Jump to content

Rana Plast melder oppbud

Jon-Kåre

Recommended Posts

Da var det slutten for nok en produsent http://www.helgeland-arbeiderblad.no/nyheter/article7012012.ece

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Ja det er på mange måter trist at også denne tradisjonsrike produsenten må kaste kortene pga. for høye produksjonskostnader her hjemme, og uheldige

omstendigheter ved reetablering i utlandet.

Trist for de som mister jobbene og for de som satset og tapte sine penger.

Rana Plast er blitt et kvalitetsbegrep over store deler av kysten.

Rana 17 Fisk, Rana 530 var vel nærmest å regne som folkebåter og det finnes vel knapt en marina eller fjorholl hvor disse båtene ikke har sin faste plass.

Har selv en Rana 630 sjark og en Rana 480 som begge er meget gode og stabile båter, om enn ikke spesielt overdådigei sin fremtoning.

Rana Plast har virkelig satt spor etter seg og de kvalitetsprodukter de har levert vil nok fortsatt bestå i mange år fremover.

Leste linken du la ut. Det slår meg at dette ikke er det første eksempelet på de problemene som kan oppstå ved å sette ut produksjon til et lavkostland.

Forøvrig, syns ikke det er særlig rart at vi leser om den ene konkursen etter den andre. Det må jo være en grense for hvor mange plastbaljer det går an å pøse ut i markedet! Vår båt er fra 1984 og den kommer til å leve lenge ennå. I båthavna vår er det mange båter som er eldre, så den utmerker seg ikke på noen måte, det måtte i tilfelle være i positiv forstand. Men hvor mange biler fra -80 tallet fyker det rundt på veiene lenger?

Ja, kjedelig at enda en norsk produsent må kaste kortene. I artikkelen ser en at det ikke er bare bare å legge produksjonen til utlandet heller, og en del båttester viser også at kvalitet forringes i forhold til produksjon her på berget.

Rana har laget båter med gode egenskaper, men en kan vel allikevel undres over at det ikke har funnet sted særlig produktpleie i løpet av mange mange år. 530 Serien virker som gode båter, sett en del på de sjøl. Men når en ser på fargevalg og innredningsløsninger kan en jo lure på hvorfor de ikke har forsøkt å få det beste ut av produktet. Ser jo ut som innsiden av et sirkus. Kanskje ikke rart de kommer tapende ut på markedet når kreativitet og design står på stedet hvil i årevis, mens konkurrentene stadig kommer med nyvinninger og forandringer.

Leste linken du la ut. Det slår meg at dette ikke er det første eksempelet på de problemene som kan oppstå ved å sette ut produksjon til et lavkostland.

Forøvrig, syns ikke det er særlig rart at vi leser om den ene konkursen etter den andre. Det må jo være en grense for hvor mange plastbaljer det går an å pøse ut i markedet! Vår båt er fra 1984 og den kommer til å leve lenge ennå. I båthavna vår er det mange båter som er eldre, så den utmerker seg ikke på noen måte, det måtte i tilfelle være i positiv forstand. Men hvor mange biler fra -80 tallet fyker det rundt på veiene lenger?

Godt poeng, Komodo!

Redigert av Yahoo3000 (see edit history)

Sånn er det. Alternativet til konkurser er at det produseres dårligere båter som kondemneres raskere. Antakelig er markedet for drittbåter med levetid maks 20 år heller begrenset. Når man titter på poenget til Komodo: Motoren som sitter i Hulda ble produsert en gang mellom 1985 og 1987. Renovert for fraksjonen av en ny motor og klar for minst et liv til. For ikke å snakke om Hulda. 100 år for en slik båt er ikke uoppnåelig. Og det gjelder vel mange av de båtene som har blitt produsert de siste 30 årene. Jeg var å tittet på en meget tidlig Najad som var til renovering nede på Orust fredag for en uke siden. Det koster skjorta. Men båten blir bedre enn ny, nydelig båt av topp kvalitet. Og den er også klar for et liv til. Og gutta der nede har nærmest sluttet på produsere nye båter. Neste marked er renovering av gamle kvalitetsbåter. For nå er det ikke mange produsenter igjen i Norra Bohuslän. Forrige torsdag 'la HR av 20 personer' iflg. grabbarna jeg snakket med. Nybåtmarkedet har kollapset, slik de ser det.

Vet ikke om jeg er enig. Mange rundt i området her som liker Rana båtene. Min mor og henes man kjøpte en ny for 14 dager siden

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

For ikke å snakke om Hulda. 100 år for en slik båt er ikke uoppnåelig. Og det gjelder vel mange av de båtene som har blitt produsert de siste 30 årene.

Jeg har gjort meg de samme tanker om min egen båt.To stk nye motorer, litt fornyelse i innredningen og vips! har jeg en båt som i kvalitet og bruk går utenpå det som er laget de siste ti år -- til en sjettedel av prisen for en ny tilsvarende. Men det er fortsatt synd at norske produsenter går under og erstattes av "plast og syntetisk mat" fra diverse land østenfor virkeligheten.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Trist, Rana har laget flotte båter, om ikke de mest fancy, i mange år. Produsentens tanker er i alle fall artige: " Det virker som om 40- og 50-åringene i dag er mer opptatt av Birken og langrenn enn båt, sier styrelederen." Jeg tror i alle fall de er mindre opptatt av Ranabåter enn før i tiden.

Min har slitt seg mange ganger, gått på land, blitt herset med, dradd opp og ned fra sjøen, men har alltid vært en god båt til sitt bruk :smiley:

bilde

Jeg bare lurer på hva eller hvem som sikkerhet, bruks og kvalitetsmessig kan fylle opp i denne nisjen av båtmarkedet i fremtiden?

Rana.Plast har neppe basert sine produkter for smule farvann med soling og bading i indre Oslofjord, selv om mange finnes også på disse kanter.

De er produsert som bruksbåter for aktive brukere som hobby og hjemmefiskere langs hele kysten som er i stand til å verdsette kvalitet, styrke og gode sjøegenskaper .

Hansvik og Øien har en jo del modeller, men det pussige er at disse gamle "bruksbåtene" fra Rana fortsatt er populære og meget etterspurt.

Har inntrykk av at fancy design ikke betyr all verden i denne størrelsen.

Har sewlv hatt en Rana 17 cabin. Hadde en gammel Yamaha 28 bakpå. Det var ingen racerbåt akkurat, men han som solgte meg båtyen hadde en 60 hk mariner på den. den gjorde omkring 30 knop sa han, og man mått5e holde tunga rett i munnen, for båten skled bare på kjølen, sa han. Båten var en flott sjøbåt, men var uten comfort. Jeg reparerte deler av båten innvendig med 9 mm fjøsplate og la nytt innv bunn av impregnert balkongdekke. Den hadde også en beige kalesje. Den ble solgt til Hemnkjel eller noe der omkring. Jeg mistet interessen for båtturer og fisking pga sviktende helse. Nå har jeg bare modellbåter i tankene og leter etter tegninger og maler på slike båter. Men det er veldig trist at Rana Plast gir opp, de hadde andre båter enn de trauste arbeidsbåtene.

Redigert av Hugh Grenli (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...