Jump to content

Den Rette Parafinlampa?

Belly

Recommended Posts

Mye er på plass, men selve Symbolet på innebåtkosen mangler ennå: Parafinlampa som skal henge fra taket i salongen og skjenke lys og varme til den lykkelige båtfamilie. Men: Hvilken lampe skal vi velge? (Alltid det samme: Så mange valg, men heldigvis alltid så mange gode hjelpere!)

Min enkle tanke har vært at lampa i tillegg til koselys kan gi litt lunk i norske sommerkvelder. Ja, hvor mye varme gir en parafinlampe? Spørs vel på lampa, da... 200W? 1100W? Hvordan vet jeg hva jeg får? Betyr f.eks. 1100 W varmeffekt tilsvarende mye os & ulukt? Hadde vært fint å få noen synspunkter på dette, da den gamle parafinvarmeren (Wallas, tror jeg) som står i båten trekker for mye strøm til at det er gøy å bruke den noe særlig. Har hørt at å bruke propankomfyren til salongoppvarming er fy-fy fordi det dannes mye vann under forbrenningen, men DET er vel ikke noe problem med parafin?

Ja, hvor mye varme gir en parafinlampe?

<{POST_SNAPBACK}>

Ofte mer enn ønskelig. Kjøpte i fjor en messinglampe med ballanseoppheng og med 3 stag opp til festeanordningen som skrus fast i taket. Overraskelsen ble veldig stor, da det selv med moderat flamme ble så varmt i taket at stoffet begynte å boble!! Dette er en type lampe som f.eks Maritim selger, jeg kjøpte den et annet sted. Tok det opp med butikken som måtte innrømme at den nok ikke var helt tilpasset å ha i båt. All messingen leder varmen så godt at det blir alt for varmt om taket er kledd med "stoff".

Alternativet ble en lampe som henger i kjetting. Kontaktflatene mellom kjettinglenkene er så liten at varmetransporten via messingen er redusert. Men, selve varmen gjennom luften er allikevel så stor at lampen må brukes med forsiktighet.

Ulempen med kjetting-oppheng er at lampen må stues vekk under kjøring. Ved stilleligge er det uansett bevegelse i båten, noe som gjør at den roterer hele tiden. Dette er rene hypnoseinstrumentet, kjerringa faller i transe hver kveld. Avstår fra å kommentere hva jeg mener om det :crazy:

Hvis du har innertak av teak/mahogny vil temperaturproblemet være mindre. Det blir selvsagt like varmt, men treet tåler det mye bedre en kunststoffer.

Lykke til.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

For å presisere: Har ikke tenkt å varme båten primært opp med parafinlampe. Har radiator, landstrøm, den gamle Wallasen. Poenget er at når jeg likevel skal ha en parafinlampe for kosens skyld, hvilken lampe bør jeg velge for å få varme og kanskje litt tørk? Når det gjelder FOR mye varme: Er ikke det bare å montere en metallvarmefanger over lampa?

Når det gjelder FOR mye varme: Er ikke det bare å montere en metallvarmefanger over lampa?

<{POST_SNAPBACK}>

På min lampe var det det. I den var det lagt inn et stoff som nok skulle være varmeisolerende. Men, det hjalp langt fra nok. Kjøpt hos RK-smia i Oslo. Disse har egen hjemmeside og mange parafinlamper.

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Er ikke det bare å montere en metallvarmefanger over lampa?

<{POST_SNAPBACK}>

Vi har bestillt ampe med varmefanger på topp som vist på bildet under. Regner ikke med varme effekten av denne. Bruker heller Wallasen til dette, og passer på å ha bra med batterier.

Varmefangeren blir stående ca 30 cm under taket. Taket er trukket og ikke av tre. Vil vi merke at det blir for varmt der med denne varmefangeren tro ??? Vi valgte å ha denne veggmonterte saken da bordet i Fenixen slutter mot veggen til forpiggen.

Bilde

Bilde

GeV

Mvh

`MINA`

Har hørt at å bruke propankomfyren til salongoppvarming er fy-fy fordi det dannes mye vann under forbrenningen, men DET er vel ikke noe problem med parafin?

<{POST_SNAPBACK}>

Beklager, men DET er nok. Både propan og parafin består av hydrokarboner. En forbrenning av hydrokarboner ser i prinsippet ut som dette:

Hydrokarbon (propan, bensin, diesel, parafin osv) + Oksygen -> karbondioksid + Vann + varme.

Det enkleste eksempelet er forbrenning av metan:

CH4 + 2*O2 -> CO2 + 2*H2O+ varme, dvs at brenning av ett metanmolekyl "produserer" 2 vannmolekyler.

I praksis blir ikke forbrenningen så enkel, bl.a. får man dannet en del sot, NOx, CO osv, men prinsippet blir det samme. Hydrogenet i hydrokarbonet forbindes med oksygenet i lufta og lager vann. Dette skjer enten man brenner propan eller parafin. Så lenge lampa brenner vil du ikke merke noe til dette vannet fordi det er fordampet. Men når det blir kaldere vil vannet kondensere. Om dette blir et problem for deg er imidlertid ikke sikkert. Det er jo ikke litervis av vann det er snakk om, snarere litt kondens på vinduene og andre kalde overflater.

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 4 måneder senere...

Mye er på plass, men selve Symbolet på innebåtkosen mangler ennå: Parafinlampa som skal henge fra taket i salongen og skjenke lys og varme til den lykkelige båtfamilie. Men: Hvilken lampe skal vi velge? (Alltid det samme: Så mange valg, men heldigvis alltid så mange gode hjelpere!)

Min enkle tanke har vært at lampa i tillegg til koselys kan gi litt lunk i norske sommerkvelder. Ja, hvor mye varme gir en parafinlampe?

<{POST_SNAPBACK}>

Det enkle er ofte det beste. Den aller vanligste og billigste lampa er en "fjøslampe" "stormlykt" eller hva den kalles.

Bilde

I båten vår har vi flere slike. De brukes som kosebelysning. De brukes som doggjagere. En lampe foran i ruta og en lampe på bordet. Solid fot og temmelig veltesikker.

Avgir noe slikt som 200W med passende høyde på veka. (liten modell)

En større modell finnes også.

Ikke brukelig til å varme opp en kald båt, men ok til å holde fukt og dogg unna uten å måtte starte varmeapparatet.

Dekorativ. Koselig når vi sitter i båten. Koselig når vi sitter i land og ser båten ligge der med sitt varme levende lys. Bruker minimalt med lampeolje. Soter ikke. Tåler masse vind. Kan bæres enkelt og greit i bøylen. Trenger ikke noe trykk eller oppumping for å virke. Lyser så svakt eller så sterkt som du ønsker.

Som du skjønner..... denne lampa anbefales.

Min står det ikke Biltema på men et eller annet tysk. De som lager en dullion forskjellige parafinlamper og som jeg ikke klarer å komme på hva heter.

Lotus

Redigert av Lotus (see edit history)

All lampeoljen som brennes i en parafinlampe går med til å utvikle varme, det å lage "lys" er ikke energikrevende. Bruker lampen x antal desiliter i timen så får man uitviklet tilsvarende varme som energiinnholdet i lampeoljen. Brennverdien for lampeoje er vel omtrent som for parafin. Det blir nå litt varme utav dette, i allefall nok til å holde duggen borte på kveldene slik som Lotus påpeker.

Tror jeg skal kjøpe en liten lampe i dag og ta med ut...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

I "båtsesongen" her på Østlandet og ett stykke utpå høsten så har ihvertfall jeg erfart at varmeapparater med 2-4kw er fullstendig overkill i båt. Har som regel brukt en propanlampe nede i kupeen for å holde lunk og holde dugg vekk. Varmeapparatet kan jeg ikke kjøre mange sekundene før det blir 30grader+ i båten på høsten, på sommeren er den ikke aktuell å fyre opp, dessuten bråker den og sluker strøm som fy! En oljelampe gir bra lunk i ett lite rom, forutsatt at det ikke er trekk.

QB valgte en slik Dietz fjøslykt til Hangarskibet. Sammen med nogle thelys i diverse dekorative glass har hun nok til kosebelysning i hele salongen. Og som påpekt er dette mer enn nok til å t brodden av kulden ute (det har vi jo hatt nok av i sommer :cryin: ). Duggen holdes vel i sjakk av dette, også. Og blir det for kaldt, fyrer vi opp POD'en og koser oss med dekorativ peisvarme i tillegg til lysene. Eber'en ligger i garasjen, fortsatt umontert ... :rolleyes: Kommer vel på plas til oktober, får man håpe.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

• 2 uker senere...

Kjøpte meg ei Dietz fjøslykt før helga, fint lys og avgir litt varme. Ein ting er eg ikkje fornøgd med, synes at lampa oser for mykje. Det blir ei stram parafinlukt i båten når lykta er i bruk. Bruker Blåtind lampeolje, garantert "lukt- og smakfri..." Har de som eig tilsvarande lykt hatt samme problem?

<{POST_SNAPBACK}>

Har 2 stk av Dietz ombord. Ingen osing eller lukt. Har ikke brukt Blåtind.

Det man kan variere her er vel "merke" lampeolje, og innstillingen av veken??? :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...