Jump to content

Den Rette Parafinlampa?


Belly

Recommended Posts

  • 10 måneder senere...
  • 1 år senere...

Drar opp igjen denne tråden.

 

Jeg kunne tenke meg en enkel parafinlampe til å sette på bordet, har tenkt på fjøslykt, disse er rimelige og fåes i sort. Det jeg tenker på med en slik lykt er faren for velting. Kan fort bli en skummel afære. Finnes det noen lamper som er tyngre i bunnen enn en standard fjøslykt til en fornuftig pris??

Noen som har utviklet en eller annen smart patent for "velte sikring"? En eller annen type fot eller noe?

 

Telys hadde jo vært greit nok som lyskilde, men kunne tenke meg den ekstra lunken man får av en parafinlampe, da alle dieselvarmer pengene har gått med til diesel pumper, gearkasser, dynamo og innslag til starteren.

 

Alf Kåre

Min hjemmehavn - Feda Småbåthavn

Link to post
Montere en sterk magnet i/under bordet? :rolleyes:

 

Var kanskje ikkje så dumt det, einaste haken er at dei fleste lampar eg har sett er av messing eller liknande umagnetiske materialer :rolleyes:

 

Men til M/B Shanty: Skal lampen kun brukast i havna, eller under fart? Hjå oss fungerer det fint å pakke vekk lampa når me seglar. Trur den ville fått nokså kort levetid viss me skulle hatt den ute viss det er litt sjø. Viss du bare skal bruke den i havn, så held det vel lenge med ein vanleg "slingreduk"?

 

Rossicus

Link to post
Min enkle tanke har vært at lampa i tillegg til koselys kan gi litt lunk i norske sommerkvelder. Ja, hvor mye varme gir en parafinlampe? Spørs vel på lampa, da... 200W? 1100W? Hvordan vet jeg hva jeg får? Betyr f.eks. 1100 W varmeffekt tilsvarende mye os & ulukt? Hadde vært fint å få noen synspunkter på dette, da den gamle parafinvarmeren (Wallas, tror jeg) som står i båten trekker for mye strøm til at det er gøy å bruke den noe særlig. Har hørt at å bruke propankomfyren til salongoppvarming er fy-fy fordi det dannes mye vann under forbrenningen, men DET er vel ikke noe problem med parafin?

 

Altså, enhver forbrenning avgir rester, uavhengig av hva som brennes.

Wallasen min, en Wallas 1800 bruker noe slikt som 0,5A ved full guffe (6W!), og gir da 1700W varme, her slipper man også restene fra forbrenning fordi de går rett ut via eksosen.

Link to post

Jeg har mange megneter ombord, og spesilet "elketromagneter".... så det går nok bra... Værre er det å finnen en god lykt som er av magnetisk materiale da... siden messing og vanlig rustfritt ikke er magnetisk... men en del av de "gamle" kina fjøslyktene er nok laget i svart stål og er magnetiske..

 

Om en unngår å fortøye der hvor fordplogene passerer i halvplan så er det vel sjelden noe stort problem med at lampen kan velte, og lys trenger man stort sett nor man er der, så da kan man passe på.. er det mulig så kan lykten gjerne sikres mot tak med en taustump også....

 

Jeg kunne gjerne tenkt med en god lykt å ha i cockpiten under kallesjen, den vil gi både lys og litt varme på mørke høstkvelder

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...