Jump to content

VP D6 og oljefilter/ bypass


Eureka

Recommended Posts

Da jeg tok vinterklargjøringen på D6-motoren forleden oppdaget jeg noe, ikke noe galt vel og merke, men som det hadde vært kjekt å vite mere om.

Ved bytte av oljefilter, ble jeg mere bevisst på hvilket filter som er hvilket.

Det fremste filteret er bypass ifølge boka, og filteret er også merket "bypass". Jeg har tenkt at det er det som "åpner" om det er noe galt med hovedfilteret. Men det er kanskje ikke slik?

Fordi da jeg plukket av det andre filteret, aktre, så ser jeg at det aldri har vært en dråpe olje i kanalen "ut".

bilde

 

 

her er bilde hvor bypassfilter sitter.

bilde

 

 

Er det med andre ord så å forstå at er det filteret merket bypass som er hovedfilteret, og det aktre filteret som åpnes om ting er galt?

 

Slenger med et bilde av mitt opplegg for å få kjølevann inn på motoren...sånn på gøy og til info til alle med D6-motorer, det kommer jo stadig til nye.. Kjøpe en drevpose for et par år siden, men den ble bare brukt en gang...

Tilt opp drev, løsne slangeklemme for eksosslange på drevet, stapp inn et passende rør, stram til slangeklemme. sett på en bend og så nytt rør ned i en stor dunk med vann og legg slangen oppi dunken.

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

tja nei, ut ifra at jeg ser at det er helt fritt for olje, ikke antydninger til film, i kanalen som fører ut i bakkant på bilde nummer 1, så oppfattet jeg i hvert fall som at det ikke har sirkulert olje i det filteret. Det er vel slik at oljen kommer inn i filteret i sentrum og ut i filterets ytterkant. Du ser det er helt blankt metall i kanalen ut, uten om det litte som har rent over ved filterbytte.

 

Når det er sagt, så er oljetrykket noe vandrende på displayet. Ved stabilt turtall vandrer trykket opp og ned 10-30 i løpet av sekunder, hele tiden. Har tatt det opp med verkstedet flere ganger, men liten respons. De byttet trykksensor første gang jeg snakket om det, uten endring. Dernest har det kun vært et nikk og "javel" når det har blitt nevnt igjen. De skulle ta det opp sentralt hva det kunne komme av, men siden har det bare vært snakk om " ja det var den forrige verksmesteren som holdt på med det der". Det oppstod for øvrig samtidig som at ladespenningen, på displayet, begynte å vandre på samme viset. Vandrer fra 14,1v til 13,6 og så opp igjen. Særlig ved høyt turtall. ( har ikke målt direkte på dynamo eller batteri med eksternt multimeter. -har for øvrig tatt dette opp her i forumet før. Men når vi først er inne på det... Kan vandrende V forårsake vandrende oljetrykk, Dvs at displayet vandrer? Dette igjen leder tankene til om det er dynamoen som tuller...

Link to post
Share on other sites

Nei, oljen kommer inn i filteret i ytterkant og forlater i senter. Oljetrykket skal slettes ikke vandre mellom 1-3 bar ved konstant turtall/temperatur,det skal ligge jevnt. Litt svingning kan forekomme pga. spenningsvariasjoner men ikke i en slik målestokk.

 

Symptomene dine likte jeg ikke med tørt utløp og stor pendling i oljetrykk, og drar tankene i retning av f.eks. en pulserende bypassventil som åpner og stenger hele tiden ved oppbygging/avlastning pga. feil/blokkering i hovedfilterkrets. Dette ville jeg definitivt sett nærmere på.

 

Har du kjent på temperaturen under drift om det er sirkulasjon gjennom hovedfilteret?

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vandring på instrumentene skyldes spenningsvariasjoner eller andre forstyrrelser og har svært skjeldent med det faktiske trykket/nivået/temperaturene å gjøre.

 

Mine instrumenter på 2 x D6 er ikke i nærheten av en slik misvisningsfaktor. De holder seg jevne og fine, kan påvirkes marginalt av store effektforbrukere. Men om oljetrykket svinger mellom 1 og 3 bar på konstant turtall er det noe alvorlig galt en plass. Ville kontrollert det faktiske trykket med manometer for å begynne feilsøkingen en plass. Om dette er stabilt er det på tide å gå videre på den elektriske siden.

 

Jeg kan forsikre deg om at hvis trykket svinger i en slik målestokk under jevnt turtall har du en feil en eller annen plass. Enten elektrisk eller mekanisk.

Link to post
Share on other sites

Hm, ebonita: jeg mener at dette er Can bus og at instrumeneten selv konverterer til rett signal. Men slike Can bus som i bil, er meget følsomt for spenningsforskjeller og som følge, også av god jording.

 

Og som Sjefsmaskinisten over nevner - dette er ikke bra, så om det er riktig at trykket vandrer er det grunn til bekymring.

 

Men om Eureka har samvariasjon slik at flere typer instrumenter varierer samtidig høres det mer ut som en felles elektrisk feilkilde. Som en feil jording noe sted. Enten ved instrumentene, i en Can bis styreenhet om det er en egen slik skilt et som egen enhet på VP eller i motoren.

Link to post
Share on other sites

rekker ikke svare så mye nå, men takker så mye så langt.

Men vi snakker da vitterlig om kpa og ikke bar trykk, gjør vi ikke det da? fritt etter hukommelsen, så ligger vel tykket på rundt 450 kpa og vandrer opp og ned.

 

Begge filterene ble lunka da jeg kjørte motoren med ferskvann, og til slutt frostvæske, i 10 minutter. Fikk opp motortemp på 56 grader og sa oss fornøyd.

 

Svingningene har vært slik siden 2011.

Det som er i tillegg er at batterisymbolet for startbatteriet relativt raskt begynner å blinke når systemet er på men motoren av. Og det var ingen endring etter batteribytte.

 

Tror jeg må sette meg ned og formulere det hele mere systematisk da dette begynte litt ad hoc.

 

Men hvor normalt er det egentlig at full-flow-filteret kobles inn?

Link to post
Share on other sites

Full flow filter finns alltid, delflödesfilter ('bypass-filter') bara ibland.

 

Skillnaden är att ett fullflödesfilter skall kunna ta hand om hela oljeflödet och därmed inte kan vara så fint i 'maskorna'. Detta för att inte tryckfallet skall bli för stort.

Ett delflödesfiler filtrerar bara en del av flödet varje kretslopp (men så småningom kommer ju all oljan att ha passerat även där) och kan därmed utformas med ett tätare filterelement som tar även mindre föroreningar.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...