Jump to content

Varmeovn Lampeolje erfaringer?

blue moon

Recommended Posts

Jeg har en slik i båten. Fungerer fint og varmer veldig godt. Brukes mest når vinter prosjektene er i gang men har ofte hatt den på ute under kalesjen på litt kjølige høstkveller. Da trenger jeg ikke fyre med noe annet inne i båten.

Er veldig fornøyd med den. Jeg bruker den aldri ved overnatting. Da stenges den før jeg går i køya.

....................... Eneste ulempe er at den soter litt, tross at jeg benytter lampeolje.

Brukes kun under oppsyn.

Det er forskjell på lampeoljer ( tror jeg ). Tidligere kjøpte jeg lampeolje på Europris ( til samme ovn ) og den sotet ganske mye. I fjor kjøpte jeg en 20 l kanne på Hyttebutikken, den brannt helt uten sot. Dessverre så ser det ut til at Hyttebutikken nå er avviklet ( konkurs? ), så det blir vel Europris sin olje igjen :nonod:

Guest Avmønstret#

Har prøvd mange parafinvarianter på en slik brenner på hytta og i båten og har konkludert med at tennvæske er det som brenner med minst sot og lukt. Selv den billigste tennvæska jeg får tak i til 15 kr. flaska brenner uten sot og veldig mye lukt. Dvs en båt/hytte hvor en fyrer med parafinbasert veske vil alltid få noe lukt, men man venner seg til den :-)

Ryktene gjennom jungeltelegrafen sier at tennvæske er det reneste siden den sorterer under mattilsynet (da den brukes til matlaging) og derfor har andre kvalitetskrav enn ymse andre parafiner med ulik etikett. Min erfaring tilsier at dette kan stemme.

Så mitt tips er å få tak i den billigste tennvæska og fyr på. Om jeg ikke husker feil er det Blåtind jeg fikk til 15 kr flaska sist vår. Kjøpte 2 kasser så jeg har litt til i vinter på hytta også.

Bruker tennveske på parafinlamper også. På de med aladdin løsningen, dvs sånt nett som gløder og også med veike.

Noen som har denne? Så den i Båtliv.

http://www.seatronic.no/varmere-varmeovner-c-107_247/varmeovn-lampeolje-2600w-p-416

Er den et godt alternativ til stadig trøblete dieselvarmere i båt? :)

Nei, ikke noe godt alternativ - slike brennere er lite annet enn en nødløsning, særlig i en liten båt. God utlufting og godt tilsyn er en forutsetning - og jeg ville helst unngått å bruke en slik brenner for å oppnå komfortvarme innombords.

En dieselvarmer vil blåse ut avgassene gjennom et eksosrør, en pottebrenner vil føre avgassene ut gjennom en pipe, men disse ovnene spytter altså avgassene rett ut i oppholdsrommet. Det er ikke helt bra.

* De vil alltid produsere noe sot, selv om mengden kan reduseres ved bruk av høykvalitets lampeolje (tennvæske? Det var nytt for meg ...)

* De vil alltid produsere noe lukt

* De vil alltid produsere bittelitt CO, og det er risiko for at de produserer mye CO. CO er som kjent meget helseskadelig i små mengder, og livsfarlig i litt større mengder (man sovner rett og slett av, og våkner aldri opp igjen).

* De produserer CO2, som også er dødelig i konsentrasjoner høyere enn 5%.

* De produserer i tillegg vanndamp - så da får man ekstra problemer med dugg og kondens på innsiden av vinduer og skrog.

Steinsvik skriver her at han brukte slik varmer en stund, og at CO-alarmen i båten hans alltid gikk av før det var gått en time.

(Se også http://www.baatwiki.no/wiki/Varme)

Ved Rigtig bruk så er Dieselvarmere nesten aldrig trøblete .

Hvordan kan dieselvarmeren brukes feil? Og veke og starter må vel skiftes med jevne mellomrom uansett?

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Brukte denne typen oljeovn en kort periode i gamlebåten min når vi lå ut uthavn om vinteren. Etter 50 minutter gikk CO-varsleren, hver gang. Fyr aldri over lenger perioder med en slik oljeovn i et tett rom.

Sover du med en slik oljeovn på, trenger du kanskje ikke vekkerklokke...

Kjøp i det minste en CO-varsler.

Edited by Steinsvik (see edit history)

Jeg er mest skeptiks til brannfaren ved slike. Uhell skjer. Tenk om man snubler, slår borti lampa på en måte så den går i gulvet... Sier det "POFF" da ?

De fleste er vel utstyrt med mekanismer som slukker automatisk dersom den skulle velte - men det er jo fortsatt knuselige deler, åpne flammer og mye parafin i en slik ... så jeg antar at ting kan gå galt.

Syns dere overdriver faren. Bruker min oljeovn mye, og er kjempefornøyd. Ja, lufter alltid når den brenner. Og i kombinasjon med min litt for svake luftvarmer kommer det menger av friskluft inn i båten uansett.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Guest Avmønstret#

Jeg brukte en slik i snekka. Den måtte stå oppe i cockpiten med kalesjen åpen bak ovnen for å lufte ordentlig ut. Om jeg kneppa ned kalesjen kjente vi hodepinetendensene med en gang.

Var ikke snakk om å bruke den uten å kneppe godt opp på kalesjen.

-----------

Har en tilsvarende, men større sak på hytta. Det er en glissen tømmerhytte med mye naturlig lufting på ca 50 kvadrat. Der merker vi ingenting.

Selv om det er en viss forskjell på grillkull og lampeolje...

Det er kanskje ikke først og fremst brennstoffet som er det største problemet her, men tilgangen på oksygen. I en grill reguleres jo ofte varmen ved å regulere lufttilførselen. CO dannes SVJV når forbrenningen får for lite tilført oksygen.

Ved Rigtig bruk så er Dieselvarmere nesten aldrig trøblete .

Kan du si noe om hva som er riktig bruk? Har lite erfaring med dieselvarmer og vil gjerne plukke opp noen triks.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk

Det er forskjell på lampeoljer ( tror jeg ). Tidligere kjøpte jeg lampeolje på Europris ( til samme ovn ) og den sotet ganske mye. I fjor kjøpte jeg en 20 l kanne på Hyttebutikken, den brannt helt uten sot. Dessverre så ser det ut til at Hyttebutikken nå er avviklet ( konkurs? ), så det blir vel Europris sin olje igjen :nonod:

Jeg har brukt vanlig grill-tennvæske fra Biltema til min parafinovn, som brukes hjemme. http://biltema.no/no/Fritid/Hage/Grill/Tilbehor/Tennvaske-361544

Den koster nå ca. 20 kr / liter (tidligere ca. kr 30/liter), og synes prisen er grei nok og blant de rimeligste i nærområdet.

Ingen soting.

(TasleT aka Tasle)

Kan du si noe om hva som er riktig bruk? Har lite erfaring med dieselvarmer og vil gjerne plukke opp noen triks.

Det er en ting til kjør alltid en varmer på FULL rulle 10/15 min før en stopper,

så en får brent ut brennkammeret for sot. Og et ur som en kan resette ved 3 bomstarter.

EasyStart T er ok.

Har kastet vekk noen kroner på noen parafinovner før jeg la inn gass i båten.

så nå har jeg en D5 diesel vannvarmer og Propan peis. :thumbsup: med dobbel pipe.

Edited by roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ja jeg kan si noe om Rigtig bruk av Dieselvarmer og det er ganske enkelt og bruke varmeren jevnlig og ikke la den stå mer enn Max 2-3 uker . Min Dieselvarmer er 15 år og har alltid blitt startet ca hver 14 dag og den fungerer fremdeles like godt som da den var ny.

Jeg har flere slike som ble kjøpt inn ifm. et bilprosjekt hvor det trengtes ekstra varme i garasjen. Er bare brukt noen timer, mindre enn en tank. De selges billig siden jeg ikke trenger de lengre. Tror ikke de er godt egnet for innendørs bruk i båt, men under kalesje o.li. er det ok