Jump to content

Yanmar 4JH-E, erfaringer?

Rakkstingen

Recommended Posts

Har investert i en Saga 27 AC 1987 modl. med Yanmar 4JH-E, og lurer da på om det er noen som har noen erfaring med denne type motor. Er litt fersk akkurat på denne. Har fått tips om at dette skal være noe av det beste som Yanmar har produsert for båt. Dette er jo den med 44 Hk. Takknemlig for alle tips vedrørende ettersyn og ting jeg bør se etter å sjekke....

Har selv en 4jh2-dte, basert på samme grunnmotor, dog noe oppborret og med turbo og ladeluftkjøler. Lettstartet og god motor.

4jhe begynner å bli noe tilårskommen, den gikk vel ut av produksjon i 1990.

Det som er viktig å sjekke på en slik motor er vel først og fremst kjølerne som i de fleste tilfeller er det "svakeste" punktet på

en marinemotor. Kjølerne er utsatt for tæring og kalkdannelse og har som kjent stor betydning for motorens arbeidstemp. og egenskaper.

Ellers er det å sjekke etter olje/vann/diesellekkasjer, samt sjekke koløren på røyk. Sjekke motorlabber, tæring/rust på eksosbend og manifold.

Alltid skifte reimer,olje / filtre samt sjøvanns-impeller, når man har overtatt brukte motorer.

Denne motoren var regnet for å være en trygg og driftsikker motor og er det sikkert fremdeles om den har hatt normalt stell og kyndig bruk.

Dette er en knakende god maskin. Enkel og solid oppbygd. 44 HK ca 1.6 l slagvolum.(underliggende kamaksel og støtstenger)

Har meget god erfaring med 4JH-TE som er mellombroren på 55 HK. denne er turbomatet.

Var med å montere en slik 4JH-TE i 1985 i min far sin båt. Den har ruslet og gått siden,

uten noen problemer eller feilslag.

Dette er en kjempemotor. Jeg har selv en Saga27 1986 modell med navnet Trudelutt og med den samme 44Hp 4JHE motoren, aldri noe problem og starter på sekundet. Gratulerer som Saga-båt eier forresten. For å komme i kontakt med andre eiere av Saga-båter anbefaler jeg en tur innom sagaforumet.com som jeg driver. Der finner du blant annet fullstendig servicemanual for motoren din. Direktelink til manualen her.

Lars H.

admin for

Sagaforumet

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...