Lotus Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 (redigert) Har de som eig tilsvarande lykt hatt samme problem? <{POST_SNAPBACK}> Nei, virker helt utmerket uten sot og lukt. Husker ikke lampeoljemerket.Siden det er aller første gang du bruker den, så kan det være lakken på toppen som lukter når den brennes blå. I så fall er lukten et forbigående problem. Lotus Redigert 28.August.2005 av Lotus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Vår Dietz-lampe er etter hvert velbrukt. Har fyrt den opp på Texaco fritidsparafin og tennvæske fra Lidl. Ingen os og ingen lukt. Men så stiller jeg ikke veken helt opp, heller ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
pinnebaat Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Rekna med at det kunne vere litt "innkøyringsproblem" med brenning av lakken på toppen. Lampa har stått på i omlag ti timar, så det burde no ha retta seg no. Får prøve med anna parafin. Synes også at Wallasen har brunne dårlegare med denne parafinen. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.August.2005 Del på Facebook Svart 28.August.2005 Ti timer er omtrent det samme vi har brukt lampen. Den har ikke oset en eneste gang, ei heller ved første gangs opptenning. Tror nok at det er valget av brennstoff som er problemet her, ja!! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Har en sånn en Stelton. Henger i slingrebeslag i taket. Varmer med 700W. Ille bra. Dette ER den rette parafinlampa <{POST_SNAPBACK}> Hej Krapyl ! har du en bild på ditt slingrebeslag i taket, kan den hänga der även under segling? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Hej Krapyl ! har du en bild på ditt slingrebeslag i taket, kan den hänga der även under segling? <{POST_SNAPBACK}> Yepp, den henger der hele året! Hvis ikke den står på bordet i sittebrønnen. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
Gunga Din Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 har du någon bild på arrangemanget, kastas den ikke våldsamt fram o tillbaks, eller har du någon gummikord i den? Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Svart 31.August.2005 Del på Facebook Svart 31.August.2005 Skal få tatt ett bilde. Joda, den hiver på seg. Kunne kanskje være en ide å sikre den med en strikk. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
giver Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Hei Er det noen som vet hvor jeg kan få tak i glass til Trawlerlampe? 20´´´ fra RK smia blir for høy. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Har du prøvd hjå Watski? Dei forhandler i alle fall Trawler lampa, og bør kunne bestille reserveglas. mvh Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
giver Svart 11.Juli.2006 Del på Facebook Svart 11.Juli.2006 Hei Jeg tok direkte kontakt med RK smia i Oslo, og glassene ligger i bilen nå. mvh giver Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Drar opp igjen denne tråden. Jeg kunne tenke meg en enkel parafinlampe til å sette på bordet, har tenkt på fjøslykt, disse er rimelige og fåes i sort. Det jeg tenker på med en slik lykt er faren for velting. Kan fort bli en skummel afære. Finnes det noen lamper som er tyngre i bunnen enn en standard fjøslykt til en fornuftig pris?? Noen som har utviklet en eller annen smart patent for "velte sikring"? En eller annen type fot eller noe? Telys hadde jo vært greit nok som lyskilde, men kunne tenke meg den ekstra lunken man får av en parafinlampe, da alle dieselvarmer pengene har gått med til diesel pumper, gearkasser, dynamo og innslag til starteren. Alf Kåre Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
OT-flyktning Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Montere en sterk magnet i/under bordet? Sitér dette innlegget Link to post
Rossicus Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Montere en sterk magnet i/under bordet? Var kanskje ikkje så dumt det, einaste haken er at dei fleste lampar eg har sett er av messing eller liknande umagnetiske materialer Men til M/B Shanty: Skal lampen kun brukast i havna, eller under fart? Hjå oss fungerer det fint å pakke vekk lampa når me seglar. Trur den ville fått nokså kort levetid viss me skulle hatt den ute viss det er litt sjø. Viss du bare skal bruke den i havn, så held det vel lenge med ein vanleg "slingreduk"? Rossicus Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Har hatt en Dietz fjøslykt ombord i flere år. Fugerer meget bra, ingen os. I tillegg brukes pod når vi ligger i uthavner for en liten lunk og ikke minst for å få vekk duggen. Lukt og støyfri. Kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 kun til bruk i havn! Føler at når disse lykene begynner å bli tomme, blir tyngdepunktet litt feil hvis det skulle komme en hekkbølge eller to. Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
bliss X Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Den lampa jeg har (omtalt i tidligere innlegg) er tung og stødig, men det var det med rimelig pris da ... Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Var kanskje ikkje så dumt det, einaste haken er at dei fleste lampar eg har sett er av messing eller liknande umagnetiske materialer Det betyr jo bare at du må tilføye noe magnetisk på undersiden - stålbiter inn i tanken, et blikk limt på undersiden av lampa. Herregud - hva er dere fantasiløs Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Montere en sterk magnet i/under bordet? Neodymmagneter kanskje? Med magneter av noe størrelse kan man jo bruke dem til å holde riktig kompasskurs med Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Anonym Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 Min enkle tanke har vært at lampa i tillegg til koselys kan gi litt lunk i norske sommerkvelder. Ja, hvor mye varme gir en parafinlampe? Spørs vel på lampa, da... 200W? 1100W? Hvordan vet jeg hva jeg får? Betyr f.eks. 1100 W varmeffekt tilsvarende mye os & ulukt? Hadde vært fint å få noen synspunkter på dette, da den gamle parafinvarmeren (Wallas, tror jeg) som står i båten trekker for mye strøm til at det er gøy å bruke den noe særlig. Har hørt at å bruke propankomfyren til salongoppvarming er fy-fy fordi det dannes mye vann under forbrenningen, men DET er vel ikke noe problem med parafin? Altså, enhver forbrenning avgir rester, uavhengig av hva som brennes. Wallasen min, en Wallas 1800 bruker noe slikt som 0,5A ved full guffe (6W!), og gir da 1700W varme, her slipper man også restene fra forbrenning fordi de går rett ut via eksosen. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Shanty Svart 23.August.2007 Del på Facebook Svart 23.August.2007 stålbiter inn i tanken, et blikk limt på undersiden av lampa. Herregud - hva er dere fantasiløs Må ærlig inrømme at jeg trodde du tullet. Magneter e vel ikke det en prøver å dra ombord... Sitér dette innlegget Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn Link to post
OT-flyktning Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Har du din navigasjonskompass på salongbordet? De fleste av oss har en del magneter ombord Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Jeg har mange megneter ombord, og spesilet "elketromagneter".... så det går nok bra... Værre er det å finnen en god lykt som er av magnetisk materiale da... siden messing og vanlig rustfritt ikke er magnetisk... men en del av de "gamle" kina fjøslyktene er nok laget i svart stål og er magnetiske.. Om en unngår å fortøye der hvor fordplogene passerer i halvplan så er det vel sjelden noe stort problem med at lampen kan velte, og lys trenger man stort sett nor man er der, så da kan man passe på.. er det mulig så kan lykten gjerne sikres mot tak med en taustump også.... Jeg kunne gjerne tenkt med en god lykt å ha i cockpiten under kallesjen, den vil gi både lys og litt varme på mørke høstkvelder Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
nordan family 27 Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 (redigert) Denne er i alle fall rimelig stødig med lavt tyngepunkt - og med litt antisklimatte i tillegg står den en stund: Har en slik selv som er kjøpt hos Malfix, men jeg har sett de i mange andre butikker og kataloger (ex www.baatutstyreren.no) Redigert 24.August.2007 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Whistler Svart 24.August.2007 Del på Facebook Svart 24.August.2007 Det fungerer utmerket å henge "fjøslykta" fra en av kalesjebøylene. Sikkert også fra et festepunkt i en hardtopp. Sitér dette innlegget Jeg bygger har bygd en Glen-L Zip Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.