Jump to content

Strømforsyning i fritidsbåt, ampere på ville veier.......


navid

Recommended Posts

Ja slik føles det når jeg tar en titt ned i motorrommet. Jaggu er det litt å forholde seg til i en båt med to motorer med hvert sitt 12 volts anlegg, tre batteripakker, generator med både 12 og 230 volt og land-strøm 230 volt med 12 volt lader. Da jeg ikke har koblingsskjema over anlegget, føler jeg meg som en fremmed i en storby uten kart og kompass.

Det er mye ekspertise her på baatplassen, så kanskje jeg er heldig å treffe noen som kan hjelpe meg. Får begynne i en ende og nøste videre.

bilde

Link to post

Her var det jammen meg mye ubeskyttet grovkalibret 12Volt... Ville snarest ha fått på noen deksler over de panelene der 12volt (+) distribueres, og isolasjonsteip på kabelskoene der du kommer til. Husk at for eksempel diesel røret like under er jordet til minus polene på batteriene.

 

Går stort sett bra, men om du skulle forsøke å snu deg rundt med, ja, for eksempel et brekkjern, oljepinne eller annet godt ledende materiale, så er det fort gjort å komme borti noe :-)

 

Mye slikt hos oss også, men det er verdt å tenke litt på det.

Redigert av Fusebox (see edit history)
Link to post

Tja den fjärrmanövrerade huvudströmbrytaren mitt i bilden är en bistabil ETA-kontaktor.

 

Användes även av Princess.

 

Den slår till på signalpuls.

 

Den översta svarta delen är ett temperaturskydd som löser ut om styr-signalen ligger på för länge (för att inte blänna solenoiden antar jag).

 

Den återställes helt enkelt genom att man trycker in den runda knappen som syns i den övre änden.

 

Helt kostnadsfritt.....

 

 

:fishing:

Link to post

alfaalfa: Takker for linken til E-T-A Circuit Breakers Ltd. Jeg skal prøve å sende de en mail og høre om de kan skaffe signalkontakten jeg mangler.

 

BjornLie: Takker for linken. Håper jeg slipper å bytte hele kontaktoren. Må jeg bytte er BEP et alternativ.

 

ebonita: Takker for utførlig funksjonsbeskrivelse. Bruker Princess de samme kontaktorene er vel muligheten større for at jeg kan få skaffet en ny. Har du wiring diagram over strømforsyningen på din Princess ebonita?

 

Sæbø: Jeg vet heller ikke om det er båtstandard, men som Fusebox sier så er nok sannsynligheten stor for at dieseltanken er jordet til minus. Så en direkte kortslutning mellom plusskinna og dieselrøret vil nok i verste fall brenne hull på røret, og følgene tør jeg ikke tenke på.....

Redigert av navid (see edit history)
Link to post

Som sagt så föreslår jag att Du trycker in den runda knappen på den svarta temperatursäkringen överst på ETA-kontaktorn.

Har Du tur så fungerar allt som det skall sedan.

 

Tyvärr så har jag inget kopplings-schema.

 

Men jag har ett princip-schema för någon liknande ETA brytare som kanske säger något.

 

Det är i PDF-format, jag misstänker att det inte går att lägga in här, men om det är intressant för Dig så kan Du skicka ett IM med Din mail-adress.

 

 

:smiley:

Link to post

Jeg har lest litt nå på ETA sine sider og om jeg skjønner dette rett så er dette en sikring og en fjernstyrt hovedstrømsbryter som er skrudd sammen.

 

Du kan da ha en sikring og en fjernstyrt bryter hver for seg om du vil. Det finnes jo både automatsikringer eller en vanlig avbruddssikring du kan sette opp. http://www.flak.no/produkter/Elektrisk_utstyr/Sikringer/Sikringsholder_BEP_Heavy_Duty

Tok en slik sværing mhp strømstyrke med vet jo ikke hvor mye den sikringen du har der er på.

 

Og så en slik strømbryter som ble forslått over fra BEP.

 

Jeg finner ingen fjernstyrte sikring/hovedbryter i ett. Men det finnes sikkert - noen som har forslag?

Link to post

Sikringen det refereres til får du kjøpt hos volvo penta på nett eller i butikk

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
  • 3 uker senere...

Da har jeg omsider fått tak i ny termisk sikring/signalkontakt som jeg kan bruke isteden for den originale som satt på kontaktoren. Den nye sikringen har p/n 1140-G111-P1M1 8A.

 

bilde

 

Gjenstår bare montering og testing. Håper jeg får operert selve hovedkontaktoren via nøkkelbryteren fra sikringspanelet når den nye sikringen kommer på plass.

Link to post
  • 4 måneder senere...
Svart (redigert)

Da har jeg også fått montert de nye sikringene/signalkontaktene. Ok, det er ei stund siden da, bare jeg som er så treg å få lagt det inn i tråden. Samtidig har jeg også fått laget beskyttelse over pluss-skinna.



bilde

 

bilde

Så nå har jeg en viss kontroll over amper`ene akkurat i dette området.

Neste store prosjekt når det gjelder ampere blir skilletrafo. Men når det gjelder monteringen av den skal jeg få hjelp av ekspertisen..... :yesnod:

Redigert av navid (see edit history)
Link to post

Det var ju bra att Du fick det att fungera.

 

Jag reagerar på att det dragits en blå grov ledning rakt under den övre anslutningen på ETA-kontaktorn.

Räknar med att det är en minuskabel?

Ser ut som upplagt för fyrverkeri om det blir en skavank på isoleringen här....

 

Good practice säger väl att man skall hålla högströmskablar + och - fysiskt separerade eller åtminstone inklädda/dubbelisolerade!

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
  • 4 uker senere...

Har en generator G&M Power Plant PLC type 11MDVA om bord. Den gir 230 v AC og 50 Hz. Det jeg undrer meg på er hva riktige verdier skal være (volt) mellom L (rød) leder og jord? og mellom N (sort) leder og jord?

 

I dag måler jeg ca 135 v mellom L til jord og ca 15 v mellom N til jord under drift. Kan det være riktig?

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...