg til at det er dårlig vær, dvs også andre sitt om man selv kommer i en nødsituasjon. Og det er vel langt mer alvorlig enn om forsikringa får en sak med en båt som blåste på land....

Enda en forsikringssak med en båt som blåser på land er jo en filleting, en som setter eget og andres liv og helse i fare ved å kjøre i fylla i en svært krevende situasjon er alvorlige greier.

Skal man være helt så er det vel anbefalt å være edru....

Ja stemmer det! Alle reagerer jo likt på alkohol! Han her foreksempel skulle jo vert stein dau han i følge tabellen din? Men han var ute og kjørte lastebil han:) Blir rett og slett for dumt

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=117334

Leste du i det hele tatt artikkelen du linket til?

"- Han kunne ikke snakke..."

"- Vi tror han har drukket vodka mer eller mindre konstant i to uker, kanskje så mye som en måned. Bare slik kan kroppen hans venne seg til den høye promillen, sier en politikilde."

"Leger sa tirsdag at de fleste mennesker er døden nær ved en promille på rundt 4."

Redigert av ashfirelate (see edit history)

Det jeg ville fram til var at den tabellen din ikke stemmer. Blir som og lage en tabell på hvor brun man blir etter 1-2-3-4-5 timer i sola! Alle reagerer forskjellig på alkohol.

Har enda ikke fått et scenario hvor en som ikke skal kjøre over med bilen etter en sixpack blir utsatt for en ulykke med 1,5 i promille som kunne vert unngått med og være edru?

Og for og få satt en strek over spekulasjoner på mitt forhold til alkohol så vill jeg nevne at jeg drikker svært lite. Går som regel tørrlagt hele vinteren. Men når sommeren kommer og båten står på vannet så lar jeg ikke en solskinnsdag gå til spille! Da skal livet nytes med jordbær, champagne, øl og godt selskap.

Folk reagerer forskjellig på alkohol. Har aldri hatt noe problem av noe slag med kjøringa av motoriserte kjøretøy i fylla. Det har lissom blitt så jæævlig tabu og kjøre og ta seg et par pils. Jeg kjører mer en gjerne båten min hjem full og fin. Men er jeg trøtt lar jeg den stå! skulle heller vert ulovlig og kjøre viss man var søvnig!

Eller så skulle det vært helt sykt mye strengere straffer viss noen ulykker av noe slag som er foresaket av noe som helts tilstand(sinne,trøtthet, svimmelhet, alkohol påvirket osv), er jo faktisk sånn på vannet og. Du kan få straff viss det skjer en ulykke og du har 0.7 i promille. selv om det er lov til og ha 0.8. Handler om at en ikke skal kjøre viss man ikke er i stand til det. Uansett hva reglene sier.

sånn som meg som er verdensmester bak spakene kan godt miste litt reaksjonstid og se litt skurrete og fremdeles unngå ulykker mange gjør ederu! :)

Faktisk unngå en vær tenkelig ulykke.

Håper du ikke mener dette seriøst??????

Snakk om og ha høye tanker om seg selv. Men en ting er jeg enig med deg i at det er farlig og føre bil, båt, etc. når en svært trøtt. men dette er også straffbart, man mister faktiskt lappen av det.

Og om dine holdninger til og føre bil og båt i påvirket tilstand faktiskt er det du mener og du gjør dette. Da håper jeg du blir tatt så fort om overhodet mulig. For slike Tosker ser jeg helst ikke er på veien ei heller i båt når jeg kan rissikere og måte på deg når jeg er på tur med familien.

En bekjent av meg for noen år siden hadde akkkuratt de samme holdningene som deg. Trudde han var værdensmester bak rattet og mente han selv behersket bilkjøring godt med et par pils. Vel vel. desverre måtte jeg gå i begravelse til både han og en annen kompis som omkom i en bilulykke. Han hadde 1.2 i promille!!!!!

Tenk litt på den du før du lirer av deg enda mere tull.....

Og alle og da mener jeg alle som har nogenlunde vettet i forstand skjønner at man ikke fører en båt like godt med 1,5 i promille som edru. ( Det håper jeg til og med du forstår :yesnod: )

Hvordan blir det i praksis, blir det like formildende om det skjer mellom holmer og skjær og stor trafikk, som midtfjords?

Det kan bli vanskelig å holde styr på alle nyansene etterhvert, synes jeg.

Naa trodde jeg i min enfoldighet at det var nettopp dette som var domstolenes oppgave, aa holde styr paa nyansene og soerge for at alle formildende og skjerpende forhold blir tatt hensyn til naar straffen utmaales.

problemet med alkohol er hvordan vi mennesker handler, selv etter en ankerdram. Plutselig løser man verdensproblemer og tror man er i stand til å løse alt. Selv om ikke promillen er høy, så blir vurderingsevnen dårlig, og selvinnsikten kraftig redusert, og man tilegner seg ferdigheter man ikke har- og da kan det, og vil det oppstå farlige situasjoner til sjøs

Plutselig er ikke havstykket så farlig lengre "så vi kan likeså godt krysse det i kveld....." "fraktbåten holder så liten fart at vi fint rekker det....." Det er både litt morsomt og litt trist å lese om alle som "tåler" alkohol, og som ikke blir påvirket.

Bør bare til slutt opplyse om at med nærmere 30 års fartstid som bartender så har jeg sett hva alkohol gjør med folk.

Naa trodde jeg i min enfoldighet at det var nettopp dette som var domstolenes oppgave, aa holde styr paa nyansene og soerge for at alle formildende og skjerpende forhold blir tatt hensyn til naar straffen utmaales.

Beklager å måtte si det, men jeg skjønner meg ikke på dette begrepet "formildende retning".

Mannen som omtales i artikkelen i første innlegg drikker på seg en promille som blir målt til 1,26. Hvorfor i all verden skal han få redusert straff for å innrømme noe som er målt og bevist, han har vel ingen sjanse til å nekte på fakta?

Kan det for eksempel være formildende at du kjører i fylla etter at alle under 10 år har sovnet, og kan det også være formildende at det skjer en tirsdag og ikke en fredag? Det hadde jo vært greit for noen å vite på forhånd, men alle gledelige overraskelser taes vel imot med takk!

Naa uttalte jeg meg paa generelt grunnlag, hvorvidt det finnes formildende omstendigheter i angjeldende sak har jeg ingen formening om. Dersom du ikke skjoenner deg paa begrepet "formildende retning" kan du gaa til lovdata og lese deg opp paa dommer som har vaert avsagt. Det finnes som regel formildende og skjerpende omstendigheter i de fleste saker, og det er domstolens oppgave aa soerge for at disse blir tatt hensyn til. Hva som ansees som formildende, kan variere fra sak til sak.

Godt poeng Steinsvik!.

Så tilbake til mitt forrige innlegg:

Svaret var om man var helt trygg på seg selv og det virkelig var en nødverge situasjon så var dette greit. Men det som var like sikkert var at om det skjedde noe under flytting av båten ville det bli en politisak, med de konskvensene det ville fått for en eventuell forsikringsutbetaling.

Synes det var et fornuftig svar den gang men er ikke helt sikker på at man hadde fått samme svar I dag.

I "gamle" var det mer aksept for styrepilsen en det er I dag. Så verden har heldigvis godt fremover.

Han her foreksempel skulle jo vert stein dau han i følge tabellen din?

Det jeg ville fram til var at den tabellen din ikke stemmer.

Bare så det er sagt så er det ikke jeg som står bak promille.no, og heller ikke bak tabellen. Tabellen er laget på opplysninger fra Helsedirektoratet, folkehelseinstituttet og vinmonopolet. Altså eksperter og leger som kan betydelig mer en deg på dette tema. Og for å være helt ærlig med de utspillene du kommer med virker det som alt du har skrevet i denne tråden har skjedd i ganske høy promille!

Kansje styggt å si, men håper inderlig du blir tatt neste gang du fører bil eller båt i fylla, og håper du blir straffet betydelig mye hardere en vedkommende tråden omhandler.

@JRK: Helt riktig det du sier, bortsett fra at det ikke er nødverge men nødrettsbestemmelsen som kommer inn.

Uansett kan du forvente at det vil bli stilt strenge krav til din vurdering av situasjonen: Hvilke handlingsalternativer hadde du? Hvor alvorlig var situasjonen? Hvor full var du? Osv.

Man sklir ikke unna dersom nødsituasjonen er at man er tom for mere øl og potetgull...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Litt på siden. Men er mer bekymret over det meste av verdenspolitikken ang alkoholmissbruk og det meste av menneskets historie er nok skrevet på mer enn 0,8 promille.

Hvorfor det ikke er promillekontroller på stortinget med jevne mellomrom, spesiellt under kveldsmøter, forblir en gåte for meg. Det er ikke bare en eller to som får lide av svekket dømmekraft, men hele folket.

Selv synes jeg det er fint å ta en øl på sjen. Men da må det være en stødig båt, gummibåt eller lignende. Min onkel druknet i 30 årsalderen. Lenge siden. Guttegjeng, drita og begynte å slåss under fiske. Dermed kantra båten. Hadde nok klart seg om han var edru. Ikke sikkert de hadde røket uvenner engang. Men det blir jo spekulativt.

Hvorfor det ikke er promillekontroller på stortinget med jevne mellomrom, spesiellt under kveldsmøter, forblir en gåte for meg. Det er ikke bare en eller to som får lide av svekket dømmekraft, men hele folket.

Denne saken du tenker på?

http://www.dagbladet.no/2013/11/14/nyheter/innenriks/politikk/samfunn/per_sandberg/30277890/

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ikke hørt om det. Takk for linken. Men generelt så virker det å være mer alkohol jo høyere nivå. Er det ikke en russisk president som ikke klarer å holde seg edru, selv forran kamera? De har jo sjåfører, men er gjærne med på å bestemme ting og.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...