Jump to content
  • Sign Up
VirtualMe

Hvordan lade ekstra forbruksbatteri fra bank

Recommended Posts

VirtualMe   
VirtualMe

Har en plan om å bruke en slik liten MinnKota elektrisk påhengs på gummijolla for barna til sommeren.

Utfordringen blir da; Hvordan lade batteriet i jolla på en fornuftig måte?

Har seilbåt med startbatteri på 140AH (også baugprop på dette), og forbruksbank 2 stk 140AH. Kun en slik enkel 25A Quick lader og orginalt opplegg med skillediode for dynamo.

Hvordan bør dette gjøres? Har i utgangspunktet tenkt å bruke en Ctek D250S 12v-12v lader mellom enten forbruks eller startbatteri og jollebatteriet for å styre ladeprosessen. Erfaringer og/eller anbefalinger med dette oppsettet?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Bare å prøve. 12-12 ladern har vel spenningsføler så ikkje du ender tom for feks startstrøm.

Kva er A forbruk på minnkota'n ?

Ser for meg at du kanskje burde hatt 3-4 batterier ekstra som kan bæres ombord i gummibåten, og slik kanskje utsette lading til du var i havn med strøm. Og gjerne hatt meir en 25A lader også.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ingar   
Ingar

Så lenge kablingen til jollebatteriet er godt dimensjonert trenger du ikke å gjøre noe mer.

Eller tenker du på å lade forbruk når motoren i båten ikke er i bruk? Spes i seibåt virker det som en ugunstig løsning da man vel i utgangspunktet må tenke mer på strømforbruk enn i en motorbåt.

Om du ikke allerede har gjort de bør du sjekke nærmere at speningstapet over de skillediodene blir kompensert for ved at regulatoren føler spenningen etter diodene.

Share this post


Link to post
Share on other sites
VirtualMe   
VirtualMe

Tanken var vel å kunne lade jolle-batteriet fra forbruksbanken også når man ligger stille. Antar å bruke et 60-80AH batteri til formålet.

Hva angår spenningstapet over skillediodene antar jeg at det blir kompensert for… men vet ikke. Standard Bavaria installasjon. Kanskje noen som vet hvordan det funker? (Antar det er en nokså enkel løsning)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ingar   
Ingar

Synes ikke det er en god ide å lade det når du ligger stille, det vil tappe ned forbruksbanken esentlig.
Ctek omformeren kan levere kun 20A, mens dynamoen i båten sannsynligvis 60A eller mer.
Man kan ikke ta det for gitt at tap i dioder er kompensert, snarere det motsatte.
Hvilken motor er det snakk om?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ingar   
Ingar

Meg bekjent skal nyere VP ha ha dynamo med spenningsregulator som kompenserer for tap.

Den føler ladespenningen via en separat, gul, kabel koblet til plusspolen på batteriet, men vi har sett eksempler på at denne kabelen istedet er koblet direkte på dynamoens uttak (B+).

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Skal hovedmotor startes for å lade jollebatteri, så vil det kanskje være meir riktig å heller ha vanlig påhengs på jolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites
JRK   
JRK

Hei,

 

Rent teknisk vil ditt eget forslag fungere helt fint, men med så liten forbruksbank er prosjektet "dødfødt". Du har altså en forbruksbank på 280 Ah. Med en virkningsgrad på Ctek på 80 % vil det gå med 100Ah til å lade batteriet en gang. Om ikke forbruksbatteriet skal lades ned mer en 50% så har du bare 40Ah igjen til forbruk. Det holder kanskje en dag. Men kjøper du et eller to ekstra forbruksbatterier vil det gå. Men da kan du vel like gjerne kjøpe et ekstra påhengmotor batteri og lade begge disse på normal måte I havn eller ved at båtmotoren går.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joerg Becker   
Joerg Becker

Å lade et ekstra batteri er teknisk ikke noe problem, problemet er bare å skaffe energien for det.

Man trenger en ladekilde, og passe ladespenninger.

Derfor er problemet det samme som å lade forbruksbatterier,

ikke minst siden akkurat dette batteriet skal brukes (veldig) syklisk.

 

Skal man suge bare på forbruksbanken da går det med en konverter.
Man må bare være klar over at kapasiteten blir "for"-brukt,

noe som ikke jeg ville anbefale til mange med snaue 280Ah og derav maks 140Ah som "kan" brukes.

 

Med ekstern ladekilde derimot åpner seg mange dører.
Man kan bruke AB eller BB-ladere, justerbare konvertere, reléer etc., alt avhengig situasjonen ellers.

 

Men så kommer vi til første spørsmålet, hvor lenge og hvor ofte skal elektromotoren gå?
Er det snakk om to tre timer alle noen dager da trenger man i grunn ikke mer enn et lite solcellepanel.
En båt med så store overflatearealer som en 44Vision har vel plenti plass for det,
ellers kan solceller enkelt henges utenbords.

Trenger man mer da er det vel på tide å diskutere også vindgenerator, brenselceller, motoraggregat,
eller bare flere batterier, og uansett en større lader enn Bavaria pleier å montere.

 

VirtualMe burde altså først regne riktig vei.

Dvs. om både forbruk og behov for påfyll, akkurat som man gjør ved beregning av nødvendig batterikapasitet.

 

:seeya:
Jørg

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
VirtualMe   
VirtualMe

Takker for masse bra input!

 

Tanken bak det hele var at barna kunne bruke denne lille elekriske påhengeren for å bli litt vant med håndteringen, fremfor å slippe dem ut med 6-hester´n på gummijolla.

 

Ser at batterikapasiteten i forbruksbanken fort blir spist opp her, og når man har et halvt dusin iPad'er etc ombord er det nok ikke all verdens til overs i utgangspunktet. Burde kanskje heller kjøpe en slik liten søt 2,5 hk påhenger til dette bruket ser jeg. Som så ofte fort gjort å surre seg inn i kompliserte og dyre løsninger på enkle problemer :diving:

 

Utvidelse av batteribank, og større lader er klart på den uendelig lange ønskelista,,, En slik Victron Mulit sak hadde vært fint under juletreet…

 

Takk igjen for alle tilbakemeldinger og forslag.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Permagne   
Permagne

Hva med å gjøre det enklest mulig. Parallellkoble batteriet til jolla direkte på forbruksbanken. Er ledningen tynn og lang nok, vil selve ledningen begrense drømmen som går igjennom. Da slipper man tap i ladere etc og dynamo tar hånd om spenningen.

 

Sikre med sikring i begge ender om noe går feil. Settes ei lyspære i serie med den ene lederen, vil den lyse under lading, mens potensialet mellom batteriene er stort. Når batteriet er ladet vil den slutte å lyse. Pæra vil også fungere som motstand for å redusere maks strøm.

 

Direkte lading med lang ledning er praktisert på batteripakker innen modellverdenen. Kanskje var det i mangel på annen egnet lader. Her er det jo snakk om batterier med lik kjemi og spenning, så der ligger godt til rette for denne metoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Joerg Becker   
Joerg Becker

Det mangler jo verken muligheter eller ideer om hvordan å lade batteriene til jolla.
Det som mangler her er enten kapasitet på, eller mulighet for etterlading av primærkilden, dvs. der strømmen kommer fra.

 

:seeya:
Jørg

Share this post


Link to post
Share on other sites
Christian_V   
Christian_V

Tar opp denne tråden igjen. Jeg har en litt tilsvarende problemstilling vedrørende forbruksbatteri. Pt har jeg 2x185amp i forbruksbanken, men jeg har montert en diesel vann-varmer, som iflg boken skal trekke omlag 10amp ved full guffe. I tillegg til denne har jeg en Eber D5 som antageligvis trekker en 3-5amp ved full drift.I tillegg til dette har jeg en rekke forbrukere i båten, bl a to stk kjøleskap. 

 

I dag er det umulig å utvide forbruksbanken i nåværende kasse i maskinrommet. Til dette er selve kassen for liten. Jeg har vurdert å lage en ny kasse, men jeg er usikker på om jeg får plass til ny kasse på nåværende plassering i maskinrommet. Fra før av er det koblet til et batteri til baugpropell (av forrige eier). Dette er på 105amp.

 

Begge varmerne er montert direkte på forbruksbanken (slik de skal). Spørsmålet mitt er om jeg kan koble til et annet batteri som betjener strøm til varmerne, som også går inn på forbruksbanken. Dette vil i såfall innebære ulike batterier. I og med at dette allerede er utført på baugtrosseren; løper jeg noen stor risiko om jeg plasserer et forbruksbatteri for dieselvarmerne alene?

 

PS. Årsakene til at jeg ønsker mer strøm ifm dieselvarmerne er at vi er mye i uthavn/naturhavn og jeg ønsker å begrense bruken av generator. Det optimale ville vært å kunne klare seg på batteri i løpet av en helg.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Må batterier i maskinrom ha kasse? Høres ut som du burde utvide forbruksbanken på vanlig måte med fleire batterier i paralell. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
nordan family 27   
nordan family 27

Med god kabling i mellom trenger vel ikke alle batteriene å stå helt på samme plass om du har plass et annet sted, i en praktisk verden hvor det høres vanskelig ut?

 

Har selv 4x142 ah til forbruk. Disse har samme fotavtrykk som de forrige på 4x115, men de er høyere. Kanskje du kan få batterier som passer fotavtrykket, men som er høyere og med mer ah?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...