Dreamer Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Jeg kjenner ikke akkurat dette generatormerket, men D i typebetegnelsen kan tyde på at viklingene er koblet i trekant. I tilfelle har du en "flytende" spenning hvor spenningen mellom L og N alltid er 230 volt, mens spenningene til jord bestemmes av belastningen. Hvis du legger inn flere forbrukere, vil trolig spenningene forandre seg. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Er du sikker på at det er koblet som du har tegnet? Det står vel i bruksanvisningen hvordan den skal kobles. Den lasken er vel for å velge mellom 115 V og 230 V. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 Er du sikker på at det er koblet som du har tegnet? Det står vel i bruksanvisningen hvordan den skal kobles. Den lasken er vel for å velge mellom 115 V og 230 V. N og PE skal kobles sammen, men i dette tilfellet er halve sekundærviklingen kortsluttet. Her må det være noe som ikke stemmer. Som vi ser ovenfor, har Navid trolig flytende spenning fra generatoren. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 16.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2014 (redigert) Legger ved et skjema som Lars H. har laget. Dette stemmer med vanlig kobling. Se innlegg 10. https://baatplassen.no/i/topic/109483-diy-isolasjonstransformator/?hl=koblingsskjema#entry1594319 Nå har han laget en del ekstra, det kan du se bort fra for å sammenligne din kobling. Redigert 16.Juni.2014 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Legger ved et skjema som Lars H. har laget. Dette stemmer med vanlig kobling. Se innlegg 10. https://baatplassen.no/i/topic/109483-diy-isolasjonstransformator/?hl=koblingsskjema#entry1594319 Nå har han laget en del ekstra, det kan du se bort fra for å sammenligne din kobling. Koblingen til Lars H. ser mer "normal" ut. Koblingen hos Navid: Kan det ha vært en misforståelse ved bruk av N som neutral / null-leder? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Ser at dette skjemaet jeg har laget over oppkoblingen av skilletrafoen kan misforstås. Hvordan skilletrafoen er bygd opp innvendig har jeg ingen oversikt over, så jeg har forandret litt på dette skjemaet. Revidert skjema for skilletrafoen Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Har en generator G&M Power Plant PLC type 11MDVA om bord. Den gir 230 v AC og 50 Hz. Det jeg undrer meg på er hva riktige verdier skal være (volt) mellom L (rød) leder og jord? og mellom N (sort) leder og jord? I dag måler jeg ca 135 v mellom L til jord og ca 15 v mellom N til jord under drift. Kan det være riktig? Men mitt innlegg # 25 gjelder generatoren om bord. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 (redigert) Men mitt innlegg # 25 gjelder generatoren om bord. Det forsto jeg. Mitt svar (innlegg # 26) gjelder også kun generatoren, ikke landtilkoblingen. PS! Jeg fikk en ekstra stripe for dette innlegget (innlegg nr. 1000). Redigert 17.Juni.2014 av Dreamer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 PS! Jeg fikk en ekstra stripe for dette innlegget (innlegg nr. 1000). Gratulerer Dreamer! Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 17.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Takk, navid! Når det gjelder din landtilkobling, kan skissen din tyde på at din ene fase ligger mot jord. Det kan du enkelt finne ut ved å måle spenningen mellom hver fase og jord, f. eks. i en stikkontakt. På din skisse ser det ut som om jord fra land er ført inn i trafoen. Er denne tilkoblet noe sted? Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 17.Juni.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2014 Ja, når det gjelder landstrømmen / skilletrafoen så måler jeg på sekundærsiden 230 volt mellom L og PE, og 0 volt mellom N og PE. Landjord er også koblet til koblingspunkt på primærsiden. Dette er i henhold til installasjonsveiledningen og utført av fagmann. Sekundærsiden av trafoen inn til båten skal da fungere som et TN anlegg slik jeg har forstått det. Dette er hvordan Mastervolt GI 3,5 er koblet. Gjelder sikkert ikke andre merker. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 20.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Mere strøm....... Jeg har ved flere anledninger prøvd å skaffe koblingsskjema både for 12 v anlegget og 230 v anlegget ombord uten å lykkes. Så det er vanskelig å få den detaljerte oversikten. Spørsmålet går derfor til ekspertisen her inne: Har dere noen form for rele-styring som hindrer parallell-kobling mellom 230 v landstrøm og 230 v generatoren ombord i tilsvarende båter med slik installasjon? På strømtavla er det en on/off bryter for landstrøm (shore) og en for generator (ship). Hva skjer når begge bryterne står i posisjon on, med landstrømmen tilkoblet og generatoren samtidig i gang? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 (redigert) Nei, jeg har kjøpt en manuell vender fra Jörg Becker. Den har 0 (OFF), 1, 2, 3. Der jeg har koblet slik at 0 kutter både aggregat og landstrøm, 1 er landstrøm, 2 er aggregat og 3 kan bli inverter (om jeg noen gang skulle falle for fristelsen). Funker helt greit, kan vri hit og dit uten at katastrofen inntreffer. Sitter til venstre i bildet. Redigert 20.November.2015 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Mere strøm....... Jeg har ved flere anledninger prøvd å skaffe koblingsskjema både for 12 v anlegget og 230 v anlegget ombord uten å lykkes. Så det er vanskelig å få den detaljerte oversikten. Spørsmålet går derfor til ekspertisen her inne: Har dere noen form for rele-styring som hindrer parallell-kobling mellom 230 v landstrøm og 230 v generatoren ombord i tilsvarende båter med slik installasjon? På strømtavla er det en on/off bryter for landstrøm (shore) og en for generator (ship). Hva skjer når begge bryterne står i posisjon on, med landstrømmen tilkoblet og generatoren samtidig i gang? Det er på det allerstrengeste forbudt å samkjøre landstrøm og generator. Dette kan føre til at generatoren begynner å levera strøm til land, noko som (ved store generatorer) kan føra til alvorlige ulykker. Dermed so skal der vera noko som kalles forrigling, som virker slik at når landstrøm er på, kan ikkje landstrømmen komma på og vise versa. Dermed skal det vera mørk tavle for å kobla inn ei strømkilde. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Det er på det allerstrengeste forbudt å samkjøre landstrøm og generator. Dette kan føre til at generatoren begynner å levera strøm til land, noko som (ved store generatorer) kan føra til alvorlige ulykker. Dette er ikke riktig, Dinamo. Hvor har du det fra? I en annen tråd har jeg forklart hvordan man kortvarig samkjører skipsnett og land-nett for å unngå black-out. I en båt av den størrelsen det her er snakk om, kan kortvarig black-out aksepteres. Mange (bl. annet jeg) slår derfor av land før generatoren kobles inn. Du kan også bruke vender 0-LAND-GENERATOR (break before make). Da unngår du muligheten for å gjøre feil. Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Uten sammenligning forøvrig, hadde en bonde her vest montert generator på gården som slo inn ved strømbrudd. Dette ga strøm tilbake på linjen, noe som i sin tur førte til at en montør fra kraftverket mistet livet i fob. med arbeid på linjen. Bonden fikk i alle fall vite hva som var lov, og hva som ikke var lov...... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.November.2015 Link til dette innlegget Svart 20.November.2015 Jeg trodde det var et poeng at bryteren/venderem kuttet en funksjon før den la inn den alternative. Altså at landstrøm måtte kutte før aggregatstrøm ble lagt inn, og vice versa. Elles så må det foreligge en funksjon som sørger for at ikke strømmene kommer i motfase. Hvilket, slik jeg har forstått, kan forårsake kvalme. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 21.November.2015 Link til dette innlegget Svart 21.November.2015 Jeg trodde det var et poeng at bryteren/venderem kuttet en funksjon før den la inn den alternative. Altså at landstrøm måtte kutte før aggregatstrøm ble lagt inn, og vice versa. Elles så må det foreligge en funksjon som sørger for at ikke strømmene kommer i motfase. Hvilket, slik jeg har forstått, kan forårsake kvalme. Det er riktig, Hulda. I mitt forrige innlegg skrev jeg at venderen måtte være av typen "break-before-make" hvilket fungerer slik du beskriver. Det er også mange andre måter å hindre uønsket sammenkobling på, blant annet med forriglingsreleer. Ved sammenkobling må man ha kontroll både med rotasjonsretning, synkronisering, spenning, strøm og effektretning. Men dette benyttes kun på større fartøy hvor selv en kortvarig black-out medfører store ulemper. På fly benyttes ikke sammenkobling, men kun black-out ved omkobling. Dette på grunn av stor forskjell i frekvens på flynett og på bakken, hvilket gjør at fly må forsynes fra bakken via roterende omformer. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 23.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Dinamo og tb55: Ja, det har faktisk jeg også hørt om at folk har blitt drept og skadet av generatorer som utilsiktet har forsynt strømnettet. Derfor ønsker jeg å vite litt mere om hvordan det fungerer om bord hos meg. Som både Hulda og Dreamer påpeker så vil en vender med 1-0-2 (ship-strømløst-shore) være en 100 % sikker installasjon. Men å bygge om til en slik vender vil jeg tro blir veldig omfattende. På baksiden av strømtavla (sikringspanelet) er det to kontaktorer merket ship og shore. Jeg hadde håpet å finne en mappe her på baksiden av strømtavla med skjema over det elektriske anlegget, men det gjorde jeg ikke. Kan det være innebygd en slik «forrigling» funksjon i disse to kontaktorene?Vil tro det er disse to som leverer strømmen videre inn på båtens nett. Men hvordan de er koblet og om det scenariet kan oppstå at de kan bli trukket samtidig med ship og shore bryterne, er for meg det store spørsmålet. Håper noen med tilsvarende installasjon kan komme med noe informasjon om hvordan disse to kontaktorene er koblet. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 23.November.2015 Link til dette innlegget Svart 23.November.2015 Hei Så vidt jeg kan se har du ikke forrigling på ditt anlegg. For å få til dette brukes et kontaktsett på den ene kontaktoren til å bryte strømmen til det andre. Og vice versa. Da trenger du en "normalt lukket" kontakt på begge kontaktorer, disse er merket med 11/12, 21/22 osv (tallet 1 og 2 til slutt. Du har et kontaktsett på dine som er "normalt åpen" (merket 13/14 i ditt tilfelle, kan også være 23/24 osv). Det kan normalt løses ved å bruke såkalte "hjelpeblokker" som klikkes fast på fronten på kontaktorene. Usikker på om det er mulig på dine, mulig dette er kompaktmodeller... Men dette kan du finne ut av ved å evt kontakte lokal elektriker og gi dem full benevnelse på dine kontaktorer. Om du vil vite hvordan en sånn forrigling virker, se bilde her: http://ndla.no/nb/node/144237 Men ledningene som går inn på A1 på disse må nødvendigvis komme fra en bryter/vender et sted? Mulig du har forrigling på denne? (Dette er ikke like trygt, da du risikerer at en kontaktor brenner seg fast i på-stilling, og det da blir mulig å slå inn begge likevel). Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 25.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 (redigert) .... dette kan du finne ut av ved å evt kontakte lokal elektriker og gi dem full benevnelse på dine kontaktorer. Om du vil vite hvordan en sånn forrigling virker, se bilde her: http://ndla.no/nb/node/144237 Takk for nyttig info Sjøfare! Jeg får høre med lokale elektrikere på min ferd. I mellomtiden får jeg prøve å unngå at aggregatet er på samtidig som jeg kobler meg på landstrøm. Ps. Denne nettadressen du linker til får jeg ikke åpnet. Redigert 25.November.2015 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 (redigert) Linken virker nesten. Av en eller annen grunn tar den ikke med første del, http:// Bare bruk linken og når feilmeldingen kommer opp skriver du http:// foran URL adressen. Dette var en god illustrasjon av hvordan releene virker. Redigert 25.November.2015 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøfare Svart 25.November.2015 Link til dette innlegget Svart 25.November.2015 Sorry for dårlig link.. Om du får den fram som Nemo sier, så ser du at Q1 og Q2 blir som dine kontaktorer. Når Q1 er inne bryter den samtidig tilførselen til Q2 (bryteren over Q2 legger ut). Samme motsatt vei. Sitér dette innlegget Link to post
småbåtentusiasten Svart 29.November.2015 Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Linken har tulletegn etter tallet. Du trenger ikke skrive http://, bare fjern alt etter siste siffer i adressefeltet på nettleseren (her Firefox) Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 29.November.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2015 Takker takker! Har fått åpnet linken. Fin illustrasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.