Jump to content

Strømforsyning i fritidsbåt, ampere på ville veier.......

navid

Recommended Posts

Jeg kjenner ikke akkurat dette generatormerket, men D i typebetegnelsen kan tyde på at viklingene er koblet i trekant. I tilfelle har du en "flytende" spenning hvor spenningen mellom L og N alltid er 230 volt, mens spenningene til jord bestemmes av belastningen. Hvis du legger inn flere forbrukere, vil trolig spenningene forandre seg.

Er du sikker på at det er koblet som du har tegnet? Det står vel i bruksanvisningen hvordan den skal kobles. Den lasken er vel for å velge mellom 115 V og 230 V.

N og PE skal kobles sammen, men i dette tilfellet er halve sekundærviklingen kortsluttet. Her må det være noe som ikke stemmer. Som vi ser ovenfor, har Navid trolig flytende spenning fra generatoren.

Legger ved et skjema som Lars H. har laget. Dette stemmer med vanlig kobling. Se innlegg 10.

https://baatplassen.no/i/topic/109483-diy-isolasjonstransformator/?hl=koblingsskjema#entry1594319

Nå har han laget en del ekstra, det kan du se bort fra for å sammenligne din kobling.

Koblingen til Lars H. ser mer "normal" ut. Koblingen hos Navid: Kan det ha vært en misforståelse ved bruk av N som neutral / null-leder?

Har en generator G&M Power Plant PLC type 11MDVA om bord. Den gir 230 v AC og 50 Hz. Det jeg undrer meg på er hva riktige verdier skal være (volt) mellom L (rød) leder og jord? og mellom N (sort) leder og jord?

I dag måler jeg ca 135 v mellom L til jord og ca 15 v mellom N til jord under drift. Kan det være riktig?

Men mitt innlegg # 25 gjelder generatoren om bord.

Ja, når det gjelder landstrømmen / skilletrafoen så måler jeg på sekundærsiden 230 volt mellom L og PE, og 0 volt mellom N og PE. Landjord er også koblet til koblingspunkt på primærsiden. Dette er i henhold til installasjonsveiledningen og utført av fagmann. Sekundærsiden av trafoen inn til båten skal da fungere som et TN anlegg slik jeg har forstått det.

Dette er hvordan Mastervolt GI 3,5 er koblet. Gjelder sikkert ikke andre merker.

• 1 år senere...

Mere strøm....... :smiley: 

Jeg har ved flere anledninger prøvd å skaffe koblingsskjema både for 12 v anlegget og 230 v anlegget ombord uten å lykkes. Så det er vanskelig å få den detaljerte oversikten.

Spørsmålet går derfor til ekspertisen her inne: Har dere noen form for rele-styring som hindrer parallell-kobling mellom 230 v landstrøm  og 230 v generatoren ombord i tilsvarende båter med slik installasjon?

bilde

På strømtavla er det en on/off bryter for landstrøm (shore) og en for generator (ship). Hva skjer når begge bryterne står i posisjon on, med landstrømmen tilkoblet og generatoren samtidig i gang?

Nei, jeg har kjøpt en manuell vender fra Jörg Becker. Den har 0 (OFF), 1, 2, 3. Der jeg har koblet slik at 0 kutter både aggregat og landstrøm, 1 er landstrøm, 2 er aggregat og 3 kan bli inverter (om jeg noen gang skulle falle for fristelsen). Funker helt greit, kan vri hit og dit uten at katastrofen inntreffer. Sitter til venstre i bildet.

bilde

Redigert av Hulda (see edit history)

Mere strøm....... :smiley:

Jeg har ved flere anledninger prøvd å skaffe koblingsskjema både for 12 v anlegget og 230 v anlegget ombord uten å lykkes. Så det er vanskelig å få den detaljerte oversikten.

Spørsmålet går derfor til ekspertisen her inne: Har dere noen form for rele-styring som hindrer parallell-kobling mellom 230 v landstrøm  og 230 v generatoren ombord i tilsvarende båter med slik installasjon?

bilde

På strømtavla er det en on/off bryter for landstrøm (shore) og en for generator (ship). Hva skjer når begge bryterne står i posisjon on, med landstrømmen tilkoblet og generatoren samtidig i gang?

Det er på det allerstrengeste forbudt å samkjøre landstrøm og generator. Dette kan føre til at generatoren begynner å levera strøm til land, noko som (ved store generatorer) kan føra til alvorlige ulykker.

Dermed so skal der vera noko som kalles forrigling, som virker slik at når landstrøm er på, kan ikkje landstrømmen komma på og vise versa. Dermed skal det vera mørk tavle for å kobla inn ei strømkilde.

Det er på det allerstrengeste forbudt å samkjøre landstrøm og generator. Dette kan føre til at generatoren begynner å levera strøm til land, noko som (ved store generatorer) kan føra til alvorlige ulykker.

Dette er ikke riktig, Dinamo. Hvor har du det fra? I en annen tråd har jeg forklart hvordan man kortvarig samkjører skipsnett og land-nett for å unngå black-out. I en båt av den størrelsen det her er snakk om, kan kortvarig black-out aksepteres. Mange (bl. annet jeg) slår derfor av land før generatoren kobles inn. Du kan også bruke vender 0-LAND-GENERATOR (break before make). Da unngår du muligheten for å gjøre feil.

Jeg trodde det var et poeng at bryteren/venderem kuttet en funksjon før den la inn den alternative. Altså at landstrøm måtte kutte før aggregatstrøm ble lagt inn, og vice versa. Elles så må det foreligge en funksjon som sørger for at ikke strømmene kommer i motfase. Hvilket, slik jeg har forstått, kan forårsake kvalme.

Det er riktig, Hulda. I mitt forrige innlegg skrev jeg at venderen måtte være av typen "break-before-make" hvilket fungerer slik du beskriver. Det er også mange andre måter å hindre uønsket sammenkobling på, blant annet med forriglingsreleer. Ved sammenkobling må man ha kontroll både med rotasjonsretning, synkronisering, spenning, strøm og effektretning. Men dette benyttes kun på større fartøy hvor selv en kortvarig black-out medfører store ulemper. På fly benyttes ikke sammenkobling, men kun black-out ved omkobling. Dette på grunn av stor forskjell i frekvens på flynett og på bakken, hvilket gjør at fly må forsynes fra bakken via roterende omformer. 

Dinamo og tb55: Ja, det har faktisk jeg også hørt om at folk har blitt drept og skadet av generatorer som utilsiktet har forsynt strømnettet. Derfor ønsker jeg å vite litt mere om hvordan det fungerer om bord hos meg.

Som både Hulda og Dreamer påpeker så vil en vender med 1-0-2 (ship-strømløst-shore) være en 100 % sikker installasjon. Men å bygge om til en slik vender vil jeg tro blir veldig omfattende.

På baksiden av strømtavla (sikringspanelet) er det to kontaktorer merket ship og shore.

bilde

Jeg hadde håpet å finne en mappe her på baksiden av strømtavla med skjema over det elektriske anlegget, men det gjorde jeg ikke.

bilde

Kan det være innebygd en slik «forrigling» funksjon i disse to kontaktorene?
Vil tro det er disse to som leverer strømmen videre inn på båtens nett. Men hvordan de er koblet og om det scenariet kan oppstå at de kan bli trukket samtidig med ship og shore bryterne, er for meg det store spørsmålet.

Håper noen med tilsvarende installasjon kan komme med noe informasjon om hvordan disse to kontaktorene er koblet.

Hei

Så vidt jeg kan se har du ikke forrigling på ditt anlegg. For å få til dette brukes et kontaktsett på den ene kontaktoren til å bryte strømmen til det andre. Og vice versa.

Da trenger du en "normalt lukket" kontakt på begge kontaktorer, disse er merket med 11/12, 21/22 osv (tallet 1 og 2 til slutt.

Du har et kontaktsett på dine som er "normalt åpen" (merket 13/14 i ditt tilfelle, kan også være 23/24 osv).

Det kan normalt løses ved å bruke såkalte "hjelpeblokker" som klikkes fast på fronten på kontaktorene. Usikker på om det er mulig på dine, mulig dette er kompaktmodeller...

Men dette kan du finne ut av ved å evt kontakte lokal elektriker og gi dem full benevnelse på dine kontaktorer.

Om du vil vite hvordan en sånn forrigling virker, se bilde her: http://ndla.no/nb/node/144237 

Men ledningene som går inn på A1 på disse må nødvendigvis komme fra en bryter/vender et sted? Mulig du har forrigling på denne?

(Dette er ikke like trygt, da du risikerer at en kontaktor brenner seg fast i på-stilling, og det da blir mulig å slå inn begge likevel).

.... dette kan du finne ut av ved å evt kontakte lokal elektriker og gi dem full benevnelse på dine kontaktorer.

Om du vil vite hvordan en sånn forrigling virker, se bilde her: http://ndla.no/nb/node/144237 

Takk for nyttig info Sjøfare!

Jeg får høre med lokale elektrikere på min ferd. I mellomtiden får jeg prøve å unngå at aggregatet er på samtidig som jeg kobler meg på landstrøm.

Ps. Denne nettadressen du linker til får jeg ikke åpnet.

Redigert av navid (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...