sodne Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 hei, eg har fleire ulike lamper stående, fra den tiå eg jobba sjå ein skraphandler, men desse mangle jo selvfølgelig glass. og någen vek. Får eg det sjå han johnsen, kun vek allså eller glass. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Håp Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 Sydvesten: En 20 linjers parafinbrenner gir ihvertfall 700 watt, eller er det 1100w? Sodne: Ja, Johnsen har all verdens deler. www.rk-smia.no og http://godslageret.no/store/index.php har også massevis av lamper og deler. Du har vel ikke en lampe lignende salonlampen i innlegg #64 til salgs sodne? Sitér dette innlegget Link to post
sodne Svart 24.November.2007 Link til dette innlegget Svart 24.November.2007 nei alle mine e ståande, tenkte eg kunne laga ett oppheng, har ein så e 1m. høge, ser ut så ein gamale koksovn, utruligt ka folk hive. Sitér dette innlegget stå i ro båt! Link to post
Seilaren Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Er ikke dette lampa du ønsker HÅP? https://baatplassen.no/p/showproduct.php?pr...=1870&cat=5 Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Håp Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Takk Seilaren!! Den er kjøpt! Sitér dette innlegget Link to post
Seilaren Svart 29.Januar.2008 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2008 Det var bra! Jeg skylder deg mer enn som så... Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Gunga Din Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Hjertmanns har den store Stelton lampen på 'REA' nu til 3290 SEK........det blev en sån på meg med til slutt tror det er ett bra pris! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Hansi Svart 16.Desember.2008 Link til dette innlegget Svart 16.Desember.2008 Her og her er flere rimelige lykter som går på lampeolje. Passer greit i båt. Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 10.September.2010 Link til dette innlegget Svart 10.September.2010 Får sikkelig tur stemning av denne Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
larss Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Hei Bare til informasjon. Jeg har tidligere brukt den vanlige billige "fjøslykta" som selges på de fleste båt/verktøy/biltema forhandlere, type rød,sort,blank. Har opplevd på to forskjellige lamper at bunnen av tanken har begynt å lekke. Når de er nye Ser det ut som bunnen er falset/presset sammen for å holde tett, for så å bli malt (fra fabrikk). Men på de lampene som lekasjene er kommet på ser det ut som det er malingen som har holt tanken tett når den har vært ny og etter en stund med parafin på tanken har parafinen "løst" opp malingen som igjen har resultert i lekasje. Og i slike samenhenger kan det fort opstå farlige situasjoner. Lars Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Dette er mulig ei avsporing. Men blir det ikkje mykje kondens ved bruk av parafinlampe/gasslampe i lukka båt? Sitér dette innlegget Link to post
Hilmar 2 Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 Vel: Når du fyrer med en parafinlampe i en båt må du jo sørge for god gjennomlufting. En slik petromax lampe vil jo trekke mye oksygen hvertfall! Men om den gir så mye kondens er vel fordi den varmer opp lufta og omgivelsene er kalde. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
seilnerd Svart 11.September.2010 Link til dette innlegget Svart 11.September.2010 På Delite sine hjemmesider er det et utvalg av utrolig lekre maritime oljelamper. Selv har jeg Ship’s lamp og Ellipse fra E.S. Sørensen. Kostbare lamper, men du verden for en atmosfære disse skaper!!! Sitér dette innlegget Hilsen S/Y Escape ___/)_/)/)___________ Link to post
Roger jo Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Men blir det ikkje mykje kondens ved bruk av parafinlampe/gasslampe i lukka båt? Tvert i mot, har hatt denne fra Maritim i over 20 år. Den fjerner duggen på vinduene og varmer bra. Brenneren må ha dobbeltrekk på veka, rundbrenner og solhatt. http://www.maritim.no/product.aspx?id=9359&groupkey=010002010 Ellers er båtbutikken i Risør, den ved Politiet og ESSO stasjonen Veldig stor på LAMPER/DELER. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tuffff Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Den fjerner duggen på vinduene og varmer bra. Godt å høre. Jeg kjøpte en slik på loppemarked for 40,- kr. Har ikke fått testet den ennå. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Jeg kjøpte en slik på loppemarked for 40,- kr. mvh tuffff Har den dobbeltrekk på veka, rundbrenner og "solhatt". Til den prisen har du billig lampe selv om du må kjøpe ny brenner. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tuffff Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Har den dobbeltrekk på veka, rundbrenner og "solhatt". Rundbrenner ja. Solhatt - er det en hatt rett over veka - i så fall ja. Dobbeltrekk på veka - er det "gjennomgående" skrue til veka med stillehjul i begge ender? - Det har jeg ikke. Lampa har vært i gang hjemme og ser ut til å virke perfekt, men har ikke fått testet i båten enda. F.eks under ei helt/nesten helt lukka kalesje. mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 . Dobbeltrekk på veka - er det "gjennomgående" skrue til veka med stillehjul i begge ender? - Det har jeg ikke. mvh tuffff En ser det lett hvis en skrur veka opp og ned og holder øye med de to vekekantene, hvis de ikke forskyver seg men går likt opp og ned er det mulig dobbeltrekk. Og har en tannstang i senter som løfter veka. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tuffff Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Aha... da er det dobbeltrekk. Utmerket. Et godt kjøp altså mvh tuffff Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Utmerket. Et godt kjøp altså mvh tuffff JA GRATULERER Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
:båt1 Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 jeg bruker den dyre og orginale "The miners lamp" i båten og den funker helt utmerket og er meget stø på bord samt at den kan henges noe jeg har gjort Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 12.September.2010 Link til dette innlegget Svart 12.September.2010 Har opplevd på to forskjellige lamper at bunnen av tanken har begynt å lekke. Når de er nye Ser det ut som bunnen er falset/presset sammen for å holde tett, for så å bli malt (fra fabrikk). Men på de lampene som lekasjene er kommet på ser det ut som det er malingen som har holt tanken tett når den har vært ny og etter en stund med parafin på tanken har parafinen "løst" opp malingen som igjen har resultert i lekasje. Skru ut vekeholderen, og påfyllingslokket; du sitter igjen med bunnen/beholderen. Rengjør beholderen (kanskje en skylling med rødsprit; gjør det UTE, hell skyllevæsken ut i en blikkboks; så en skylling til... - væsken kan brennes, men ikke tenn på i blikkboksen før du har tømt siste skyllevæske oppi og fjernet lampebeholderen unna!); Lag en epoxyblanding som er stor nok til å flyte ut over bunnen; hell den ned i beholderen, beveg på beholderen så blandinga ihvertfall blir liggende i falsen; vent til epoxyen er herdet fullstendig før du skrur sammen og fyller på lampeolje. Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.