Jump to content

Føler seg for unge til båtferie!

MaSa

Recommended Posts

Har tenkt akkurat det samme som deg srs. Vi er 26 år og ei lita på 15 mnd..og har riktignok "bare" en skibsplast 655, så noen langferie blir ikke så aktuelt.. Men er veldig få i den alderen som har båt.. De fleste av mine nære og mindre nærme venner, er i etableringsfasen og mange sliter for å få skarphet sammen penger til bolig.. Da sier det seg selv at båt er en fjern drøm for de av dem som i det hele tatt interesserer seg for båt. Noen er jo med foreldrene ut i deres båt..

Vi har hatt med flere vennepar i sommer med jevngamle unger og alle koser seg i båten! Men mange sliter med å få endene til å møtes med bolig, bil og barnehage og alle andre utgifter..

De eldre med en god stabil jobb og nedbetalt lån har lettere for å kjøpe båt, og det virker Som om mange unge rett og slett ikke interesserer seg for båt..

Vi møtte et par i sommer med en unge og omtrent lik båt som vi fikk kontakt med, og det ble et par småturer på slutten(mange planer neste år) og det er fint å ha noen å dra på sjøen med! Jeg har vel omtrent ingen i vennekretsen med egen båt og felles interesse..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Kjenner igjen problemstillingen, men når en bor midt på Jæren så er det forståelig. Ikke mye annet enn fiske en kan gjøre her. Vi er 36 og har fire unger mellom ni og tre. Hadde første år i båt denne sommeren og det gav mersmak. Hadde vært fint å hatt noen dager sammen med andre. Samtidig kan det være nok å holde orden på fire unger om en ikke skal samkjøre med andre i tillegg. For vår del traff vi jo hyggelige folk over alt. Vi hadde det fint alle sammen, men det hadde vært greit om det var flere ungene kunne leke med.

Grunnen til at det ikke ble båtferie tidligere er nok vanskelig å si. Økonomi er nok en ting. Noe annet er vel at det tar sin tid å studere først for så å få etablert seg og så gå gradene med litt mindre båt først.

Vi var på båtturer i flere år uten å kjenne en kjeft, og vi syntes alle de som var sammen i "gjenger" måtte ha hatt skikkelig flaks, som hadde så mange i vennekretsen med båt.

Nå har vi mange flotte båtvenner, og har forstått at de aller fleste faktisk har truffet hverandre på sjøen. Vi bryr oss ikke en døyt om hvor gamle folk er, da det ikke er den fysiske alder som forteller hvordan man er å være sammen med. Fine folk finnes i alle aldre :thumbsup:

Guest Avmønstret#

Seilforeninger med aktive jolle/brettseilere har folk i alle aldre. Er vel noe mer alderdommelig i vanlige båtforeninger. Tror enkelte seilforeninger har åpnet for motorbåter, i hvertfall i Sarpsborg seilforening. I hvertfall får de nå båtplass der. Blir jo ikke det samme men i det minste møter en mange under 40 på brygga. Og ender man med seilbåt så er det mange arrangement og også festligheter og seilturer i sammen pluss regatta, om man ønsker det.

Leser forøvrig på internasjonale seilforum at det er en forgubbing blant seilere også. Så det er vel en internasjonal trend kanskje?

Selv fikk vi familiebåt etter vi fylte 40. Egentlig av den enkle grunn at tiden ikke strekker til når ungene er små. I småbarnsperioden er det også et spørsmål om økonomi. Ikke at en god familieseilbåt trenger å være så dyr men de løpende kostnadene mtp båtplass, opplag, vedlikehold osv utgjør overraskende mye...

Vi har vel egentlig opplevd det litt motsatt. Vi var mange som hadde båt når vi var i 30 åra (og det var

mange barn selvfølgelig) Ofte mange båter i lag på helge og ferieturer.

Nå som vi er 40 aldrig så mange år, har det minket på båtvennene.( Avkommet er heller ikke mye med lenger)

Som nevnt over her har det blitt hytter, campingliv på mange av de andre. (noen båtkjente/venner finnes selvfølgelig ennå)

Så vi reiser mye alene, treffer hyggelige mennesker overalt og koser oss.

Blir nok fjorden en stund til på oss ja :smiley:

Ser ikke så mange på vår alder i gjestehavnene her på vestlandet heller. Vi er 29 og 27 med to små barn. De stedene det er folk på vår alder i båt er det gjerne festivaler og mye rølp og da lite egnet for småbarn.

Så da holder vi oss i uthavn eller rolige gjestehavner. Erfaringen så langt er at alle er svært imøtekommende i gjestehavner og det er enkelt å komme i prat med båtfolk.

Vi har vært på ferie med barn i seilbåt fire ganger nå. Først med en toåring, deretter med 0 + 4, 2 + 6 og 3 + 7 i år. Selv er vi 42 og 43, så vi faller vel rett i "god voksen med barn og båt"-kategorien.

Frem til i år har vi feriert alene, men vi byttet båt i fjor og nå har vi stor nok båt til å ha med oss gjester. I år hadde vi med oss svigermor og svoger i noen dager, og en venninne med barn i noen dager. Det fungerer helt fint hvis alle er litt romslige og tar hensyn. Barna synes det var helt topp. Det hjalp nok også at vi var på tur i 3,5 uker, og gjestene var med oss i 5-6 dager. Man skal ha litt tid for seg og sine også...

Vi har ingen andre venner i samme situasjon (båt + barn i samme alder) som vi kan møte underveis på ferieturene våre, Det hadde vært hyggelig å krysse kjølvann med kjentfolk noen ganger i løpet av ferien. Å reise sammen i ukesvis tror jeg vil slite på alle, men å møte kjentfolk og ligge sammen i et par-tre dager, gjerne 2-3 ganger i løpet av en ferie hadde vært hyggelig.

I vår var det et veldig godt inititiativ på gang her inne, og det var å koordinere informasjon om båtturer nedover svenskekysten i løpet av sommerferien. Jeg var såvidt med på initiativet, men vi valgte norgeskysten i stedet så jeg fulgte ikke opp. Vet ikke om andre gjorde det. Hva med å formalisere dette litt ved å opprette egne tråder for norske- og svenskekysten sommeren 2014, så kan medlemmer som vil treffe andre legge ut informasjon/spørsmål om havner, møteplasser og datoer for møter. Typisk "Vi er ved tårnbrygga på Jomfruland fra 15. til 18. juli med to barn på 2 og 4 og vil treffe andre med barn, se etter SY Titanic III hvis dere har i nærheten" eller "Skal noen til Hunnebostrand neste helg?" eller noe sånt...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Fin tråd, srs !

Jeg har selv vært reder av egne skuter i ti år. Er 42 med tvillinger på 17. (madammen 37 med unger på 7 og 10)

Noe av det fine med båtlivet er valgfriheten, synes jeg. Vi har et par båtvenner og trives godt i deres nærvær, men om man synes behovet for en helg alene er på sin plass, så legger man bare opp etter det. Valget mellom en helg alene med seg selv og egen familie, eller sosialisering med venner er noe en tar uka i forveien. Og en annen frihet jeg liker, er at man ikke trenger å bestemme hvor ferden går før man er på vei ut av hjemmehavn.

Selv jeg på 42 føler at jeg er under snittet i alder når vi kommer hjem fra uker med båtferie, så jeg skjønner veldig godt hva du mener ! Men nå har ikke jeg blitt voksen enda, da :-)

Redigert av Worry II (see edit history)

Fortsett med båtlivet. Den som sier det er en mann på 57, vi startet like tidlig som dere, vi har tre barn de er nå 30-27-23. Det er enstemmig fra de at en bedre opplevelse og oppvekst om bord i båt ikke er mulig å få. De sier: Hele familien samlet i helger og ferier, hvordan er det mulig uten båt,(blander ikke inn campingvogn eller bil her). Dette har ungene satt pris på og de har selv startet på båtlivet. Så bare fortsett, kos dere.

Er også enig i at det er mye eldre mennesker på sjøen, men for oss er heller ikke det noe problem.

Ér mye utpå alene og treffer nye interresante personer.

Utfordringen vår nå er å ha med ungdom (16 år) på tur. Det er det ikke alltid like stor interesse å være med og det er ikke alltid aktuelt å la dem være alene hjemme, samt at det er få i den alderen å treffe utpå, men det er en periode i livet man skal gjennom

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Er selv 35 år, fruen er også 35 og har 2 kids på 5 og 7 år. Føler litt det samme som trådstarter, det er stort flertall med eldre/ nærmere pensjonist alder som koser seg i flotte båter. Det er ingen tvil om at det er økonomien som har mye og si, det er en del på samme alder vi har treffet på, men da har mange av dem lånt pappsen sin båt. Savner egentlig flere yngre i båtlivet, samt at ungene kunne fått flere lekekamerater,

Det er et enkelt svar på hvorfor det ikke er så mye barnefamilier på båtferie:

Man kan ta en sydenferie for prisen det koster å vedlikeholde en familiebåt. De aller fleste småbarnsfamilier er nyetablert med studiegjeld og huslån. Det er rett og slett ikke penger igjen til båt.

Selv er vi heldig stilt og har ikke huslån og med en "atpåklatt" på 4 år er vi i samme kategori som dere, selv om vi er noe eldre. De aller fleste barn på ferietur med båt er med besteforeldrene sine, det er i hvert fall vår erfaring.

Nå det er sagt er ikke alder noen hindring, vi trives godt i lag med "besteforeldrene" som har med barnebarna og som medlem i båtforening har vi mange kjente på fjorden.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Guest Avmønstret#

Har også lagt merke til at noen havner er mer gubbete enn andre, noen er mer rølpete og noen er mer familiedominert/orientert enn andre. Tror eldre, de som vil ha fest og familier har ulike behov så de velger litt ulike plasser å ligge.

Så det kan hjelpe litt å finne rette plassene også, hvis en har flere å velge mellom i nærområdet.

Samme situasjon som trådstarter her... begynnelsen av 30åra tre barn fra 1-8, turbåt men inget reisefølge.

Ingen i vår vennekrets har interesse eller råd til båt. Men "råd" til båt har vel alle. Må bare senke kravene litt. Trenger ikke en P45 som førstegangsbåt med små barn som riper opp og lager skalkemerker.

Har truffet et par i samme situasjon, og de treffer vi en uke hver ferie nå. Kjempekjekt for barna.

Treffer jo en del besteforeldre med barn i samme alder med, men det blir jo ikke det samme.

Her i Ryfylke er det heldigvis lett å finne andre med barn i dagsturbåter.

De nærmeste uthavnene til stavanger kryr av barn fra morgen til sen ettermiddag, men på kvelden starter forgubbingen med gammeldans på brygga og sputnik på full musikk. ikke så kjekt når man har barn som prøver å sove. Men veldig gøy å se på når man er alene, og man blir alltid invitert med.

Reiser derfor litt lengre ut i ryfylket når jeg skal på overnattings turer, men da finnes det svært få barnefamilier.

Tror nok om noen år at det blir mange flotte store pent pensjonistbrukte båter å velge imellom på markedet for oss som er unge nå. for det virker som om tilførselen av nye båtfolk har stoppet opp. Men daycruisere kommer det nok til å bli rift om.

Østre Bolæren er et slikt sted. Der er man i "uthavn", men med vann, strøm en liten kiosk med is & brus og badestrand rett ved bryggene.

Det som kanskje er det største trekkplasteret på barnefamilier er en stor gressplen for lek og moro samt mange turstier.

Det er ikke alltid like enkelt med en liten krabat på glatte svaberg og i mange gjestehavner blir det litt for høy partyfaktor.

Slik sett er Østre Bolæren perfekt for barn, rolig og barnevennlig.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Jeg skjønner godt at mange på vår alder (jeg er 32, madammen 24, ingen arvinger så langt) kvier seg for å kjøpe en båt som egner seg til langtur. Har man bolig, bil og studielån til langt over øyebrynene så er det ikke mange kronene til overs til båt.

Selv ei snekke til 50-60.000 spiser opp en del båtlapper i året i vedlikehold, bryggeplass, opplag, forsikring og reparasjoner.

Vi sikter nå mot å bygge opp egenenkapital nok til å kjøpe ei leilighet i Drammen iløpet av de nærmeste årene, så det setter jo unektelig sine begrensninger i forhold til hvor mye vi kan invistere i båtlivet.

Heldigvis så har jeg en grei slump med båtlapper til overs etter jeg solgte bilen og båten jeg har hatt her på Svalbard, så skal i det minste klare å presse ei snekke ut av budsjettet. Jeg skal på havet til sommeren så og si uansett hva som skjer! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Det er ikke noe problem i den forstand.

Men jeg lurer på hva grunnen til at det er så få under 30-35 som har båt som ferievalg .

jeg trur at folk heller vil prioritere hus og sløse bort penger på alt mulig annet tull. det koster jo litt og kjøpe båt ( avhengig av hva man vil ha selvfølgelig ) jeg var 150% sikker på at jeg VILLE ha båt når jeg var 17 år gammel tankene om det begynte vell først og suse i hodet rundt konfirmasjonen min. nå har det riktig nok tatt endel år men nå jeg var 30 år og 4 dager så kjøpte jeg og frua mi på 28 vår egen polar 770 som vi har kosa oss kjempe masse med iår inkludert en ukes ferie i sverige.

jeg trur også at folk under 35 med interesse for båt kanskje har en de kan låne av foreldre til helgekosen men sjansen for at de får stikke av med den over lengre tid i sommerferien er nok heller liten. jeg hadde hvertfall ikke lånt bort båten min midt i sesongen til noe annet enn en dagstur :)

Samme situasjon som trådstarter her... begynnelsen av 30åra tre barn fra 1-8, turbåt men inget reisefølge.

Ingen i vår vennekrets har interesse eller råd til båt. Men "råd" til båt har vel alle. Må bare senke kravene litt. Trenger ikke en P45 som førstegangsbåt med små barn som riper opp og lager skalkemerker.

det er jo selvfølgelig veldig avhengig av hva man vil ha. skal man kaste bort penger på å kjøpe en båt man ikke blir fornøyd med eller skal man vente litt og kjøpe det man vil med engang? jeg hadde ikke turt og legge ut på lang tur i snekke til 10:000 trur jeg. så da har man valget. skal man låne? vil du ha lån i 5 år? etter hva jeg fant ut når jeg så på båt så var det strengere regler her enn på bil ( maks 10 år på nedbetaling og båtens alder, på bil er det maks 15 år ) altså må du da kjøpe en ny og dermed dyrere båt for og få lån. eller skal man spare opp penger og cashe ut hele båten( har man flaks som vi hadde så sparer du deg opp til 100.000 3 ganger før det gikk ting galt med biler, hus osv osv som måtte reparerer og vips så er masse penger borte ) ? da går det mer på kravene til kjøperen. jeg har full forståelse for at folk ikke har råd til å kjøpe seg båt. men hvis man virkelig har lyst på båt så får man til noe til slutt. kanskje ikke iår eller neste men muligheten er der.

Eller kanskje kravet til komfort på sjøen har blitt for stort. Mange tør rett og slett ikke kjøpe seg båt i million klassen grunnet faren for dårlig vær. Og noe gammal dritt kan man selvfølgelig ikke bruke. Selv føler jeg det er greit å ikke gjelde seg ned i en båt som kan bli liggende. Men heller ha en 80 talls båt uten gjeld. Og heller bruke penger på oppgraderinger og stell. Må dog gjøres selv for at det ikke skal bli for dyrt. Kanskje blir det anneledes når huslånet er nedbetalt og man står friere til og bruke pengene på hva man vil

Norske båter er best!

Ikke nok med at det er dyrt å kjøpe båt, men den blir alltid dyrere enn man planlegger i tillegg.. Jeg refinansierte boliglånet med 1/3 del av summen og hadde resten oppspart. Men skjønner jo at mange heller vil ha en ny(ere) bil isteden for å legge det i båt. Vi har en relativt billig bil og legger pengene i båten( selv om fruen ikke var helt enig i prioriteringen) hehe..

Verdt hver krone(synes jeg)

Til sommeren skal vi til Sørlandet med båten så da skal vi følge med på "småbarnsoversikten" her inne;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Guest Avmønstret#

Ser du har adresse Bamble. I Paradisbukta (Jordbukta på Håøya) pleier det å være mange unge barnefamilier på godværsdager. Fin liten sandstrand, plen til å leke på og veldig gode turmuligheter over øya. Men av og til høy partyfaktor i helgene. Dog så og si alltid voksen med småunger på plenen og stranda der.

Var også mange barnefamilier på vestsiden av Siktesøya når vi lå der i sommer. Stor plen og fin liten strand til ungene.

Om en vil ligge i gjestehavn så er det ikke lange spaserturen eller tur med jolla til campingplass og nydelige strender på begge sider av gjestehavna om en ligger i Helgeroa, men selve havna har jo støy fra restaurantgjester osv, men unger pleier jo normalt ikke å bry seg om sånt. Men egentlig ikke så mange småbarnsfamilier der tror jeg.

----

Så jeg tror også at det handler litt om å finne "sine plasser" i nærområdet. En blir jo ofte fort kjent med folk om en sosialiserer litt, særlig om kvelden :-) Og om en ikke har samme hjemmehavn så går det å avtale å møtes når man er "ute", særlig om unger og alt går godt i sammen.

Traff en svært hyggelig gjeng med unger i samme alder som våre når vi lå ei lita uke i Fredagshølet på Hvaler i sommer. Vi utvekslet telefonnummer i tilfelle vi skulle være på samme tomter senere på sommeren. Nå skjedde ikke det i sommer men jeg kan jo da sende en tekstmelding om vi skal der en tur neste sommer.

skjedd en del her ja, ser det er flere som har samme oppfatning,

Når det gjelder paradisbukta eller jordbukta så er jeg oppvokst der, har hytte 10 min gange fra stranda, på andre siden av øya.

Vi har ikke vært der på 2 år, da det er for nært hjemme, en helgetur kan tenkes ditt, men som du sier det er mer party enn annet der inne, selv har jeg vært en av dem i flere år........

Ferieidyllen vår, er jomfruland-skutevikskilen,langøykilen-kragerø-perleporten nr 1:)- risør og flere steder mot arendal..

også strømstad og koster syntes vi er fint, neste sesong er planen sør i sverige- danmark kr.sand og hjem, men vi vet det kan endre seg fort, for vi følger ofte været :)

Vårt problem er ikke og finne steder,mennesker eller andre barn. Dem er overalt og vi får kontakt overalt og barna får lekekamerater overalt...

Så vi trives som bare det vi :) idag hadde forresten kona snakket med en på jobben som har en datter som igjen er av våres datter beste venner i barnehagen, dem ville kjøpe turbåt før neste sesong og de har allerede planlagt noen turer sammen, så hvem vet mye kan skje :)

Men svaret jeg søkte hadde nok nøkkelord som følger:

Interesse
Økonomi
Studier
Prioriteringer
Og folk blir foreldre senere idag

Men likte forslaget til Popeye70 :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...