Jump to content

Føler seg for unge til båtferie!

MaSa

Recommended Posts

Felles for "alle" under 40 vi kjenner som ønsker båt, er at de opplever det som for mykje jobb i forhold til solskinsdager, og det er for dyrt. Mao ønsker fleirtal av dagens "unge" å ha all inclusive, og få servert ferien og opplevelsene.

Men også er det uoppnåelig dyrt for mange, kanskje pga livsstil. Abbonnementer på helsestudio, kostbare hunder, dunjakker til 5000, iphonebytte fleire ganger i året, ja så spiser man fort opp båtbudskjett

For de som vil er det også litt vanskeligere en for 20 år siden. Da gikk boliger oftere under lånetakst, man kunne refinansiere raskt, og man kunne spise seg gradvis inn på båtmarkedet. Det er vanskeligere nå. Bankene er strengere. Prisene på båt har stupt i 3-4 år.

Vi har valgt å ha dårligere biler for å ha råd til båt. Men ein ting som direkte ødelegger båtlivet er alle sosiale aktiviteter som barn av i dag stresser med å delta på. Men 8-10 fotballcupper ila (båt)sesongen, korpsspilling..seminarer... konkuranser, speider, karate...gasshuku , håndball ... off... vi har ødelagt sjølv med å la borna delta på det "alle andre" gjer... Og no skal de vel begynne med sjakk og...

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Guest Avmønstret#

Jeg tror det er et par trender som vil gjøre at yngre etterhvert kommer til å orientere seg mot sjøen igjen.

Det første er at prisene på båter har stupt. Veien til båtliv for en familie trenger ikke å koste 350 000,- og oppover lengre. Ei snekke eller en seilbåt i godt holdt og klar for bruk for en familie kan en nå få vesentlig billigere, ja nær latterlig billig. Selve innkjøpet av båt er ikke lengre et økonomisk hinder for mange. Og også dyrere båter har falt mye i pris så de som ønsker en nyere båt trenger ikke å betale like mye for det nå.

Det andre er tilgjengelige båtplasser. I områder med mye båter og plasser får man nå stort sett lett plass. Det var nesten håpløst for et par år siden.

--------

Det som taler i mot at flere yngre skal begynne å bruke sjøen er at kostnadene ved å eie båten ikke har gått ned noe merkbart. Det er like dyrt med båtplass og opplag osv. Men kanskje det vil endre seg etterhvert som det blir flere ledige båser og en ser at en taper penger? Dog er jeg litt i tvil og det forutsetter dessuten at man bor i et område hvor det er muligheter for reel konkurranse, som feks i Oslofjordområdet. Ulempen er at proffesjonelle marinaer som har etablert seg de siste årene neppe setter ned prisene, det blir vel heller konkurs med flagget til tops, oppsagte kontrakter og at de fjerner langangene ut til flytebryggene slik at anleggene blir stående tomme. Eller fjerner bryggene helt.

--------

Så jeg tror bildet er endret om 3-5 år. Da har kanskje flere yngre fått øynene opp for at båtliv, relativt sett, ikke er så kostbart som det var tidligere. Om prisene på båtplass og opplag synker noen hakk i likhet med resten av markedet så har jeg trua.

Kjenner meg delvis igjen. Vi er i 30'årene, med barn på 7,9 og 11. Men vi har funnet våre steder for både helge- og ferieformål hvor det bugner av barn, og når barna har det bra har de voksne det også bra. Blir kjent med mange nye folk hvert år. Men i sum er det nok slik at de fleste vi treffer og omgås med på sjøen er eldre enn oss. Sånn er det kanskje når man har vært litt tidlig ute med å få barn.

Det hart vært nevnt dette med seilbåt. Jeg tror det er noe i det - det er kanskje litt yngre personer/foreldre i dem? Har selv vurdert /vurderer konvertering tilbake til seilbåt (har hatt det før). Ikke av denne grunn, men jeg tror barna opplever seilbåt som mer givende enn motorbåt.

Jeg tror det er et par trender som vil gjøre at yngre etterhvert kommer til å orientere seg mot sjøen igjen.

Det første er at prisene på båter har stupt. Veien til båtliv for en familie trenger ikke å koste 350 000,- og oppover lengre. Ei snekke eller en seilbåt i godt holdt og klar for bruk for en familie kan en nå få vesentlig billigere, ja nær latterlig billig. Selve innkjøpet av båt er ikke lengre et økonomisk hinder for mange. Og også dyrere båter har falt mye i pris så de som ønsker en nyere båt trenger ikke å betale like mye for det nå.

Det andre er tilgjengelige båtplasser. I områder med mye båter og plasser får man nå stort sett lett plass. Det var nesten håpløst for et par år siden.

--------

Det som taler i mot at flere yngre skal begynne å bruke sjøen er at kostnadene ved å eie båten ikke har gått ned noe merkbart. Det er like dyrt med båtplass og opplag osv. Men kanskje det vil endre seg etterhvert som det blir flere ledige båser og en ser at en taper penger? Dog er jeg litt i tvil og det forutsetter dessuten at man bor i et område hvor det er muligheter for reel konkurranse, som feks i Oslofjordområdet. Ulempen er at proffesjonelle marinaer som har etablert seg de siste årene neppe setter ned prisene, det blir vel heller konkurs med flagget til tops, oppsagte kontrakter og at de fjerner langangene ut til flytebryggene slik at anleggene blir stående tomme. Eller fjerner bryggene helt.

--------

Så jeg tror bildet er endret om 3-5 år. Da har kanskje flere yngre fått øynene opp for at båtliv, relativt sett, ikke er så kostbart som det var tidligere. Om prisene på båtplass og opplag synker noen hakk i likhet med resten av markedet så har jeg trua.

Jeg betalte 8800,- for båtplass i vrengensundet uten tilgang på hverken landstrøm, vann eller parkeringsplass. Nå betaler jeg 9000,- hos etablert marina på Nøtterøy med alle fordeler dette gir. Markedet på båtplass er high wire for tiden, men svært fornøyd der jeg er nå. Servicen er upåklagelig. :jollyroger:

Skynd deg om bord, så kan vi ta oss god tid. 

Hvis man ikke har interesse for båt og båthold er det dyrt og ha båt, men er man praktisk anlagt og har interesse for båt trenger det ikke være svindyrt. Man får flotte familiebåter for under 150K. Mange tror også at det er noe styr med barn i båt.

Vår erfaring er at barn elsker båtlivet der man dovent forflytter seg i fra plass til plass med nye lekekammerater og nye bukter som skal utforskes & krabber som skal fiskes. Opplevde skjelden noe mas og gnål.

Da dagens unge nyetablerte sliter med dyr bolig, samt at mange er late ( alt er et ork) & har andre dyre fritidsaktiviteter og interesser velger mange bort båt.

Det kreves ganske mye å eie en større bobåt med alskens elektronik, motor og tekniske ting ombord. Har man ikke interesse eller kunskap, så er det lite interessant for unge folk å holde på med båtlivet. De unge som bedriver båtliv er jo dem som er veldig optatt av båtliv og veldig interessert i båt og sjøen.

skal man ha nyere bobåt så må man ha serdeles stor interesse for det om man skal bruke såppas mye penger på båt og driftsutgifter.

For min egen del er jeg for øyeblikket i en situasjon der jeg ikke prioriterer større båt, men klarer meg med en daycruiser for dagsturer. Jeg har hytte enebolig og disponerer og en annen hytte, samt at jeg spiller gitar i band og div. Det gjør at det blir ganske få helger igjen til å drive båtliv. Jeg har også båtplass på hytta så det er lit for langt unna til å dra ut på ukedager. Vi koser oss på sjøen de få finværsdagene vi har når vi er på hytta da.

Kommer nok etterhverdt å handle en lit større båt for lengre turer og overnatting etterhverdt, men har igrunn ikke så mye fritid til overs når man har krevende jobb tre etasjer hus å vedlikeholde, spillejobber i helgene + bil/MC som hobby i tillegg.. samtidig er jo gutten med på Fotball og ski også, så akkurat nå er ikke båtliv prioritert, selv om jeg og gutten drømmer lit..men en nyere 25-26 foter er vel på trappene om et par år tenker jeg.. så svar på spørsmålet, er vel at unge er i en krevende livssituasjon både fysisk og økonomisk, til at man må være spessielt interessert for båtliv/båtferier. Den eldre garde har kansje lit mere fritid og er lit friere økonomisk også.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Jeg må vel si meg enig i at jeg savner venner med båt. Vi er 32 år og har en datter på 4.

Få av de vi kjenner på vår alder har båt, og har heller ikke den interessen.

Jeg må vel karakterisere meg som noe miljøskadd etter sommerjobb i Skjærgårdstjenesten i en del år, vokst opp med båtferie, maritim høyskole, underviser på båtførerkurs og jobber i shipping..... Jeg bruker nok mye tid (og også penger) på båt. Bruker å spøke med at jeg lurer på hva jeg skulle brukt all fritida og pengene til om vi ikke hadde hatt den.

Det handler om prioritering av penger og tid. Tilgangen på kronasje begrenser seg, så da velger man å bruke penger på det man synes er artig og interessant. Vi har ikke stor enebolig (trenger ikke så mye plass til oss tre), har heldigvis en jobb som ordner med bil og telefon, hytte er det i alle fall ikke penger til. Derimot koser vi oss stort i båten og bruker den så ofte vi kan. Heldigvis synes vi alle tre det er veldig fint å dra ut i båten.

Det er et veldig spennende tema trådstarter tar opp. Det er et skifte fra den gang på åttitallet vi selv hadde små barn og tøffet rundt i besteforeldrenes saktegående båt - tre generasjoner i en båt, med Askeladden på slep. Siden ble det egen snekke.

Nå vi er femtiårene, besteforeldre, og har båt som hovedprioritet vår/ sommerferie/ høst. Vi tar med oss barnebarna på sjøen , men oftere er vi og hunden alene på tur, treffer venner på egen alder når vi er ute. Vi ser forholdsvis få unge familier når vi er på tur, men oftere besteforeldre med barnebarn.

Vår datter på 33 har barn på 3, 5 og 13. De har hus, naust, hytte og krevende (og noen dyre) fritidsaktiviteter for seg selv og barna vår og høst.

Båt er for dem en enkel og hurtig sak som de kan komme seg ut og fiske med, evt. bade på en fin dag. De har ikke tid, penger eller interesse nå til å ha stor feriebåt. De ønsker seg nok ut på sjøen, men har for mange andre ting som skal brukes, vedlikeholdes.

Hvis trenden med at få unge søker sjøen holder frem - hvem skal kjøpe og bruke alle bruktbåtene våre?

Synes vel også det er mindre barn og ungdom i skjærgården nå enn det var før. Til tider var det jo ikke mulig å få stillhet for alle småbåter som summet rundt, hehe. Men har vært på vannet siden ungene knapt kunne gå, Og med litt til og fra så er man da fortsatt på vannet, i en alder av 51.

Hadde en flott tur i sommer. Da var det venner og ungdommer inn og ut , kjørte skytteltrafikk mer eller mindre. Endte opp med en flott helg da det var meg, en venninde og hennes datter på 20, samt en venninde av henne på 18, samt mine tre egne døtre, 2 på 16 og ei på 20. I tillegg en liten skipshund av typen Leonberger, hehe.

Båten er en Fjord 27, var god soveplass til alle sammen. Dette var tidlig i juni så det var litt regn, men med presenning som ble hengt opp mellom noen trær så satt man tørt på land også. De som ønsket kunne være i båten.

Så heldigvis er det da ungdommer som vil på vannet enda. Men skjønner godt at det blir vanskelig for de som er i etableringsfasen å skulle prioritere båt. Men har vel også på følelsen av at veldig mange i dag er veldig kravstore. Komme med en båt fra 76 som jeg gjør er vel ikke akkurat det mange tenker på, det skal for alt for mange være både stort, nytt og flott, og da henger jo ikke lommeboka med, hehe;-)

Bladfyken, det er nok hovedårsaken at så få unge er på sjøn, for dem og meg inklusiv er ikke interessert i en veteranbåt som til stadighet trenger påkost og oppgraderinger..Det finnes mange flotte gammelbåter rundt om, men om man ikke har tid kapasitet og fritid nok så, er man avhengi av en nyere båt som det er bare å peile olje og sette i nøkkelen og ture iveg.. Men ny båt har sin pris desverre..

Personlig kommer jeg nok ikke til å kjøpe noen båt som er eldre enn 2005 ihvertfall.. tidene har også forandra seg og båtene har også fått en god del annerledes og nye egenskaper/layout i forhold til de eldre båtene.. For meg teller nyere motor som er pålitelig og riktig dimensjonert drev/driverk alt å si vet et båtkjøp.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Guest Avmønstret#

.Det finnes mange flotte gammelbåter rundt om, men om man ikke har tid kapasitet og fritid nok så, er man avhengi av en nyere båt som det er bare å peile olje og sette i nøkkelen og ture iveg.. Men ny båt har sin pris desverre..

Er ikke uenig i det du sier men konklusjonen blir jo da for mange at man er uten båt. Man plages ikke av mange små lyter som en eldre båt har når man ikke har noen båt ;-)

Om man har null interesse for båt utover å "kjøre" den og kun vil være på sjøen så er vel nyest mulig båt antagelig eneste farbare vei, dog er den veien snever for unge i etableringsfasen.

--------

For de som har interesse av båt er også tiden man bruker til å vedlikeholde, reparere og oppgradere fritid av god kvalitet.

Og mange med nyere båter bruker jo evindeligheter av tid på polering, polering, polering, vasking, renhold, gnukking for å opprettholde følelsen av nytt og ubrukt lengst mulig. Ikke noe galt i det men en må jo tro at de koser seg når de holder på med det og det er jo også en interesse for båt, å holde den blank og ren.

Men så er det også de som leverer båten med nøkkelen for service og opplag og betaler det som skal til for å få den nøkkelklar ved brygga om våren. Det koster jo blod i kroner og øre og det er ikke utrolig mange av de og sikkert enda færre småbarnsfamilier med normal inntekt i den gjengen.

---------

Skal alt være perfekt og minst mulig bry så koster det mye, ikke mange som har råd til slikt.

Vi er en familie på to voksne + barn på 4 og 1 år. Kjøpte en Swan 371 i høst anno 1980 og jeg koser meg med oppgraderinger og vedlikehold gjennom høsten og vinteren. Planen er mange flotte seilturer så fort mai kommer. Håper på og regner med å treffe mange småbarnsfamilier. Husker det var stas å møte andre unger da jeg var liten og på seilferie.

Vi vet at kjøpesummen ved å handle eldre båt er lavere enn om vi hadde kjøpt en ny Bavaria, men over tid blir trolig prisen det samme mtp ymse utskiftninger av ting som seil, motor, rigg etc. Uansett er det litt moro å vedlikeholde og oppgradere synes vi (jeg...)

Guest Avmønstret#

Jeg forstår ønsket om å ha noe som er helt nytt, men selv har jeg aldri vært typen til det. Tvert i mot så liker jeg at noe er brukt og at det bærer preg av det. Det gir gjenstanden historie og jeg får en god følelse av å vite at andre har hatt glede av båten/bilen/huset, eller hva det måtte være.

For har jeg noe som er nytt så sitter det også veldig langt inne å gjøre noe med det, og jeg ser alltid muligheten til å forbedre eller tilpasse noe jeg eier. Om jeg har noe som er brukt så tør selv jeg å trø til litt, jeg er ikke redd for at det må være 100% perfekt, jeg kan velge min løsning uten å ødelegge noe som er helt nytt eller forringe verdien vesentlig på det.

I forhold til selve bruken så liker jeg også best å bruke noe som er brukt fra før. Angsten for den første ripa, den første skaden osv liker jeg dårlig, har hatt noen nye biler og kjent litt på det. Og en eldre båt innbyr ikke til finansiell katastrofe om noe skulle skje.

Hater også krav om service og vedlikehold tredd nedover meg fra en selger/leverandør for å opprettholde en garanti osv. Vil heller gjøre det selv og bli kjent med motor osv som en faktisk må kunne håndtere om noe ikke virker når man er på sjøen. Om jeg ikke klarer å gjøre noe annet enn å peile olja og vri på tenninga så tror jeg at jeg hadde gitt opp å eie en båt.

--------

Det hele kan vel angripes litt filosofisk, som i boka "Zen og kunsten å vedlikeholde en motorsykkel" hvor den ene kunne fikse noe som ikke virket ved å bøye til en metallbit fra en tom colaboks og leve lykkelig med en reparasjon som han kjente, hadde glede av og utføre selv og kunne repetere, mens den andre startet en uavlatelig jakt på merkeverksted for det var umulig å gjøre noe selv og skulle det gjøres så måtte det være originalt og alt annet var totalt utenkelig. Videre beskriver boka hvordan disse to tilnærmingene også beskriver to ulike mennesketyper og deres forhold til selve livet. Verd å lese utenom båtsesongen :-)

---------

Og selvsagt gir de to ulike livstilnærmingene ulik kostnad og livsglede. Mens den ene kjører videre og nyter turen med sin colaboksreparerte sykkel finner ikke den andre roen før sykkelen er reparert etter alle instrukser og regler på merkeverksted.

Så er man "merkeverksted typen" så har man kanskje ikke råd til båtliv som småbarnsfamilie, og kanskje ikke lyst heller? For om båtlivet skal være kjapt, effektivt og bekymringsløst uten utfordringer og overraskelser så tror jeg ikke bruktbåt er tingen hvis man ikke har glede av å håndtere det fortløpende.

Jeg er 32 og kona 30, har en gutt på 4 og kjøpte båt i år for første gang. Pusser opp det mest nødvendige nå, men mest motorfiks og det elementære:-)

Egentlig bare småtjafs, så håper vi kan nyte ukesferier på sjøen til sommeren om været er greit. En 87 mod Alicraft 740DC. 3.7L mercruiser. Håper den kan gi oss masse glede og nm... Båten ligger på Tofte i Hurum så de første turene blir sikkert ikke altfor langt unna:-) Masse fine steder langs Hurumhalvøyas kystperle og kjenner mange småbarnsfamilier med båt her ute... Vi gleder oss til noe som forhåpentligvis blir et eventyr på vannet:-) Du får ta turen en gang i løpet av sommeren!

uansett er det gleden av å være på sjøen som teller! det kan man ha selv med en gammel jolle med en 6HK påhenger..

Jeg er veldig enig i det du skriver Pinkvin.. Hadde jeg ikke hatt interesse og kunskap om båt/motor, ville jeg ikke hatt det. Og ønsket om større båt hadde ihvertfal ikke vært til stede, om jeg ikke kunne gjøre noe selv. Har man lit grunnleggende motorkunnskap tar man lett vedlikehold og service på en motor/drev/påhenger. Og nei det trenger ikke utføres av et merkeverksted..om man ikke har en splitter ny båt med spessialavtale.. noe jeg aldrig hadde gått med på.. så lenge en motorkomponent skal skiftes ut eller diagnostisering så har jeg en autorisert 10 min unna der jeg har båten, som yter veldig bra service, om jeg skulle trenge det.

Til unge som vurdere båtlivet, så er det bare å kaste seg uti det :-)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...