avmønstret5 Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Å seile eller føre båt med promille er ikke bare uproft med bak mål. Jeg er helt på linje med Steinsvik med at de som hevder at det er mulig, har en dømmekraft som øker risikoen ved promillepåvirkning. Nå er ikke jeg like restriktiv når en ligger i en trygg havn, men ligger man slik at forhaling eller forflytting kan være aktuelt så bør en ta det rolig. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Å seile eller føre båt med promille er ikke bare uproft med bak mål. Jeg er helt på linje med Steinsvik med at de som hevder at det er mulig, har en dømmekraft som øker risikoen ved promillepåvirkning. Jeg fortstår Steinsvik dithen at han helst vil beholde dagens 0.8-grense såfremt det ikke finnes statistiske indisier på økt ulykkesratio for båtførere i området 0.2-0.8 promille? :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
S/Y Emma Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 (redigert) Helt korrekt. Jeg er helt for å kunne ta to-tre pils underveis. I alle fall i en saktegående båt. Å styre båten i fylla er noe helt annet. Det finnes en mellomting mellom edru og dritings, men alle promilledebatter blir raskt ekstremt polarisert. Krasjer jeg båten med to pils innenbords, er det ikke pilsen som er årsak! Når det er sagt, drikker jeg ikke når jeg ikke er trygg på situasjonen. F.eks. da vi seilte til Shetland i sommer ble ikke en eneste øl åpnet om bord, selv om vi ikke hadde noe forbud mot det. Situasjonen tilsa at det ikke var naturlig å jekke en pils i en slik situasjon. Det samme gjelder om man er i ukjent farvann, som innaskjærs med mye holmer og skjær. Da foretrekker jeg å være skjerpet. Men noe totalforbud er jeg helt i mot. Folk må få vurdere selv om de synes det er trygt å drikke opp mot 0,8. Over 0,8 er uansett ulovlig, så det er ikke noe å diskutere. Redigert 29.November.2013 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Der er vi helt på linje. Alkohol er for min del bare aktuelt under forhold hvor det ikke kreves mye konsentrasjon og hvor værmeldingen lover godt vær - den typiske situasjonen var da båten ikke hadde motor og det plutselig ble veldig vindstille, da pleide jeg å ta meg et glass rom og slappe av. Jeg har ikke noe form for alkoholmåler ombord, men det er jo aldri snakk om stort konsum - jeg regner ikke med at jeg har vært over 0.8, hverken underveis eller for anker. Eneste var vel den ene gangen vi dro til Moss gjestehavn en lørdags kveld og tok en pubrunde, men det var selvfølgelig ikke aktuelt å flytte på båten da vi kom tilbake. :-) Å komme til havn, forlate havn og flytte seg innenfor en havn krever typisk alltid mye konsentrasjon. Nå har jeg heldigvis ikke så stor båt, så skadepotensialet er noe begrenset :-) Det er et veldig godt poeng (i statistisk øyemed) at de som i utgangspunktet har "dårlig dømmekraft" har mindre hemninger med å kombinere alkohol og risiko, kjøre uten sikkerhetsseler, kjøre for fort, la vær å bruke redningsvest, etc. Dermed er det ikke alltid krystallklart hva som er "årsak" eller "virkning" mtp statistiske forhold rundt promille, fart, beltebruk og alvorlige ulykker. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Mouche Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 (redigert) Er det ikke en russisk president som ikke klarer å holde seg edru, selv forran kamera? Han har vel vært død en del år nå, og trolig var alkoholforbruket en medvirkende årsak til det! Redigert 29.November.2013 av Mouche (see edit history) Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
quantumduck Svart 1.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 1.Desember.2013 Kanskje det burde vært sånn med bil også? opp til 30 km/t f.eks Tjah ... når skifta du bremser på båten din sist? Same, but different, som man sier... i båt har man mulighet til å "avvikle" promillekjøringen på en mye mer forsvarlig måte enn i bil. På landjorda stiller man heller ikke samme krav til fører av trehjulssykkel som til fører av Formel 1-bil, slik man gjør til sjøs... Mrk. at dette ikke er en argumentasjon fra min side, kun generelle betraktninger. Folk reagerer forskjellig på alkohol. Har aldri hatt noe problem av noe slag med kjøringa av motoriserte kjøretøy i fylla. Det har lissom blitt så jæævlig tabu og kjøre og ta seg et par pils. Jeg kjører mer en gjerne båten min hjem full og fin. Men er jeg trøtt lar jeg den stå! skulle heller vert ulovlig og kjøre viss man var søvnig! Det er det da også, er du ikke skikket til å kjøre bil har du ikke lov til å kjøre bil. At du tror det er "greit" å fyllekjøre bare fordi du er så utrolig heldig å ha sluppet å prøve å stanse for en unge som løper ut i veien foran bilen din ... utrolig... Til din orientering inneholder kulturmelk 2 promille alkohol. Hvor mange liter drikker du til frokost? Hehe, null er null, så det skal uansett bare en dråpe til. De aller fleste former for såkalt "nulltoleranse" lar seg ikke sette ut i live. Har enda ikke fått et scenario hvor en som ikke skal kjøre over med bilen etter en sixpack blir utsatt for en ulykke med 1,5 i promille som kunne vert unngått med og være edru? Hva er det egentlig du spør om her? Et scenario hvor bilfører har promille selv, men blir påkjørt av en annen, som muligens var edru, og ulykken kunne vært unngått hvis den første også var edru? For et merkelig corner-case, men det er jo enkelt å komme opp med et slikt scenarie; en annen bilfører overholder ikke vikeplikten, du selv krasjer, men kunne ha rukket nødstopp eller unnamanøver hvis reaksjonevnen ikke var svekket av alkohol. Et helt banalt, rettfram realistisk scenarie, værsågod. Forrige helg havnet en kompis i front-mot-front-ulykke. Møtende bil kom over i motsatt kjørefelt, antagelig sovna bak rattet pga. bakrus. Her hjalp det ikke et dugg å være avholds, så han kunne likegodt ha drukket han også... er det sånn du resonnerer? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.