powerpuff Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 (redigert) Har kjøpt same skilletrafo som NAVID, og fått beskjed om å koble akkurat slik som han har gjort fra Mastervolt. MEN-såvidt jeg kan forstå er det IKKE midtpunkt på disse trafoene, slik det er på tradisjonelle trafoer, Mastervolts løsning er basert på kun elektronikk, derfor den lave vekten. Tegningen blir derfor noe misvisende, da tegningen viser at det er ett midtpunkt (jord) som er koblet sammen med den ene fasen - men det er faktisk 0 voltleder(N) og PE som skal laskes sammen! Det er i tilegg lagt en potensial utjevningsledning til dynaplaten -(som antagelig er dynaplaten til generatoren ombord,) og det er IKKE forbindelse til 12V batteriminus-motor-skrog-vhf jord osv...... Jeg har ett Mase 3,5 aggregate ombord som ble montert I fjor sommer, og jeg har ihvertfall tenkt å koble slik som beskrevet ovenfor, om noen har innvendinger så vil jeg gjerne høre disse før jeg setter igang :-) Jeg vil også fjerne "sinksaveren" som er orginalmontert I min Sealine SC38, og isolere ledningene inn/ut på denne. Jeg kommer altså til å kutte N og L ledningene ett par meter fra inntaket på båten, og koble tampene henholdsvis inn og ut på skilletrafoen, og hente jord(PE) fra nærmeste stikkkontakt (0,2,meter fra planlagt plassering av skilletrafoen), og legge denne ledningen lasket sammen med N på trafoens utgang......slik som på tegningen. Jordfeilbryter og manuell vender generator/landstrøm vil da komme ett par meter etter sekundærsiden på trafoen :-) Vil også trekke en potensialutjevningsforbindelse herfra til dynaplaten som er montert I forbindelse med installasjonen av generatoren, OK? Redigert 22.Januar.2016 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dinamo Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Dette er ikke riktig, Dinamo. Hvor har du det fra? I en annen tråd har jeg forklart hvordan man kortvarig samkjører skipsnett og land-nett for å unngå black-out. I en båt av den størrelsen det her er snakk om, kan kortvarig black-out aksepteres. Mange (bl. annet jeg) slår derfor av land før generatoren kobles inn. Du kan også bruke vender 0-LAND-GENERATOR (break before make). Da unngår du muligheten for å gjøre feil. Det begynner å bli ei stund siden eg såg innom denne tråden, so dette svaret frå Dreamer har "gått forbi". Men: Forskrifter for elektriske anlegg, maritime installasjoner (FEAM) § 1619 punkt 2, og eg siterer: Landtilkoblingskurs skal være tilknyttet hovedtavle eller nødtavle. På tavlen skal kursen minst ha bryter med forrigling eller venderarrangement som utelukker sammenkobling av generator og landtilkoblingskurs. Tavlen skal ha indikator (signallampe eller voltmeter) som viser om kursen fra land er spenningsførende før innkopling foretas. Magne Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 22.Januar.2016 Og så er det lagt inn flytende jord, det er vel heller ikke tillatt i hht. DSB. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 27.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 Har kjøpt same skilletrafo som NAVID, og fått beskjed om å koble akkurat slik som han har gjort fra Mastervolt.... Hvordan går det powerpuff, har du fått koblet skilletrafoen din? Ser du har fått mange gode tips i tråden https://baatplassen.no/i/topic/124115-kobling-av-skilletrafo-mastervolt/ Blir spennende å se hva som blir konklusjonen om PE skal kobles til dynaplaten eller ikke. Synd vi ikke har noen her på baatplassen som med 100 % sikkerhet kan fortelle oss hvordan denne Mastervolt`en egentlig skal kobles. Etter det jeg har fått opplyst, kan denne trafoen kobles opp på to forskjellige måter. IT-system: 115 v mellom «jord» til L og 115 v mellom «jord» til N. 230 volt mellom L og N. Den andre måten, TN-system: (sikring kun på den ene lederen L), da skal N og «jord» linkes sammen så sant at de ikke er koblet sammen en annen plass i båten. Slik er trafoen koblet i min båt. Om «jord» (PE) skal betegnes som midtpunkt, jord eller null? Nei, det vet jeg sannelig ikke. Ombord i «Kathleen» fungerer Mastervolt`en etter mitt skjønn veldig bra. Har ikke hatt noen problemer så langt. Lykke til powerpuff! Sitér dette innlegget Link to post
powerpuff Svart 27.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 27.Januar.2016 (redigert) Takk for det Navid :-) Jeg er offshore nå, tenker å koble når jeg kommer iland, ser ut til at jeg kobler det som TN - altså lasket PE og N, men med sikring på både L og N - det er det krav til, samme som på et 400 volts nett (som er vanlig I Nye byggefelt/anlegg på land idag)- der man bruker N og 1 fase for å få 230Volt. Tror jeg lar være å koble meg mot dynaplaten - ser ikke for meg nytteverdien I denne koblingen......På generatoren derimot ser jeg nytteverdien, da den gir strøm som et IT-nett....og hindrer at landjord(feks metall på brygga) og jord I båten (rekkverk osv) får potensialforskjell.... Men, må nok frem med måleapparatet og sjekke hvor/hvordan jord er lagt opp I min båt når jeg kommer hjem, regner med at min vender Shore - 0 - generator også bryter jordforbindelsen, slik at det kan veksles mellom 2 typer nett I båten...?? Redigert 27.Januar.2016 av powerpuff (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Sannsynligvis har du en vender som tar med seg jord. Slik er det i hvert fall på den venderen jeg har. Mente å lese et eller annet sted at du har Mase. Den Mase'n jeg har er utstyrt med midtuttak for tilkobling av lokal jord. Selve poenget med en generator eller en skilletrafo (i hvert fall av den typen jeg har (ringkjerne)) er at installasjonene (gen. og skille) er uavhengig av landjord. Det er rett og slett ikke noe poeng i å koble det opp Dynaplate (flytende landjord), for det kan ikke gå noe strøm der. Men om du kobler, frivillig eller ufrivillig, båtjord opp mot 'noe annnet' om bord, så kan et slikt system kunne generer en potensialforskjell, som i ytterste konsekvens vil kunne gi en galvanisk tæring. Eksempelvis om man har et drev som er utstyrt med katodisk beskyttelse, med eller uten påtrykt spenning, og får linket det inn i systemet. Hulda er stålbåt. Jeg har mindre anodeforbruk på to år i sjøen, enn det et vanlig drev forbruker på en sesong. Det kommer av at jeg holder styr på elektrodelen om bord. Samtidig som jeg vet at jeg har en 'liten DC minus' til skroget. Og verken landstrøm, båt AC eller generator (Mase) er linket til skrog eller annet elektrisk utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 28.Januar.2016 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 (redigert) ...Det er rett og slett ikke noe poeng i å koble det opp Dynaplate (flytende landjord), for det kan ikke gå noe strøm der... Jeg må erkjenne at jeg rent fysisk ikke har fått surret meg til å montere denne dynaplata til trafoen enda. Den plata som står under båten er allerede opptatt av andre ting. Må opp på slipp for eventuelt å få montert ny plate. Men den står på lista over ting som burde gjøres, eller på planleggingstadiet som det heter. Så ingenting vil være bedre for meg enn at det er helt unødvendig å koble denne PE (jord) til egen dynaplate. Så jeg takker for ditt gode råd Hulda og stryker den ekstra dynaplata til trafoen på «arbeidslista». Redigert 28.Januar.2016 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Januar.2016 Link til dette innlegget Svart 28.Januar.2016 Tror du er tjent med det. Men igjen, jeg er 'korrosjonsingeniør', ikke (slips)elektriker. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 26.Februar.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2019 (redigert) Nei ampere skal man sannelig ikke spøke med. https://www.ht.no/httv/article18520740.ece Tror til og med fotografen vart skræmt. Redigert 26.Februar.2019 av navid (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Dinamo skrev On 22.01.2016 at 13.14: Det begynner å bli ei stund siden eg såg innom denne tråden, so dette svaret frå Dreamer har "gått forbi". Men: Forskrifter for elektriske anlegg, maritime installasjoner (FEAM) § 1619 punkt 2, og eg siterer: Landtilkoblingskurs skal være tilknyttet hovedtavle eller nødtavle. På tavlen skal kursen minst ha bryter med forrigling eller venderarrangement som utelukker sammenkobling av generator og landtilkoblingskurs. Tavlen skal ha indikator (signallampe eller voltmeter) som viser om kursen fra land er spenningsførende før innkopling foretas. Magne Det tok faktisk over 3 år før jeg tilfeldigvis bladde gjennom denne gamle tråden, og oppdaget at Dinamo har svart på mitt innlegg. Når det gjelder sammenkopling av skipsanlegg og landstrøm, så er det benyttet på stort sett alle båter over vanlig lystbåtstørrelse. Kortvarig sammenkobling (som jeg poengterte i mitt innlegg) tillates på dispensasjon (DNV-GL etc.). Detaljer for hva som kreves, ble beskrevet forrige gang. På lystbåter er det ingen vits i å montere dette, da en "black-out" ikke har noen betydning. Hvis noen fortsatt lurer på hvordan dette virker, ta en tur om bord på en båt og se selv! Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 (redigert) Jeg kan godt hjelpe til - men da må du ta et par valium - roe deg helt ned. Så begynner vi å nøste opp fra bunnen av - OK ? En ledning om gangen ! Da kommer vi i mål på en bærekraftig måte ! Redigert 11.Mars.2019 av fjordgrynt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
fjordgrynt Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Dreamer skrev for 1 time siden: Det tok faktisk over 3 år før jeg tilfeldigvis bladde gjennom denne gamle tråden, og oppdaget at Dinamo har svart på mitt innlegg. Når det gjelder sammenkopling av skipsanlegg og landstrøm, så er det benyttet på stort sett alle båter over vanlig lystbåtstørrelse. Kortvarig sammenkobling (som jeg poengterte i mitt innlegg) tillates på dispensasjon (DNV-GL etc.). Detaljer for hva som kreves, ble beskrevet forrige gang. På lystbåter er det ingen vits i å montere dette, da en "black-out" ikke har noen betydning. Hvis noen fortsatt lurer på hvordan dette virker, ta en tur om bord på en båt og se selv! Kryptisk tullprat. Det et regler for å koble sammen strømnettet på land med båten - men ingen kontrollerert det, og så lenge man vet hva man holder på med er det fritt fram- Det som er viktig sørge for jording i de delene av anlegget som er galvanisk forbundet med nettet på land. Sluntrer man unna har - kan liv gå tapt. Og det vil man ikke. Jeg er faktisk glad i Hilde , selv om det ikke kan se slik ut, Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2019 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2019 Hadde hjulpet med et bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.