Jump to content

VP D-3 190hk Feilkode 1 Effekt reduseres kraftig


MaSa

Recommended Posts

Jeg fikk dette problemet under henteturen fra Bergen til Langesund

 

Vi kjørte fra Bergen til Arendal før det skjedde første gang.

 

Da fikk jeg opp feilmelding trekant og kode 1 i følge kode 1 så sier den discharged battery.

 

Vi lå i godt drag da den reduserte effekten på babord motor til ned mot tomgang, jeg ringte selger, fikk beskjed om å slå av motor starte på nytt og se om det var vekk, gjorde dette og kunne kjøre uten problemer igjen..

 

Så skjedde det på nytt gjentok prosedyren og alt i orden.

 

Etter en stund så skjedde det samme med styrbord motor, ringte på nytt og kjørte samme prosedyre alt i orden!

 

Kom hjem tok med barn og kone på en liten jomfrutur da det skjedde på nytt med styrbord motor, da la jeg merke til at dette skjedde under akselerasjon opp mot 4000omdr.

 

Så jeg testet på nytt og det skjedde igjen....

 

Vi nullstilte igjen, og skulle kjøre i normalcruisefart rundt 3000-3300omdr. da kjørte vi ca 1 time uten problemer..

 

 

Noen som vet hva dette er for noe F... ?

 

Ellers så gikk motorene helt knirkefritt ingen ulyder, temperaturer og trykk var helt ok hele tiden ingen endringer på noe som helst.

 

Når turtallet ble redusert så fikk jeg ikke akselerert igjen hvis jeg ikke slo av og på motor !

 

 

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket på Boatdiesel - og denne feilen ble koblet til - og dette er ikke min ide - at luftfilteret som er i papir eller skum blir sugd inn mot inntaket. Og at det skjer på høye turtall der det blir størst fart på lufta. Når du da går av på turtallet så "spretter" filteret tilbake. At VP da sier strømprobemer - joa det er ikke lett å skjønne.

 

Ja, det stemmer med når på turtallområdet det skjer, men ikke mye annet... men kanskje verdt å sjekke. Har du papirfilter eller skumfilter så sjekk om det kan stives opp - eller ta luftfilteret ut for å teste.

 

Jeg ville sjekket alt av strømkoblinger også men det er nå meg...

Link to post
Share on other sites

Jeg skal undersøke mer i morgen, hvis ikke jeg må bort på arbeid!

 

Hadde en tur nå også sjekket litt småtteri.

 

Det skjer kun med styrbord motor nå.

 

Så lenge jeg akselererer rolig opp mot 3200rpm

Så kan jeg ligge der i timesvis!

 

Men så fort jeg nærmer meg og gjerne bikker 3500rpm så kommer det igjen. Og det kommer også hvis jeg akselererer hurtig fra stille til plan'

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Jeg fikk ike prøvd det, men sjekket strøm,batterier kabler osv det ser iallefall bra ut samt dieselfiltere som ble byttet før avreise som var like fine nå..

 

Jeg skal ta en tlf til kk-marine og eller lyche maskinering i morgen få dem på problemet,

 

Jeg må reise bort denne uken på jobb også, så da blir det lite tid til eksperimentering, og vil løse problemet før båten taes opp til helgen .

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...