Jon-Kåre Startet 28.November.2013 Link til dette innlegget Startet 28.November.2013 Da var det slutten for nok en produsent http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article7012012.ece Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
ezach Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Trist. :/ Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Ja, veldig trist. Min første båt var en haugammal Rana 17, en fin og god båt til fisking og ralling i skjærgården. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Det ser ut for at det norske i båtproduksjonen ikke "slår an" lenger. Trauste modeller med tradisjoner og sjøstyrke står seg ikke mot moderne linjer, skyvetak og keiserens nye møbelstoff i innredningen ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
littmild Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Veldig trist. Veldig gode båter, men med et design som for mange kanskje ikke er så attraktivt. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post
rogeri Svart 28.November.2013 Link til dette innlegget Svart 28.November.2013 Ja det er på mange måter trist at også denne tradisjonsrike produsenten må kaste kortene pga. for høye produksjonskostnader her hjemme, og uheldige omstendigheter ved reetablering i utlandet. Trist for de som mister jobbene og for de som satset og tapte sine penger. Rana Plast er blitt et kvalitetsbegrep over store deler av kysten. Rana 17 Fisk, Rana 530 var vel nærmest å regne som folkebåter og det finnes vel knapt en marina eller fjorholl hvor disse båtene ikke har sin faste plass. Har selv en Rana 630 sjark og en Rana 480 som begge er meget gode og stabile båter, om enn ikke spesielt overdådigei sin fremtoning. Rana Plast har virkelig satt spor etter seg og de kvalitetsprodukter de har levert vil nok fortsatt bestå i mange år fremover. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Leste linken du la ut. Det slår meg at dette ikke er det første eksempelet på de problemene som kan oppstå ved å sette ut produksjon til et lavkostland. Forøvrig, syns ikke det er særlig rart at vi leser om den ene konkursen etter den andre. Det må jo være en grense for hvor mange plastbaljer det går an å pøse ut i markedet! Vår båt er fra 1984 og den kommer til å leve lenge ennå. I båthavna vår er det mange båter som er eldre, så den utmerker seg ikke på noen måte, det måtte i tilfelle være i positiv forstand. Men hvor mange biler fra -80 tallet fyker det rundt på veiene lenger? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Søringen Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Ja, kjedelig at enda en norsk produsent må kaste kortene. I artikkelen ser en at det ikke er bare bare å legge produksjonen til utlandet heller, og en del båttester viser også at kvalitet forringes i forhold til produksjon her på berget. Rana har laget båter med gode egenskaper, men en kan vel allikevel undres over at det ikke har funnet sted særlig produktpleie i løpet av mange mange år. 530 Serien virker som gode båter, sett en del på de sjøl. Men når en ser på fargevalg og innredningsløsninger kan en jo lure på hvorfor de ikke har forsøkt å få det beste ut av produktet. Ser jo ut som innsiden av et sirkus. Kanskje ikke rart de kommer tapende ut på markedet når kreativitet og design står på stedet hvil i årevis, mens konkurrentene stadig kommer med nyvinninger og forandringer. Sitér dette innlegget Link to post
Yahoo3000 Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 (redigert) Leste linken du la ut. Det slår meg at dette ikke er det første eksempelet på de problemene som kan oppstå ved å sette ut produksjon til et lavkostland. Forøvrig, syns ikke det er særlig rart at vi leser om den ene konkursen etter den andre. Det må jo være en grense for hvor mange plastbaljer det går an å pøse ut i markedet! Vår båt er fra 1984 og den kommer til å leve lenge ennå. I båthavna vår er det mange båter som er eldre, så den utmerker seg ikke på noen måte, det måtte i tilfelle være i positiv forstand. Men hvor mange biler fra -80 tallet fyker det rundt på veiene lenger? Godt poeng, Komodo! Redigert 29.November.2013 av Yahoo3000 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Sånn er det. Alternativet til konkurser er at det produseres dårligere båter som kondemneres raskere. Antakelig er markedet for drittbåter med levetid maks 20 år heller begrenset. Når man titter på poenget til Komodo: Motoren som sitter i Hulda ble produsert en gang mellom 1985 og 1987. Renovert for fraksjonen av en ny motor og klar for minst et liv til. For ikke å snakke om Hulda. 100 år for en slik båt er ikke uoppnåelig. Og det gjelder vel mange av de båtene som har blitt produsert de siste 30 årene. Jeg var å tittet på en meget tidlig Najad som var til renovering nede på Orust fredag for en uke siden. Det koster skjorta. Men båten blir bedre enn ny, nydelig båt av topp kvalitet. Og den er også klar for et liv til. Og gutta der nede har nærmest sluttet på produsere nye båter. Neste marked er renovering av gamle kvalitetsbåter. For nå er det ikke mange produsenter igjen i Norra Bohuslän. Forrige torsdag 'la HR av 20 personer' iflg. grabbarna jeg snakket med. Nybåtmarkedet har kollapset, slik de ser det. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Man skal ha god økonomi for og etablere seg i lavkostland. Ingentig går av seg selv, eller sier seg selv der. Man må ha nitidig oppfølging av hele byggingen i lang tid før ting går som det skal. Alle ledd må kvalitesikres og følges opp. Skal dette lønne seg må man stort sett produsere mange båter, og ha økonomisk ryggrad til årevis med tap. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Man kan si hva man vil i ettertid men faktum er at de har ikkje en einaste attraktiv båt. Kun sidrumpa gamle greier med mediokre egenskaper. tida var kommet være seg feil i produksjonen eller ei.. Det er lett å sitte å mimre og evt si huff og huff men når tiden kommer for å åpne lommeboka da blir det noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 29.November.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Vet ikke om jeg er enig. Mange rundt i området her som liker Rana båtene. Min mor og henes man kjøpte en ny for 14 dager siden Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Jo-morth Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Trist at dette skjer. Hadde en Rana 18 cabin som jeg var meget godt fornøyd med. Flott landstedsbåt. Solgte den for flere år siden. Shit happends.... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 For ikke å snakke om Hulda. 100 år for en slik båt er ikke uoppnåelig. Og det gjelder vel mange av de båtene som har blitt produsert de siste 30 årene. Jeg har gjort meg de samme tanker om min egen båt.To stk nye motorer, litt fornyelse i innredningen og vips! har jeg en båt som i kvalitet og bruk går utenpå det som er laget de siste ti år -- til en sjettedel av prisen for en ny tilsvarende. Men det er fortsatt synd at norske produsenter går under og erstattes av "plast og syntetisk mat" fra diverse land østenfor virkeligheten. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Worry II Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Det må følges med i designtimen også, da.. ellers selges ikke det nye. Du kan ikke selge 80-tallet til folk på 30 ! De over 60 kjøper sjeldent nytt, tror jeg ! Sitér dette innlegget Link to post
Trond C Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Trist, Rana har laget flotte båter, om ikke de mest fancy, i mange år. Produsentens tanker er i alle fall artige: " Det virker som om 40- og 50-åringene i dag er mer opptatt av Birken og langrenn enn båt, sier styrelederen." Jeg tror i alle fall de er mindre opptatt av Ranabåter enn før i tiden. Min har slitt seg mange ganger, gått på land, blitt herset med, dradd opp og ned fra sjøen, men har alltid vært en god båt til sitt bruk Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 29.November.2013 Link til dette innlegget Svart 29.November.2013 Jeg bare lurer på hva eller hvem som sikkerhet, bruks og kvalitetsmessig kan fylle opp i denne nisjen av båtmarkedet i fremtiden? Rana.Plast har neppe basert sine produkter for smule farvann med soling og bading i indre Oslofjord, selv om mange finnes også på disse kanter. De er produsert som bruksbåter for aktive brukere som hobby og hjemmefiskere langs hele kysten som er i stand til å verdsette kvalitet, styrke og gode sjøegenskaper . Hansvik og Øien har en jo del modeller, men det pussige er at disse gamle "bruksbåtene" fra Rana fortsatt er populære og meget etterspurt. Har inntrykk av at fancy design ikke betyr all verden i denne størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Hugh Grenli Svart 30.November.2013 Link til dette innlegget Svart 30.November.2013 (redigert) Har sewlv hatt en Rana 17 cabin. Hadde en gammel Yamaha 28 bakpå. Det var ingen racerbåt akkurat, men han som solgte meg båtyen hadde en 60 hk mariner på den. den gjorde omkring 30 knop sa han, og man mått5e holde tunga rett i munnen, for båten skled bare på kjølen, sa han. Båten var en flott sjøbåt, men var uten comfort. Jeg reparerte deler av båten innvendig med 9 mm fjøsplate og la nytt innv bunn av impregnert balkongdekke. Den hadde også en beige kalesje. Den ble solgt til Hemnkjel eller noe der omkring. Jeg mistet interessen for båtturer og fisking pga sviktende helse. Nå har jeg bare modellbåter i tankene og leter etter tegninger og maler på slike båter. Men det er veldig trist at Rana Plast gir opp, de hadde andre båter enn de trauste arbeidsbåtene. Redigert 30.November.2013 av Hugh Grenli (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.