Jump to content

Ny båt Sollux 24 litt oppussing i vinter!

biozide

Recommended Posts

Joda, har vel logget rundt 25 timer (7-8 turer), bare velstand så langt:) Skulle gjerne byttet propell/gir slik at jeg kunne utnyttet motoren fullt ut, ligger på samme fart (9,5-10 knop max) som jeg hadde med Isuzuen 3 syl. på 36 HK. Flott å tøffe rundt i Hvalers skjærgård!

Skal gi lyd fra meg hvis jeg finner en Sollux u/ac;-)

• 11 måneder senere...

Grattis med ny båt Torsen!!! Har du noen bilder?? Denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/viewimage?finnkode=58488699&reference=2015/4/vertical-4/26/1/496/167/01_2057226397.jpg

Ang. formen er aberet er som sagt at den må hentes i Arendal....og  hvis det går i orden skal du få lånt den!:)

Dokumenterer med bilder ja!!

Jon 

Redigert av biozide (see edit history)

Ny anodehette og anode montert...litt usikker på effekten av den på propellen. Har montert demping (plast) mellom gir og flens, da tenkte jeg at propellen hadde godt av en egen anode siden den er helt isolert fra motoren. Noen som vet? Kanskje jeg skulle hatt børster på akselen slik de har i skip;-)

bilde

bilde

Planen var å ha 2 stk, la opp strøm og bryter i fjor, men har ikke rota meg til å montere den ennå. Så i dag har jeg kun denne i skapet under dreggbrønn:

https://www.maritim.no/lensepumpe-med-lost-handtak#.VWfxl8_tmko

Denne går mellom skroget og hylserøret til akselen i det bakerste skottet. Det er montert et støvsugermunntykke på tuppen for komme helt ned i kjølen.

• 2 måneder senere...
  • 3 uker senere...
  • 1 måned senere...

ble jaggu bra dette :)
vi hadde og en 83 sollux uten ac, som fadern bygde om til lukka istede for åpen båt, som jeg vokste opp med å vi hadde helt til i 99.
forsvant desverre fra bodø by i 2005 til ukjent destinasjon, men faktisk bare for et par mnd siden klarte jeg å spore den opp å har nå fått både navn og tlf nr til eier, en eldre herreman i 70 åra :) sååå nå er d bare å få solgt et par biler :P å få tynt gammærn til å selge båten :)

etter å ha prata me sønn hans så har dem bytta fra 220 mercedes motorn til en 240 å gått opp fra 55hk til ca 75 :) å det er jo absolutt ikke negativt :)
her snakker vi opp mot 20knop på full gass... d kan nevnes at vi klarte 17 knop på ca 3500 omdreininga :) gps målt
20" nogva  3bladers vribar propell med "haifinne" form gjorde nok susen ;)

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...