Gammelstyrmannen Startet 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Startet 3.Desember.2013 Jeg har hytte på Sande i åptafjorden og bruker veldig mye tid i båt mellom hytta , farsund, Spind og Rosfjorden, Korshavn, Grønnfjorden og helt til Mandal. Jeg tror jeg kan kalle meg erfaren sjømann ( gammel styrmann ) med båtfører bevis :-) Jeg har kartplotter i båten samtidig som jeg går gjennom papirkart før jeg går på tur i mer ukjente farvand. Så til saken. I sommer gikk jeg imellom to holmer , som iflg kartplotteren ikke hadde noen skjær men en dybde over 5 meter. Jeg gikk med lav fart og alikevel sa det plutselig "bang". det rykket i båten og motoren stoppet. Jeg var sikker på at jeg stod på et skjær men da jeg tiltet opp motoren så jeg ingen skader. Heller ikke ved å undersøke båten senere var det tegn til skade. Jeg har vel tenk at det må ha være en vasdrukken trestamme eller lignende som fløt i vannet som jeg traff. Etterpå var det en kjentmann som sa til meg at det er maqnge farlige skjær mellom Farsund og mandal som ikke er merket på noen kart men som er kjent av lokle fiskere e.t.c. Er det noen som har erfaringer med dette? I tilfelle en oppdager ( går på ) et slikt umerket skjær, skal man rapportere og i tilfelle hvor? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 Der er nok masse med båer og skjær som ikke er merket i kartene, derfor er vel oppdateringer av sjøkart veldig viktig. Bruker selv båt mye rundt i Kristiansands-skjærgården, og det gjelder å bruke øynene godt foran båten , særlig i trange bukter, og mellom holmer og skjær i ukjent farvann. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 (redigert) Fikk høre av en kar i sommer, at i område Portør,Kragerø,Jomfruland er det ca 600 grunner og skjær som ikke er merket?? Er nok fortsatt mye som ikke er nedtegnet i kartet ja. Redigert 3.Desember.2013 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
tilplan Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 Feil i kart kan meldes her: http://www.statkart.no/Kart/Rette-i-kart/Sjokart/Rettelser-i-sjokart/ Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 At man skal være spesielt årvåken mellom holmer og i trange farvann er sikkert veldig lurt. Det jeg lurer på er om man kan stole mer på kart og plotter inn mot tettsteder, gjestehavner og uthavner, altså der det er naturlig at båter ferdes. Er dette områder som har vært prioritert og forlengst kartlagt? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 I trafikert led er det meste merket. I trange farvann mellom holmer og skjær må man følge med og være obs. Har funnet noen båer på den harde måten.. Sitér dette innlegget Link to post
Gammelstyrmannen Svart 3.Desember.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 Takk Tilplan. Tror nok det er viktig å melde ifra dersom en går på et umerket skjær slik at kart kan rettes opp. Men som det sies her er godt sjømannskap og årvåkenhet en absolutt nødvendighet i ukjente farvann :-) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 Fikk høre av en kar i sommer, at i område Portør,Kragerø,Jomfruland er det ca 600 grunner og skjær som ikke er merket?? Er nok fortsatt mye som ikke er nedtegnet i kartet ja. Og hvordan hadde kartet sett ut om man satte inn ytterligere 600 merker for grunner og skjær i tillegg til de som allerede er i kartet? Jeg er forøvrig godt nok kjent i området gjennom mange år til å vite at tallet på umerkede grunner og skjær er stort. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mulligan Svart 3.Desember.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Desember.2013 Det er derfor vi har kartblad i forskjellig skala Det er mer info i kart i stor skala enn et i liten skala. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.