Jump to content

Hva bør gjøres med påhengsmotoren før vinteren?


sebba2

Recommended Posts

Hei :)

 

 

 

¨Nå begynner det og bli kalt ute, og jeg har ikke en gang startet påhengsen i ferskvann, ennå.'

Grunnen til det er at jeg tenkte og skrive her om det er nødvendig og ha for eks. frostvæske i vannet?

Noe annet jeg kan gjøre for å pleie den før vinteren?

(Det er en Mariner 4 hk 2 takt)

Takker for alle svar :)

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post

Bytte girolje.

 

Ta ut tennpluggen-

- spray "fogging oil" i innsuget/forgasser mens du drar i startsnoren

- spray i "fogging oil", eller litt (noen dråper) motorolje (vanlig slik til bilen) inn i sylinderen i plugghullet og dra sakte i startsnoren for å få det rundt i motoren

 

Har du bensintank i motoren - tøm den.

 

la motoren stå oppreist og få ut vann som ligger i motorens kjølesystem.

 

Så er den egentlig grei.

 

Fogging oil - Motorkonservering marin (Biltema har noe du kan bruke eller tilsvarende - marinaer vet hva dette er)

Link to post

Trenger ikke frostveske så lenge den skyldes ned ferskvann. Alt renner ut igjen om den står oppreist.

 

Spray litt crc 6-66 er greit å spraye motoren med under dekselet.

Kanskje propellaksellfett?

 

Kan også være lurt å koble fra bensinslangen og la motoren kjøres tom, så slipper du at det står bensin i forgasser over vinteren.

Jeg glemte det en vinter og den ble tungstarta..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Enig med alfaalfa. Jeg pleier også kjøre forgasseren tom før opplag, for å unngå at gammel totaktsolje levrer seg i dysene der. Sprayer i tillegg motoren innvendig (under dekselet) med CRC-6-66 eller lignende fuktfordrivende tynn olje. Enkelte motorer har smørenipler for fettpresse der du kan presse inn nytt fett til både tiltefunksjonen og styringsleddet. Trengs gjerne ikke gjøres hvert år, men skader ikke å ta litt tak i alle fall annen hvert år.

 

Girolja er noe mange slurver med. Ikke det at det er så vanskelig å skifte den, men det er gjerne litt tiltak? Den er ganske enkel å skifte og kan gjøres når motoren henger rett opp og ned på et stativ eller annet. Det er to skruer på siden av undervannshuset, den ene under "girklumpen" og den andre rett under eller over kavitasjonsplata, på samme side av motoren. Skrur du ut begge to vil girolja renne ut det nederste hullet. Er girolja grå/melkeaktig tyder det på at det har lekket vann inn i girolja. Da bør du få sjekket simmerringer og pakninger i undervannshuset før neste sesong. Men hvis olja er slik den skal være (gul/brun og litt tykkere enn "vanlig" motorolje) kan du fylle på ny girolje med det samme den gamle har rent av seg litt. Noen liker å presse girolja inn det nederste hullet og stopper når den tyter ut det øverste. Andre skrur igjen den nederste skruen og fyller ovenfra via det øverste hullet. Det siste tar lengre tid da lufta må presse seg forbi olja og ut, men fungerer greit det også. Mindre søl etter min erfaring.

 

Fordelen med å gjøre alt det forrige taler og jeg skriver er at motoren da er startklar til sommeren igjen. Hvis du i tillegg vasker den skikkelig og gjerne gir den et strøk med voks blir den riktig så fint bevart gjennom vinteren :thumbsup:

 

(Der kom jammen meg glalaks meg i forkjøpet :wink: )

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...