Jump to content

Borg Warner hydraulisk gir slurer

Jokkish

Recommended Posts

Hei!, har nylig kjøpt en motorseiler, den har en marinisert nissan patroil motor (80hk) koblet til en Borg Warner hydraulisk (usikker modell).
Etter vi hadde kjørt en stund så begynnte den å "slurre" på gira, og når vi stoppet den så ville den verken i F eller i R.
Vi vi satt begge "Vaier instillingene" (Manko på bedre ord) På maks, og da gikk den direkt i gir igjen, etter en stund så var det samme regla.
Vi kom oss inn til brygga, og svogersønnen(Mekaniker) til han jeg kjøpte båten kom for å ta en kikk, fylte på ca 1-1.5 liter olje også gikk den direkt i gir igjen.
Vi kjørte i typ 20 min på litt over tomgang. Under alle prøveturene vil jeg si at vi på det meste kjørte på halv gass. Varierte litt på gassen nå og da, hovedsakelig når vi la oss til å fra brygga.
Den Forrige eieren hadde tydligvis byttet til en tidligere motoren fordi den hadde havarert, satt inn i en ny motor av samme merke, byttet da simringen imellom motoren og"girkassa" og antar drenerte den for olje. Han fylte da ca på 1 liter olje.
Er det mulig at den rett og slett ikke får nokk olje til kjølepumpa osv?Jeg kjente rundt motoren og kjente ikke noe olje. La heller ikke merke til noe i kjølevannet Første dagen hadde vi litt problemer med at remhjulet til saltvannspumpa hoppet av (Aksel var rundet og settskruen var mørken og gammel, vi byttet den med en syrefast bolt (Vi hadde ikke galvanisert tilgjengelig) og den så ut til å fungere greit og da så det ut som pumpa satt bra. Vi tittet mye på eksosen da for å se om pumpa virket og den fungerte greit. La ikke merke til noe olje i sjølevannet da, dog det er vanskelig å legge merke til olje rett etter utløpet. Håper at det kan være tilfellet, eller kanskje at olkjøleren har tatt kvelden?

Edited by Jokkish (see edit history)

På giret eller på motoren? Ser du blander motoren inn i problemet ditt, men motoren har ingen ting med giret å gjør. Er det tomt, så må du etterfylle. Du bør finne fort ut om det er lekkasje en plass. Enten olje i kjølen på grunn av utett gir eller deffekt akseltetning eller olje på vannet på grunn av deffekt varmeveksler.

Eg vil tru at 1 liter olje ikkje kan forsvinne uten spor. På nokon motorer kan det ligge ein del olje mellom gear og motor før det lekker eller blir slynget ut.

Nå kjenner eg ikkje avtale/båttype/kjøpesum, men det høres ganske hjemmeskrudd ut, og er kanskje best å levere tilbake.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

På giret eller på motoren? Ser du blander motoren inn i problemet ditt, men motoren har ingen ting med giret å gjør. Er det tomt, så må du etterfylle. Du bør finne fort ut om det er lekkasje en plass. Enten olje i kjølen på grunn av utett gir eller deffekt akseltetning eller olje på vannet på grunn av deffekt varmeveksler.

Jeg peilet begge, Jeg veit at motoren ikke nødvendigvis har noe med det å gjøre. Ville bare dele all informasjon. Var det samme som jeg resonerte meg fram til, fant ikke noe olje i kjølen ( Eller noe var det, men ikke i nærheten av 1 liter), Som sakt så la jeg ikke merke til olje i kjølevannet, dog jeg så heller ikke etter det.

Eg vil tru at 1 liter olje ikkje kan forsvinne uten spor. På nokon motorer kan det ligge ein del olje mellom gear og motor før det lekker eller blir slynget ut.

Nå kjenner eg ikkje avtale/båttype/kjøpesum, men det høres ganske hjemmeskrudd ut, og er kanskje best å levere tilbake.

Samme som jeg tenkte meg, Det kan være snakk om så mye som 2 liter. "Håper" da at det rett og slett er for lite olje, eller at evt varmeveksleren har gått og det lekker ut i kjølevannent. Og ikke at det lekker inn til motoren/ i deler av gearet som det ikke skal være.

Det er forøvit denne (http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=45249995&ref=fas&sort=1) båten det er snakk om. Eieren, og hele hans familie har hvert kjempe behjelpelige. (For og ikke snakke om gjennomførte bra mennesker!)

Uppdate: har lest litt i div manualer (70C-72C) og tydeligvis så skal noen kasser ha så mye som 2.3l olje, en annen ting som jeg også leste at hvis kassa har for lite olje/luft i systemet så kunne det føre ti en "buzz" eller "whine" lyd. noe som gearet lagde når den begynte å slurre. eks eiern har demontert varmeveksleren og trykktestet den med luft på rundt 6 bar nedsenket i vann. han sa at det var ingen antyndelse til luftbobler. dog dette beviser ingenting, siden trykket kan komme opp mot 14 bar, og jeg tror at hydralikk olje lekker "bedre" enn luft. + evt ekspansjoner i metallet som kan føre til at evt sprekker blir større. Men 1 liter olje på 15 min så skulle jeg tror at hullet burde være ganske " stort". håper at det er kun for lite olje/ luft i systemet..

Det viste seg å være en lekasje, på undersiden av starteren til motoren av alle steder!?! Hvis jeg ikke tar helt feil, så må olje ha lekt i fra girkassa, til "drivhuset", som har fylt seg, får så inn i starteren? Noen som har peiling på hvor i girkassa det er mest sansynlig at det kan lekke?bilde

Edited by Jokkish (see edit history)
  • 4 months later...

Fikk ut girkassa og fikk byttet simring, det var plenty av olje i svinghjul "Huset". Så satser på at det kun var simringen som var gåen. En kamerat på jobben (Mekaniker og alt mulig mann) Syntes at resten av girkassa så bra ut.